۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۸۴۶۲۹

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

جدیدترین اخبار کرونا در ایران
روند افزایش معنادار شهرستان‌های قرمز سراسر کشور درحالی ادامه دارد که کارشناسان بر این باورند که هفته آینده باید منتظر افزایش تعداد موارد فوت ناشی از ویروس دلتا باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز براساس گزارش‌های رسمی باز هم تعداد شهرستان‌های قرمز کشور روند صعودی به خود گرفت و تقریباً شرق و مرکز کشور را به خود اختصاص داد کارشناسان بر این باورند که فعالیت گسترده ویروس دلتا حداقل در ۲۵ استان کشور باعث می‌شود که این روند به‌سمت شمال غرب تا پایان هفته ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند با درنظر گرفتن زمان آغاز پیک پنجم و سیر گسترش بیماری میان افرادی که از ابتدای پیک پنجم بستری شده‌اند از ابتدای هفته آینده احتمال افزایش قابل توجه تعداد موارد فوتی دور از انتظار نیست چون آن‌طور که رفتار ویروس دلتا نشان می‌دهد بعد از ۴ روز که علایم بیمار نمایان می‌شود تقریباً ۱۰ درصد در روز ششم به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و از این تعداد هم بدون تردید گروهی جان خود را از دست می‌دهند.

این گروه با اشاره به افزایش ۹.۲درصدی تعداد موارد جدید شناسایی‌شده در آخرین آمارهای رسمی منتشرشده تأکید می‌کنند این روند حکایت از رشد تصاعدی در نرخ ابتلا در روزهای آینده است که این روند می‌تواند در شرایطی که برخی از مراکز درمانی تقریباً تختی برای بستری بیماران جدید ندارند برای کادر درمانی و نظام بهداشت کشور مشکل‌آفرین باشد.

کارشناسان معتقدند دوره درمان و بیماری افرادی که به ویروس دلتا آلوده شده‌اند نسبت به قبل طولانی‌تر و البته شدت بیماری سخت‌تر است بنابراین از ابتدای هفته آینده با روند فعلی ترخیص و پذیرش بیماران در مراکز درمانی از حالت تعادل فعلی خارج می‌شود و به‌سمت منفی شدن می‌رود که این روند به‌معنی فوت بیشتر افراد به‌دلیل دریافت دیرهنگام خدمات درمانی است.

به‌گفته این افراد اگرچه برخی از نهادها اقدام به ایجاد مراکز نقاهتگاهی کرده‌اند اما سرعت سرایت و قدرت بیماری‌زایی دلتا باعث می‌شود که احتمالاً در هفته پایانی اولین ماه تابستان ۱۴۰۰ با تغییر ارقام و شاخص‌های کرونایی به‌خصوص در کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی شوکه شویم.

واقعیت آماری امروز از اتفاقات هفته آینده

بر همین اساس نگاهی آماری به آنچه از دو هفته گذشته تا امروز اتفاق افتاده است می‌تواند با درنظر گرفتن دوره فعالیت ویروس نشان دهد که آخرین هفته تیرماه ۱۴۰۰ باید منتظر چه اتفاق‌هایی در زمینه همه‌گیری کرونا باشیم، اتفاقاتی که می‌تواند تعیین‌کننده روند پیک پنجم در ایران و البته سیاست‌گذاری‌های آینده مسئولان برای کاهش هزینه‌های این پیک باشد.

در نگاه اول می‌بینیم از ۱۴ روز پیش تا امروز همچنان روند ابتلا سیر صعودی خود را ادامه داده است و به‌ترتیب موارد بستری و البته رود افراد جدید به بخش مراقبت‌های ویژه نیز افزایشی بوده است اما نکته تعیین‌کننده و آنچه کارشناسان از آن نگران هستند مربوط به آمار متوفیان ناشی از کرونا است که در این چندروزه تقریباً روند صعودی ملایمی را ثبت کرده است و با تحلیل شرایط فعالیت دلتا در اغلب نقاط کشور می‌تواند در هفته آینده جهشی کاملاً شوکه‌کننده داشته باشد.

به‌گفته کارشناسان دلیل این اتفاق تنها عادی‌انگاری مردم در ابتدای آغاز پیک و همچنین کندی واکسیناسیون همگانی است که باعث فرو افتادن اولین مهره دومینوی پیک پنجم شده است و این روند تازه آغاز شده است چون حتی با فرض سرعت گرفتن روند واکسیناسیون آن‌طور که مسلم است ایمنی افراد تازه واکسینه‌شده تازه از هفته بعد از تزریق رفته رفته آغاز می‌شود تا با تزریق دُز دوم تکمیل شود، به همین دلیل در این دوره دلتای سرکش می‌تواند آمارهای تازه‌ای را در طول ۱۸ ماه گذشته همه‌گیری کرونای ایران ثبت کند.

 

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

استان بوشهر

سعید کشمیری با بیان اینکه متأسفانه آمار بستری بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر در حال افزایش است اظهار داشت: افزایش آمار بستری‌ها موارد فوتی‌های کرونایی را صعودی کرده و این مهم در روزهای آینده روند افزایشی آن بیشتر می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ثبت ۱۴۰ بیمار بستری جدید در بخش کرونایی مراکز درمانی استان خبر داد و بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۴۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند و تعداد بیماران بخش کرونایی را به ۵۰۰ نفر رساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روز گذشته بالاترین آمار بستری کرونایی در ۵۰۰ روز گذشته در استان بوشهر ثبت شد خاطر نشان کرد: از ۱۴۰ بیمار بستری در شبانه‌روز گذشته ۹۴ مورد آنان به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به بستری ۴۲ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر گفت: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۱۳ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری از فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: ۲ آقا و ۲ خانم روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد فوتی‌های استان به یک‌هزار و ۳۱۱ نفر رسید.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۵۸ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند افزود: تنها راه مصون ماندن از ابتلا به کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک و پرهیز از دورهمی، تجمعات و مسافرت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شدت یافتن تزریق واکسن کرونا در استان خبر داد و بیان کرد: اکنون روزانه افزون بر ۳ هزار نفر علیه بیماری کرونا واکسینه می‌شود و اکنون افراد بالای ۶۰ سال در حال دریافت واکسن کرونا هستند.

وی با بیان اینکه نوبت‌بندی تزریق واکسن کرونا بر اساس زمان‌بندی و دامنه سنی اعلام می‌شود گفت: افراد پس از نام‌نویسی از مراکز خدمات جامع سلامت فراخوان می‌شوند و پس از نوبت‌دهی در سالن‌های بزرگ و با رعایت فاصله‌گذاری واکسن دریافت می‌کنند.

استان هرمزگان

وضعیت کرونایی استان در حال حاضر فوق بحرانی است و این استان به کانون اصلی کرونا در کشور تبدیل شده است. 

همین امر موجب سفر معاون‌کل و سپس وزیر بهداشت به استان شد تا از نزدیک شرایط ویژه این استان بررسی و برای کنترل بیماری تصمیم‌گیری ‌شود. 

اما در ۲۴ ساعت گذشته کرونا همزمان با ورود وزیر به استان رکورد شکست و تعداد بستری‌ها به ۸۰۷ نفر رسید، آماری بی سابقه که نشان دهنده وخامت اوضاع کرونایی هرمزگان است، این استان با کمبود جدی تخت بیمارستانی مواجه است و قرار است با احداث بیمارستان صحرایی توسط نیروهای مسلح این مشکل حل شود. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۴۸۳۹۲ بوده و روزانه بالغ بر ۲ هزار تست جدید داریم که اکثرا مثبت هستند. 

وی افزود: روند بستری بیماران تصاعدی است و روزانه افراد زیادی برای بستری شدن مراجعه می‌کنند، روز گذشته بالغ بر ۲۲۱ نفر بیمار جدید در بیمارستان‌های هرمزگان پذیرش و بستری شدند تا تعداد افراد بستری به رقم ۸۰۷ نفر برسد. 

نوروزیان گفت: از این تعداد ۱۰۲ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۱۱ بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: تعداد بیماران قرنطینه از استان نیز رشد بسیار زیادی دارد و در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار در منازل خود تحت قرنطینه قرار دارند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۷ بیمار دیگر شامل ۳ خانم و ۴ آقا در محدوده سنی ۶۲ الی ۸۷ سال از شهرستان‌های بندرعباس و بندرلنگه، بستک، حاجی آباد، قشم و میناب را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۵۲۶ نفر رسید

استان کرمان

 براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان، هفت شهرستان منوجان، بم، جیرفت، کهنوج، رودبارجنوب، سیرجان، رفسنجان در وضعیت بسیار پرخطر و به رنگ قرمز پررنگ قرار گرفته‌اند و ۹ شهرستان کرمان، شهربابک، رابر، ارزوئیه، فاریاب، عنبرآباد، فهرج، نرماشیر و قلعه‌گنج در وضعیت قرمز، شش شهرستان بافت، بردسیر، انار، زرند، راور و ریگان در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان کوهبنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش‌یافته "دلتا" است، ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و بررسی روند آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد تقریباً تمامی نقاط ایران اکنون در تسخیر این ویروس جهش یافته قرار گرفته است.

در این میان استان کرمان در شرایطی درگیر موج پنجم کرونا شد که هنوز به طور کامل از موج چهارم آن خارج نشده بودیم و این مسئله نگرانی‌ها بابت کمبود تخت‌های بیمارستانی و امکانات و تجهیزات درمانی در استان را تشدید کرده است و در این شرایط در روزهای گذشته در استان کرمان شاهد روند افزایشی بسیار زیاد تعداد بیماران سرپایی، بیماران بستری شده قطعی کرونا در بیمارستان‌ها و دو رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا در استان بودیم.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۷۸۸ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۹۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۶۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۸۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۵۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۴ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۸۶ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۵ هزار و ۴۴۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۲۴۲ نفر رسیده است.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آغاز ثبت نام واکسیناسیون ۶۵ تا ۷۰ ساله‌ها در کرمان خبر داد و اظهار داشت: درحال حاضر گروه سنی ۶۵ سال در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در فراخوان جدید افراد سالمند ۶۵ تا ۷۰ سال (متولد ۱۳۳۵ به پایین) می‌توانند با ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کنند گفت: پیش‌بینی می‌شود همه افراد ۶۵ سال تا ۷۰ سال ظرف یک هفته آینده تحت پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با عنوان اینکه تا کنون ۷۳ درصد افراد بالای ۷۰ سال در استان واکسینه شدند افزود: توزیع واکسن "کوو ایران برکت" نیز در کرمان آغاز شده است.

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۶۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۴ بیمار جدید شامل ۲۲ بستری و ۳۲ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۳ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از نهبندان، هشت مورد از قاینات، شهرستان‌های طبس و درمیان هر کدام ۴ مورد، سربیشه دو مورد و شهرستان‌های زیرکوه و سرایان هرکدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه همچنین از ۴۸۷ تست سریع کرونا در شبانه روز گذشته ۱۲۹ مبتلای جدید شناسایی شد، گفت: در حال حاضر ۲۵۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۵ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر وخیم است، افزود: در شبانه روز گذشته ۶۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۱ بیمار شامل ۱۹ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: تا روز گذشته ۶۳ هزار و ۷۳۴ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۲ هزار و ۵۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته با یک مورد جدید فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۳۴ نفر افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، تعداد افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۴۵ هزار و ۷۲۱ نفر رسید و تاکنون ۲۴هزار و ۵۰۷نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان زنجان

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: متاسفانه آمار مبتلایان در استان زنجان روند صعودی به خود گرفته و از شهروندان زنجانی درخواست داریم که پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

وی در ادامه از افزایش مبتلایان سرپایی در سطح استان خبر داد و افزود: متاسفانه آمار موارد مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشی تا پایان روز گذشته به ۸۴ هزار و ۴۲۲ نفر رسیده است و این رقم هر روز رقم افزایشی به خود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه اگر شرایط به این روند پیش برود ورود به پیک پنجم کرونا دور از انتظار نخواهد بود، گفت: دورهمی‌ها و حضور در مهمانی‌ها متاسفانه بازهم افزایش یافته و این در حالی است که این روزها کسی به قانون منع تردد شبانه احترام نمی‌گذارد.

وی در پایان از شهروندان زنجانی درخواست کرد که پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند و همگان را به استفاده از ماسک تشویق کنند. برای عبور از اپیدمی کرونا ناچار به رعایت همگانی داریم.

استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از شناسایی ۱۲۰ مورد جدید مبتلا به کرونا در مجموعه زیر پوشش این دانشگاه در سطح استان در ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.

وی افزود: موارد شناسایی، ابتلا و بستری های کرونایی در استان سمنان رو به افزایش است و چرخه انتقال با سرعت روال خود را طی می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تأکید کرد: آنچه در زمان اکنون بیش از همه مهم است؛ مسئله کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح استان سمنان است.

دانایی با اشاره به قرار گرفتن استان سمنان در همسایگی استان های پرخطر و قرمز کشور گفت: هنوز نمونه و گونه ای از دلتا که یکی از گونه های جهش یافته ویروس کرونا است؛ در استان سمنان مشاهده نشده است، اما این بدین معنا نیست که فردی وجود ندارد و در حال حاضر باید گفت چنین گونه ای هنوز شناسایی نشده است.

وی تصریح کرد: برای کنترل و قطع چرخه انتقال و شیوع کرونا همچنان مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دقت و توجه جدی داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: افزایش دورهمی های خانوادگی، بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی، حضور در تجمعات و نزدن ماسک از جمله مواردی است که این روزها در سطح استان سمنان مشاهده می شود که موضوعی بسیار نگران کننده است.

دانایی برپایی مراسم های مذهبی و دیگر مناسبت ها نظیر جشن عروسی و مهمانی های خانوادگی را از جمله علل شیوع کرونا عنوان کرد و گفت: مردم باید به دستورالعمل ها عمل کنند و در شرایط کنونی از برپایی چنین مراسم هایی به طور جدی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه استان سمنان در پیک پنجم کرونا است، گفت: همچنان توصیه جدی ما به مردم استان سمنان رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

 

منبع: تسنیم
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات