۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۸۴۷۱۳

تحلیل هفته

تحلیل هفته
محور و دولت مقاومت ماحصل تلاش‌های حاج قاسم بود که منجر شد ایران همیشه در صدر اخبار جهان به نیکی باقی بماند و اکنون این وظیفه خطیر بر دوش بازماندگان است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امروز خلاء وجودی حاج قاسم به وضوح احساس می‌شود. ایشان مسئولیت خود را در راستای تشکیل دولت و محور مقاومت به خوبی انجام داد و امروز نوبت جانشینان اوست که بتوانند این محور را در شرق ایران نیز به نحو احسن پیاده کنند. ازجمله مسائلی که این روزها ذهن مردم ما را درگیر ساخته، مسأله افغانستان و طالبان است.

در اهمیت این مسأله باید گفت که مهاجران افغان، غالبا ایران را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند و همچنین افغانستان، مرز وسیعی با ایران دارد که طبعا مسائل آن به صورت مستقیم به ایران نیز مربوط می‌شود. مهم‌ترین مسأله ما با افغانستان بر سر حکومت آن است و همین امر معرکه آراء شده که آیا طالبان را به عنوان یک حکومت به رسمیت بشناسیم یا خیر؟ چرا؟

در رابطه با این مسأله داده‌های متناقضی منتشر می‌شود و پرواضح است که هر رسانه‌ای با توجه به سیاست‌گذاری‌های مدیرانش دست به تخریب یا تطهیر طالبان می‌زند و کمتر رسانه‌ای است که سعی می‌کند پرده از حقایق بردارد. از جمله مصادیق نگاه واقع‌بینانه و تحلیل صحیح این است که حرف را از منبع دریافت کنیم و طالبان را آنگونه که خودشان روایت می‌کنند در کنار عملشان بگذاریم و بسنجیم؛ نه صرفا حرف و نه گوش دادن به اتهامات.

در رابطه با افغانستان باید دوربین را بالاتر آورد و علت نزاع را جویا شد، سپس به سراغ اشخاص رفت. مسأله امروز افغانستان مسأله خستگی مردم از جنگ است و هرگروهی سعی دارد با وعده دادن این که حضور ما امنیت‌آور است برای خود مقبولیت بخرد؛ ولی از همه خنده‌آورتر این این سخن بایدن است که مدعی شده خروج ما از افغانستان باعث تشدید تنش در افغانستان می‌شود! این را همه می‌دانند که آمریکا در هرکجا وارد شده، غیر از خرابی و چپاول کار دیگری نکرده است.

 

غنی و بایدن

 

هنوز آمریکا در افغانستان حکم‌فرما است

اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی افغانستان با ۹۲۳٫۸۶۸ رأی رئیس جمهور منتخب شده و این نشان از بی‌اعتمادی مردم نسبت به او است. طارق فرهادی، مشاور پیشین رییس‌جمهور افغانستان گفت: غنی در چند سال اخیر خود را بر مردم افغانستان به‌عنوان دوست امریکا فروخته بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با ورود غنی و همراهانش به واشنگتن یک هیئت آمریکایی برای مذاکره بر سر حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل وارد آنکارا شد؛ ترکیه اعلام آمادگی کرده پس از خروج نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانانش ار کشورهای عضو ناتو از افغانستان حفاظت فرودگاه کابل را بر عهده بگیرد.

با توجه به داده‌های رسمی فوق و جبهه گیری طالبان، در می‌یابیم که دولت فعلی افغانستان وابسته است و همچنان به دنبال دریافت کمک از کشورهای ناتو، به خصوص آمریکا است و طالبان از این سو، مخالف هرگونه دخالت از جانب آمریکا، ترکیه و هر کشور دیگری در امور افغانستان است. حال در این بین عده‌ای از تحلیل‌گران معتقدند طالبان تغییر کرده و عده‌ای همچنان معتقدند طالبان خطرآفرین است.

در سفر اخیر هیأت مذاکره کننده طالبان به ایران نتیجه‌ای که عائد طالبان شد، این بود که ایران صرفا به عنوان یک تسهیل‌گر سعی دارد مذاکرات دوحه سریعتر به نتیجه برسد و قصد هیچ‌گونه دخالتی ندارد؛ زیرا معتقد است هرگونه تنش در افغانستان و وقوع هرگونه نسل کشی در این کشور، موجب تجزیه آن خواهد شد و درنتیجه تضعیف کل منطقه و به خصوص جمهوری اسلامی را به همراه خواهد داشت.

 

تحلیل هفته؛

روحانی: فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند

گل به خودی!

حسن روحانی دیروز در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه نگذاشتند ما کار کنیم گفت: ای کاش همه ما  روی اصل ۶۰ قانون اساسی می‌رفتیم همه اگر به اصل ۶۰ قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم و همه به اصل ۱۱۳ قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، شرایط ما شرایط دیگری بود.

وی همچنین با انتقاد به مصوبه مجلس در ۱۱ آذر ماه یادآور شد: اگر اصل ۶۰ لطمه نمی‌خورد ‌که در آذرماه لطمه خورد، و اگر ۱۱ آذر لطمه نمی‌خوردیم، در ماه اسفند تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود. وی همچنین به دستاوردهای تیم مذاکره کننده اشاره کرده و گفت: چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود و سه گل می‌زند، سخت‌مان است کف بزنیم؟ چرا سخت‌مان است آفرین بگوییم،چرا سخت‌مان است در برابر بازیگران قوی صحنه بین‌المللی تعظیم کنیم؟

هرچند ما هرچه جواب بدهیم، دوباره فردا سخنان عجیب دیگری را خواهیم شنید ولی خب باید به اطلاع مردم ایران رساند که در آذرماه سال ۹۹، مجلس برآمده از مردم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را تصویب و ابلاغ کرد که در این طرح، دست آژانس امنیت ملی از اطلاعات هسته‌ای ما کوتاه می‌شد و حق مسلم ملت ایران، یعنی انرژی هسته‌ای به مردم باز می‌گشت؛ شاید سبب برافروخته شدن رئیس جمهور نیز همین باشد.

تسلا به قلب داغدار

احمد جبرئیل مؤسس و رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین سالیان طولانی به مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین اشغالی پرداخت و روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه دعوت حق را لبیک گفت. وی مبارزی پرتلاش و خستگی ناپذیر بود که زندگی خود را وقف مبارزه برای آزادی فلسطین کرد. بزرگان و در صدر آنها رهبر معظم انقلاب و شخصیت های دیگر درپی درگذشت وی پیام تسلیت صادر کردند ولی از پیام تسلیت حجت الاسلام سید حسن خمینی خبری نشد که نشد.

البته دیروز وی به تسلای قلب داغدار خانم زهرا رهنورد پرداخت و در پیامی درگذشت خواهر وی را تسلیت گفت که مبادا از قافله اصلاح طلبان عقب بماند. متن این پیام بدین شرح است:

سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد دامت تأییداتها

در گذشت خواهر گرامی تان را تسلیت عرض می نمایم. خدای متعال آن  مرحومه را مشمول غفران واسع خود قرار دهد و به شما و سایر بازماندگان محترم صبر و اجر مرحمت فرماید.

شاید حقیقتا اهمیت فوت خواهر رهنورد از فوت یک مجاهد ضد اسرائیلی بیشتر بوده که صدایی از تولیت مرقد امام راحل شنیده نشده است! و البته شاید مسأله فلسطین مسأله چندان مهمی نبوده که مسئول دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی بدان نپرداخته است. با این روند در ادامه پروژه تحریف امام، قرار است مسأله فلسطین فراموش شود و از فردا هر کس سخن از فلسطین بگوید، به آن برچسب تندرو بچسبانند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
خوب و کاربردی بود ممنون
1
0