۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۸۴۴۴۹

ازدواج آسان؛ کلید گمشده جامعه پاک

ازدواج آسان؛ کلید گمشده جامعه پاک
سال‌هاست بدعت‌هایی در سنت پیامبر گرامی اسلام وارد شده و آن را به یکی از سخت‌ترین قسمت زندگی انسان‌ها تبدیل کرده است. بدعت‌هایی که ازدواج را به زهر تلخ زندگی بدل نموده.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسأله ازدواج و تشکیل خانواده، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ارکان تشکیل یک جامعه به‌شمار می‌رود. خانواده اولین اجتماعی است که از یک مرد و یک زن تشکیل می‌شود و در ادامه با آمدن فرزندان به زندگی، این خانواده گسترش می‌یابد و سپس با مراودات خانواده‌ها با همدیگر، کلان جامعه نیز شکل می‌گیرد.

متأسفانه به مرور زمان با اضافه شدن بدعت‌هایی به این سنت پسندیده پیامبر گرامی اسلام، ازدواج در دهه‌های اخیر به یک هفت‌خان رستم‌کُش تبدیل گشته و با افزایش توقعات طرفین در ازدواج، شاهد بالا رفتن آمار طلاق درمیان زوجین هستیم. البته گاهی اوقات برخی از ترس‌های بی‌جهت در افراد باعث می‌شود که هیچ‌وقت سمت ازدواج نروند که بدان‌ها خواهیم پرداخت.

ازدواج آسان؛ کلید گمشده جامعه پاک
مهریه، جهیزیه و وسایل اولیه یک زندگی


درست است که وضعیت اقتصادی فعلی کشور، در وضعیت نابسامانی قرار دارد؛ اما برخی خانواده‌ها، با سخت‌گیری همیشگی‌شان، حتی در زمانی که وضعیت اقتصادی در وضعیت خوبی قرار داشته نیز باعث سخت شدن ازدواج شده‌اند. البته توقع و چشم و هم‌چشمی‌هایی که در جامعه وجود دارد، موجب شده برخی خانواده‌ها بالا گرفتن مهریه را موجب افتخاری برای خانواده خود بدانند و در ادامه گرفتن جهیزیه‌های گران‌قیمت، تحمیل ماشین و منزل گران‌قیمت و ... موجب افزایش سختی ازدواج برای خانواده‌ها شده است.

البته در کنار توقعات بالا، در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت تغافل برخی از مسؤولین نسبت به مسائل اقتصادی، از مهم‌ترین عاملی است که جوانان را پذیرفتن تعهد یک زندگی مستقل، باز می‌دارد.

ازدواج آسان؛ کلید گمشده جامعه پاک
ترس از ناتوانی در مدیریت زندگی

ورود به زندگی مشترک نیازمند رسیدن به بلوغ طرفین ازدواج در ۶ مؤلفه مهم است که البته این موضوع در میان روان‌شناسان ازدواج مورد اختلاف است. بلوغ‌هایی که هر کدام در زندگی نقش تعیین کننده‌ای را دارند و به‌عنوان یکی از ارکان مهم زندگی به‌شمار می‌روند. بلوغ عاطفی، بلوغ جنسی، بلوغ مالی، بلوغ فکری، بلوغ فرهنگی و اجتماعی از جمله بلوغ‌هایی هستند که در زمینه ازدواج مورد توجه قرار دارند

از طرف دیگر باید توجه داشت که پس از ازدواج برخی روحیات افراد از نظر مالی ناخودآگاه تقویت می‌گردد که همین امر یکی از مسائلی است که خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به آن به مؤمنین مژده داده و درباره برکت ازدواج فرموده: «إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ» البته وقتی بر سر این جمله، «ان» آمده باشد، یعنی قطعاً غنی شدن انسان‌ها پس از ازدواج، از فضل خداوند متعال می‌تواند به‌عنوان یک سنت الهی تلقی شود و فرقی نمی‌کند که غنی شدن از نظر اقتصادی باشد و یا از نظر معنوی.
ازدواج آسان؛ کلید گمشده جامعه پاک

سن تعیین کننده برای ازدواج و سنگ اندازی

یکی از نکاتی که هنوز در جامعه به‌درستی جا نیفتاده، مسأله سن ازدواج است. گاهی اوقات می‌توان افرادی را با مدارج تحصیلی بالا یافت که با وجود داشتن سن زیاد؛ اما هنوز آمادگی لازم و کافی برای پذیرفتن تعهد ورود به یک زندگی مشترک را ندارند و از طرفی می‌توان افرادی را یافت که با داشتن سن به‌ظاهر پایین؛ اما آماده تشکیل یک زندگی موفق هستند.

هنوز پیدا می‌شوند خانواده‌هایی که زیر ۲۵ سال را بچه تصور می‌کنند و ازدواج آنان را به تأخیر می‌اندازند و با بالا رفتن سن ازدواج، مشکلاتی اعم از سختی فرزنددار شدن، افزایش سن تجرد قطعی و مشکلاتی که به دنبال این دو مشکل اساسی پدید می‌آید، گریبان جامعه را خواهد گرفت.

بهترین سن ازدواج از نظر رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله امینی، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و سایر علمای اسلام و قریب به اتفاق روانشناسان اسلامی، سن ۱۷-۱۸ برای پسران و سن ۱۴-۱۵ برای دختران است که در این سن پذیرش بهتری برای طرفین وجود دارد و از طرفی وقتی که یک جامعه زودتر طعم تعهد را بچشد، مصائب اجتماعی زودتر از جامعه رخت بر می‌بندد که این‌گونه جامعه‌ای سالم را می‌توان انتظار داشت.
 
ازدواج آسان؛ کلید گمشده جامعه پاک
 
در پایان باید دعا و تلاش کنیم برای اینکه متولیان فرهنگی برای احیای این سنت حسنه در جامعه دست بجنبانند و شاهد باشیم تا دختران و پسران پاک این سرزمین زودتر بتوانند به پدران و مادرانی کوشا تبدیل شوند که آینده‌ای مطلوب را برای فرزندان خود رقم بزنند.
 
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
خدایا همه جوونا رو خوشبخت کن.
0
0