۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۸۵۲۴۳

مروری بر اشعار فارسی درباره غدیر در یک اثر

مروری بر اشعار فارسی درباره غدیر در یک اثر
انتشارات دلیل ما، کتاب «غدیر در شعر فارسی» به گردآوری موسوی گرمارودی را به مناسبت ایام عید غدیر روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «غدیر در شعر فارسی» گردآورنده مصطفی موسوی گرمارودی را به مناسبت ایام عید غدیر روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

اگر حضرت خضر آب حیات نوشید و ماندگار ماند، ادبیات و فرهنگ مسلمانان نیز در سایه سار قرآن مجید و به راهنمایی خدا و رسولش از آب غدیر خم سیراب گشت و جاودانه شد. تو گویی نام و یاد مولای پارسایان علی(ع) آب حیات دلهاست که دیوانها را چنین دلربا ساخته و آثار ادبی وهنری را از آفت فنا و فراموشی پاک پرداخته است.

و اینک مدح مولا، زینت بخش دلها و دفترهاست. کمتر شاعری می توان یافت که دست کم جرعه ای از خم غدیر ننوشیده، جان تشنه اش حلاوت حلالِ عشق علوی این شراب طهور را نچشیده باشد. نه تنها شعرای بزرگ عرب از حسان بن ثابت و کمیت اسدی و دعبل خزاعی گرفته تا سید حیدر حلّی و بولس السلامه و ازری کبیر، که شاعران حقجو و حقیقت گو هم از هر نژاد و زبان به اصالت این برکه با برکت و به زلالی این چشمه جوشان شهادت داده اند. در این میان شاعران پارسی گوی نیز به حقانیّت غدیرخم گواهی داده و گاه با سرودن چکامه های فاخر و بلند، و غدیریّه های غرّا و رسا، گوی سبقت از همگنان ربوده اند؛ چرا که ایرانیان مسلمان را از همان نخست به علی و آل پاکش گرایشی دیگر و برتر، ارادتی فزونتر و بهتر بود.

این کتاب مجموعه ای از اشعار شعرای نامی ایران زمین درباره غدیر می باشد.

ویژگی اثر:

کتاب به صورت جمع آوری شده از شعرهای شعرای مختلف و معاصر می باشد که در وصف غدیر خم و در وصف مولا امیرالمومنین علیه السلام شعرهای سرودند.

در مطلع هر شعر، نوع آن آورده شده و در ادامه از شاعر سرگذشتی و مطالبی آورده شده است.
در ادامه لغات شعر بررسی شده است از لحاظ اینکه آیاتی و روایاتی مرتبط با مصرع شعر بوده است و معانی بعض کلمات شعر را بیان کرده است.

از منابع فارسی و عربی استفاده کردند و در آخر کتاب نمایه های از آیات قرآن، معصومین، اقوام مذاهب و جاها و مکان ها هم آورده شده است.

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه 165 به معرفی یکی از شعرای معاصر بنام محمد حسین شهریار می پردازد و در ادامه شعری از ایشان می آورد:

سید محمد حسین بهجت تبریزی، فرزند حاج میرآقا خشکنابی در سال 1283 ه. ش . در تبریز متولدشد. تحصیلات ابتدائی را در تبریز گذراند و سپس به تهران آمد و پس از تحصیلات متوسطه وارد دانشکده پزشکی شد و آنرا به پایان نرسانده به دنیای شعر و شاعری گام نهاد . در ابتدا »بهجت»تلخص می کرد اما سپس نام « شهریار » را برگزید و به این نام مشهور شد. او در غزل معاصر نوآوری هایی کرد و به شهرت رسید. شهریار به شیوه نو نیز آثاری دارد و از آثاری که به زبان آذری سروده ، شعر بلند « حیدر بابایه سلام » است که از شاهکارهای ادبیات ترکی به شمار می رود.

شهریار را باید به حق از شاعران اهل بیت رسالت دانست ؛ و کیست که اشعار بلند و زیبای او را در ستایش على ندیده و یا نشنیده باشد. در روزنامه های کثیرالانتشار نوشتند که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی به شبی در خواب امیرمؤمنان علی را می بینند و آن حضرت به احضار شاعران اهل بیت رسالت امر می فرمایند . جمعی حاضر می شوند . علی می فرماید شهریار تبریزی را بگویید بیاید . مردی می آید و مولا می فرماید شعر « على ای همای رحمت » را بخوان و او می خواند. مرحوم مرعشی بیدار شده و شهریار را از تبریز به قم دعوت می نمایند و چون دیدار دست می دهد از او می پرسند که آیا تو چنین شعری سرودهای؟! معلوم می شود که لحظه رؤیت آن رؤیا با لحظه سرودن آن شعر همزمان بوده است و این یادآور همان نکته است که حافظ گوید : « قبول خاطر و لطف سخن خداداد است ».


یا علی نام تو بردم....

یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همّی

بابی انت و امّی

گوییا هیچ نه همّی به دلم بوده، نه غمّی

بابی انت و امّی

تو که از مرگ و حیات، این همه فخری و مباهات

علی ای قبله حاجات

گویی آن دزد شقی تیغ نیالوده به سمّی

بابی انت و امّی

گویی آن فاجعه ی دشت بلا هیچ نبوده است

درِ این غم نگشوده است

سینه ی هیچ شهیدی نخراشیده به سمّی

بابی انت و امّی

حق اگر جلوه ی با وجه أتَمّ کرده در انسان

کان نه سهل است و نه آسان

به خود حق که تو آن جلوه ی با وجه أتَمّی

بابی انت و امّی

منکِر عید غدیر خم و آن خطبه و تنزیل

کر و کور است و عزازیل

با کر و کور چه عیدی و چه غدیریّ و چه خُمّی

بابی انت و امّی

موسسه انتشارات دلیل ما، بمناسبت ایام عیدغدیرخم کتاب « غدیر در شعر فارسی» گردآورنده مصطفی موسوی گرمارودی را در 318 صفحه و با قیمت 20000 تومان و با شمارگان 1000 نسخه و در قطع رقعی و با جلد شومیز، تجدید چاپ کرده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

ارسال نظرات