۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۸۵۱۳۲
رییس‌جمهور افغانستان:

آزادی 5 هزار زندانی طالبان اشتباه بود

آزادی 5 هزار زندانی طالبان اشتباه بود
رییس‌جمهور افغانستان آزادی زندانیان طالبان را یک اشتباه خواند و تاکید کرد این گروه اراده برای صلح نداشته و آزادی 5 هزار زندانی هم نتوانست آنها را به مذاکرات جدی بکشاند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان در سخنرانی پس از ادای نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری این کشور با انتقاد از طالبان گفت که این گروه با افزایش جنگ آشکار ساخت که اراده جدی به صلح نداشته و آزادی پنج هزار زندانی این گروه نتوانست طالبان را به مذاکرات جدی بکشاند.

غنی آزادی زندانیان طالبان را یک اشتباه خواند و گفت که مسوول این اشتباه خارجی‌ها و کسانی هستند که پنداشتند حکومت اراده‌ای برای صلح ندارد.

وی گفت که با فرستادن هیئت بلندپایه به قطر برای گفت‌وگو با طالبان یک اتمام حجت از سوی حکومت صورت گرفت.

رییس‌جمهور افغانستان گفت که پاکستان، طالبان را وحشی می‌خواند؛ اما مخفیانه از این گروه حمایت می‌کند.

وی افزود: «آیا یک پاکستانی حاضر است که حکومت طالبان در کشورشان پابرجا شود؟ برای خود بخواهید نه برای ما. ما اسلامی‌ترین نظام را داریم. رسانه‌های پاکستان به حمایت از طالبان می‌پردازند. طالبان چرا آبادی‌ها را ویران می‌کنند. آیا طالبان می‌خواهند که مدارس پاکستانی درباره‌ آینده افغانستان تصمیم بگیرد؟»

وی افزود که طالبان در جنگ‌ها ۲۶۰ ساختمان عمومی را نابود کرده‌اند و اگر طالبان افغان هستند باید از نابود کردن تاسیسات عمومی دست بکشند و خانه‌های مردم ویران را ویران نکنند.

به گفته‌ غنی، طالبان پیام‌آور مرگ اند و به جای گوسفند، آدم‌ها را قربانی می‌کنند.

غنی از طالبان پرسید که آیا با حفظ رابطه با اعضای خارجی همانند لشکر طیبه، جیش محمد و القاعده می‌خواهند افغانستان را به میدان جنگ گروه‌های تروریستی خارجی مبدل سازند؟

رییس جمهور افغانستان همچنین از تهیه یک نقشه راه برای تغییر اوضاع امنیتی درسه تا شش ماه آینده خبرمی دهد.

وی گفت: «هفته گذشته را همه روی این سپری کردم تا یک نقشه راه فوری عملی ترتیب شود و وضعیت جنگ را تغییر دهد. این برنامه تهیه شده است و از نظر امنیتی دو بخش دارد.»

وی گفت که یک بخشی از این برنامه تعیین اولویت‌ها برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است.

غنی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان قدردانی کرد و گفت که این عید به نام آنان تجلیل می‌شود.

وی افزود: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در بیست سال گذشته و بخصوص در سه ماه اخیر با قربانی‌های زیادی از خاک و ناموس این سرزمین صادقانه و اخلاص مندانه دفاع کرده‌اند.

رییس‌جمهور افغانستان، با اشاره به وضعیت جاری در افغانستان، گفت که در حال حاضر، وقت آن نیست که یکدیگر را به کم‌کاری متهم کنیم؛ بلکه وقت آن است تا آینده را بسازیم.

وی افزود: «تمام مطبوعات بین‌المللی، گفتند که افغانستان سقوط می‌کند، کجا سقوط کرد؟ همه‌اش حرف است. ما آنها را می‌بینم، تبصره‌ها را می‌شنویم. آینده‌ افغانستان در خود افغانستان و توسط افغان‌ها تعیین می‌شود.»

ارسال نظرات