۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۸۴۷۲۵
استاد جامعه الزهرا (س) تصریح کرد؛

لزوم بکارگیری شیوه‌های جدید تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب

لزوم بکارگیری شیوه‌های جدید تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب
سرکار خانم حکیم زاده گفت: شیوه‌های تبلیغی سابق به تنهایی کارآمد نیستند و ما باید به دنبال شناسایی شیوه‌های جدید تبلیغی باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکار خانم فرزانه حکیم زاده در نشست تخصصی «عفاف و حجاب و تبلیغ» که به مناسبت هفته عفاف و حجاب از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (س) در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: هدف بعثت انبیا و ارسال رسل و حجت‌های الهی، تربیتی دینی انسان بوده است.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا (س) اظهار داشت: در اصول دین ما، انسان بر اساس تفکر، تدبر و تعبدی که توسط حجت‌های الهی راهنمایی و جهت دهی می‌شود، به انتخاب می‌رسد و این انتخاب اساس ارزشمندی انسان است.

حجاب حکم دینی است

حکیم زاده تصریح کرد: تربیت دینی انسان صرفا با روش‌های تلقینی، تقلیدی، تحکیمی و یا آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در هیج حوزه ای از جمله حوزه حجاب اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه موضوع قانون حجاب در جامعه ما کاملا روشن است، افزود: آنچه که در جامعه پیاده می‌شود، ممنوعیت برهنگی است؛ همانطور که هر کشوری بر اساس ایدئولوژی مبنایی خود می‌تواند قوانینی را وضع کند، مانند فرانسه که ممنوعیت حجاب دارد، حکومت ایران هم حق دارد طبق قانون اساسی خود قانون دینی اجتماعی را الزامی کند و این مسئله پذیرفته شده است.

استاد جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه رسالت حوزه تربیت دینی افراد است، ادامه داد: اصولا حجاب اجباری وجود ندارد، حجاب یک حکم دینی است و تعریف و حدود و صدور آن را دین مشخص کرده است.

لزوم شناسایی علل و عوامل آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی

حکیم زاده که به عنوان مبلغ عفاف و حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت داشته است، تصریح کرد: در جامعه ما بین اعتقاد و عمل فاصله ایجاد شده و حوزه رسالت دارد که این فاصله را شناسایی و خلأها را پر کند.

وی با اشاره به وجود ضعف بنیه اعتقادی و ضعف مبانی تحلیلی درباره باید‌ها و نبایدها، اظهار داشت: ما در راستای انجام رسالت حوزوی خود باید چند کار انجام دهیم، در ابتدا باید علل و عوامل پدیده ای را که با آن روبرو هستیم، شناسایی کنیم. اگر اعتقادات و بنیه‌های اعتقادی افراد و یقین قلبی افراد نسبت به اصول و فروع دین تقویت شود، نیاز نیست او را به کاری امر و یا نهی کنیم.

این استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: به طور قطع، مسائل سیاسی در ناهنجاری‌های اجتماعی نقش دارند و نمی توان بدون توجه به این مسائل، وارد عمل شد، بنابراین ما ابتدا باید آسیب‌ها را شناسایی کنیم و سپس به دنبال راهکارهای عملی باشیم.

لزوم بکارگیری شیوه‌های جدید تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب

حکیم زاده یادآور شد: ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که مخاطبان ما روزآمد تغییر می‌کنند و جهت گیری فکری مخاطبان ما به همین صورت تغییر می‌کند و این موضوع باید لحاظ شود.

وی با اشاره به هجمه‌ها و شبهات بسیار زیاد در حوزه مسائل دینی، تصریح کرد: امروز شیوه‌های تبلیغی نمی تواند منحصر در سخنرانی باشد و شیوه‌های قبلی به تنهایی کارآمد نیستند، بنابراین ما باید به دنبال شناسایی شیوه‌های جدید تبلیغی باشیم.

این مبلغ حوزه عفاف و حجاب افزود: کار تبلیغ عفاف و حجاب با تبیین، معرفت و شناخت پیش می‌رود و ما باید با شیوه‌های جدید وارد بحث تبیین شویم؛ وقتی مبانی، حکمت ها، معارف، آثار و فواید عفاف و حجاب و رابطه حجاب و تحکیم خانواده و همچنین شبهات حوزه عفاف و حجاب را برای جوانان تبیین می‌کنیم، بسیار تأثیرگذار است.

راهکارهای تقویت مبانی فکری در حوزه عفاف و حجاب

استاد حکیم زاده با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شبهات عفاف و حجاب در جامعه الزهرا علیهاالسلام و استقبال طلاب از این کارگاه‌ها، عنوان کرد: ما باید برای تربیت مربی حجاب اقدام کنیم، مربیان حجاب باید با مبانی حجاب، حکمت‌ها، آثار، فواید، معارف و شبهات حوزه عفاف و حجاب آشنا شوند و با شیوه‌های جدید تبلیغی در این حوزه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه با ظرفیت‌های موجود می‌توان راهکارهای بسیاری در ترویج عفاف و حجاب ارائه کرد، اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌ها با موضوع عفاف و حجاب، گنجاندن موضوع عفاف و حجاب در درس اخلاق، ارائه کتاب‌هایی با موضوع عفاف و حجاب، برگزاری تفسیر سوره نور و نساء و ... از جمله راهکارها برای تقویت و تعمیق مبانی فکری در حوزه عفاف و حجاب است.

ارسال نظرات