۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۸۴۱۶۹
حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری:

پایان‌نامه‌های حوزه باید ناظر به نیاز مخاطبان باشد

پایان‌نامه‌های حوزه باید ناظر به نیاز مخاطبان باشد
معاون آموزش جامعةالمصطفی گفت: از مسیرهای تحقق مرجعیت علمی، اهتمام ویژه به شعار جامعةالمصطفی مبنی بر «آموزش پژوهش‌محور تربیت‌مدار» است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، معاون آموزش جامعةالمصطفی در پانزدهمین نشست هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج کشور، با تأکید بر اینکه اگر همه ارکان و دست‌اندرکاران جامعةالمصطفی تحقق شعار جامعةالمصطفی را وجهه همت خویش قرار دهند، خروجی آن طلبه مهذب، کارآمد و عالم خواهد بود، در سخنانی، مهم‌ترین ساختار واحدهای آموزشی را گروه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی دانست و ضمن تأکید بر تعامل روزافزون متولیان عرصه آموزش در جامعةالمصطفی و پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، ابراز امیدواری کرد که روند تولید منابع آموزشی با رویکرد پژوهشی بیش از پیش تقویت گردد.

وی متون آموزشی را محور اصلی نظام آموزشی دانست و با بیان اینکه اگر متون آموزشی پژوهش‌محور باشد، روحیه پژوهشگری در طلاب نیز تقویت خواهد شد، تصریح کرد: تقویت بنیه علمی هم در تحکیم جایگاه پژوهش مؤثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، در ادامه، با اشاره به دروسی که صبغه پژوهشی دارند، از آماده‌سازی بسته های مهارت‌های پژوهشی در طرح تحول آموزش خبر داد و این بسته‌ها را دربردارنده ده واحد الزامی- الزامی برشمرد و ابراز کرد: در کنار این موارد، تحقیقات ضمن کلاسی نیز در نظر گرفته شده است که مقدمه پژوهش به شمار می‌رود.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، با اشاره به اختیار استادان تحصیلات تکمیلی در زمینه حذف امتحان و جایگزینی تحقیق به جای آن، این اختیار را براساس آیین‌نامه آموزشی جامعةالمصطفی دانست و با اشاره به آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دفاع‌شده در جامعةالمصطفی در سالیان اخیر، ابراز نمود: یکی از فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، برگزاری کارگاه‌های پایان‌نامه‌نویسی است که با وجود برخی مشکلات، خرسندیم که جامعةالمصطفی عملکرد مطلوبی در برگزاری چنین کارگاه‌هایی دارد.

وی ارائه مقالات علمی را یکی از ظرفیت‌های پژوهشی جامعةالمصطفی برشمرد و تصریح کرد: طبق مصوبه ای که در دو سال اخیر کاملاً اجرا شده است، ارائه و چاپ مقالات علمی و پژوهشی، شرط ارائه مدرک دکتری قرار داده شده و به تازگی، ارائه رساله نیز منوط به ارائه و چاپ چنین مقالاتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری ادامه داد: افزون بر این، به زودی، برای ورود به تحصیلات تکمیلی، حداقل‌های پژوهشی قرار خواهد شد و در کنار نمره‌ای که طلاب در آزمون کتبی و مصاحبه کسب خواهند کرد، برای رتبه‌های پژوهشی ضریب در نظر گرفته خواهد شد. این امر سبب می گردد ورود فعالان عرصه پژوهش به مقاطع تحصیلات تسهیل شود.

وی یکی دیگر از ظرفیت‌های پژوهشی را ارائه کمک‌هزینه تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانش‌پژوهانی ایرانی، با توجه به میزان فعالیتشان در عرصه ارائه مقاله و کتاب پژوهشی عنوان کرد و از تأثیر ارائه مقاله و فعالیت‌های پژوهشی برای اعضای هیئت علمی در زمینه جذب، ترفیع و ارتقای آنان سخن گفت.

معاون آموزش جامعةالمصطفی ادامه داد: هنگامی که اعضای هیئت علمی دست به قلم شوند، طلاب نیز به فعالیت در زمینه پژوهش ترغیب خواهند شد.

وی یکی از کارهای مهمی را، که در حال پیگیری است، بازبینی آیین‌نامه‌ها با نگاه آموزش پژوهش‌محور دانست و ضمن تأکید بر اینکه لازم است پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها ناظر به نیاز مخاطبان و رفع آن تدوین گردد، از نمایندگان جامعةالمصطفی در خارج کشور درخواست کرد به انجام فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشورهای مختلف اهتمام روزافزون داشته باشند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
همدانیان
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
درباره انتشار فایل این تحقیقات حوزوی اقدامی نمیکنین؟
0
0