۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۶۸۵۲۴۶
از بزرگان حوزه تا همکاران مرحوم فرج نژاد گفتند؛

فرج نژاد، جمعی از اخلاص، عالم با عمل، جهادی و انقلابی

فرج نژاد، جمعی از اخلاص، عالم با عمل، جهادی و انقلابی
جمعی از بزرگان، اساتید حوزه و همکاران درباره شخصیت مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد گفتند: او مخلص، عالم و عامل، جهادی و انقلابی بود.

اشاره: چند شب گذشته، استادی از میان شاگردانش پر کشید که داغ نبودنش بر دل تمام مؤسسات فرهنگی استان قم و یزد و حتی برخی سازمان‌های فرهنگی کشور نشست. استادی که در تمام زمینه‌ها عالم بود و شاگرد پرورش داد. دکتر محمدحسین فرج نژاد شخصی بود که خیلی‌ها او را بیشتر از نزدیکان خود دوست داشتند.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در چند گفت‌وگو با برخی بزرگان حوزه علمیه قم و همکاران مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد درباره شخصیت آن مرحوم به پای سخنان آنان نشست. بخشی از گفت‌وگوها در این گزارش خدمت مخاطبان تقدیم می‌گردد.

آیت الله سعیدی: باید راه دکتر فرج نژاد ادامه پیدا کند

آیت الله سیدمحمد سعیدی با تسلیت درگذشت دکتر محمدحسین فرج نژاد و خانواده‌شان گفت: رفقا و دوستان آقای فرج نژاد باید بتوانند با رفتار و تلاشی که ایشان برای نظام و انقلاب داشتند، به جبران این حادثه دلخراش بپردازند.

آیت الله سعیدی | محمدحسین کتابی

وی ادامه داد: آن طور که برای من از شخصیت آقای فرج نژاد نقل کردند، شخصیتی تأثیر گذار بودند و امیدوارم راه ایشان را ادامه بدهند تا ادامه این راه باعث آرامش روح این عزیزان باشد و ان شاءلله خداوند به خانواده و رفقای ایشان صبر و اجر بدهد.

علی مصباح

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح: دکتر فرج نژاد مسؤولیت شناس و دغدغه‌مند بود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح، عضو هیأت مدیره مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن عرض تسلیت درگذشت دکتر محمدحسین فرج نژاد و خانواده‌شان گفت: تاجایی که با دکتر فرج نژاد در جلسات آشنا بودیم، ایشان را فردی بسیار مسؤولیت شناس و دغدغه‌مند در حوزه دین و انقلاب شناختیم.

وی افزود: به تعبیر درست‌تری می‌توانم بگویم که دکتر محمدحسین فرج نژاد برای انجام وظیفه‌ای که تشخیص می‌داد، سر از پا نمی‌شناخت.

حجت‌الاسلام مصباح، مرحوم فرج نژاد را انسانی خوش‌فکر، فعال و پرشور توصیف کرد و اظهار داشت: خداوند ان شاءلله ایشان را با اولیاء خودش محشور کند و به ما توفیق بدهد که بتوانیم راه ایشان را ادامه دهیم.

وی افزود: آقای فرج نژاد فارغ التحصیل مؤسسه امام خمینی(ره) بودند و همکاری‌هایی در موضوع تدریس و تبلیغات داشتند و در جلساتی که برای بررسی نیازهای فکری انقلاب، شبهات و مسائلی که پیش می‌آمد، ایشان پای ثابت جلسات ما بودند و همیشه ایده‌هایی نو برای حل این مسائل داشتند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت‌های مرحوم فرج نژاد در این مؤسسه گفت: تا آنجایی که ما آقای فرج نژاد را می‌شناختیم، هیچ وقت نگران خودش یا زندگی‌اش نبود و هیچ چیزی را برای خودش نمی‌خواست.

وی ادامه داد: مرحوم فرج نژاد همیشه آماده بود تا زندگی و وقت خودش را برای اهداف انقلاب و اسلام وقف کند و حاضر بود همه جوره در این راه فداکاری کند.

رفیع الدین اسماعیلی

دکتر اسماعیلی: دکتر فرج نژاد کاری را که شروع می‌کرد به اتمام می‌رساند

دکتر رفیع الدین اسماعیلی، عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب و همکار مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد گفت: دکتر فرج نژاد کسی بود که مهم‌ترین ویژگی‌اش پیگیری و دغدغه‌مندی‌اش نسبت به انقلاب و نظام بود.

وی افزود: نمی‌شد شما چیزی را بگویید و او دغدغه‌اش را پیدا نکند و وقتی هم کاری را دنبال می‌کرد، کار را به نتیجه و اتمام می‌رساند.

اسماعیلی اخلاص دکتر فرج نژاد را مثال زدنی دانست و اظهار داشت: ما همیشه می‌گفتیم که اگر پنج تا مانند آقای فرج نژاد مخلص داشتیم برای ما کافی بود.

وی ادامه داد: آقای فرج نژاد از خودش می‌گذشت و برای انقلاب تلاش می‌کرد، چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی.

همکار مرحوم فرج نژاد با اشاره به از خودگذشتی این مرحوم توضیح داد: ما بعضی مواقع پولی را جمع می‌کردیم تا لپ تاپ یا ماشین بخرد ولی می‌دیدیم پول را برای صرف در یک کار فرهنگی پرداخت کرده است.

وی افزود: حاضر بود از زندگی خود همه چیز را فدا کند و یکی از دغدغه‌های اصلی او، آموزش طلاب و نیروهای جوان برای فضای انقلاب بود که اتفاقاً در این دو سال اخیر خیلی برنامه‌ریزی کرده بودیم ولی به‌خاطر کرونا خیلی حسرت می‌خورد که کرونا تمام شود و موضوع آموزش طلاب و نیروهای جوان رقم بخورد.

دکتر اسماعیلی مهم‌ترین همکاری‌هایش با دکتر فرج نژاد را در تألیف‌های کتاب دانست و گفت: بیشترین همکاری ما در کتاب کابالیسم در سینما بود که با همدیگر این کتاب را نوشتیم، ایشان خیلی روی کتاب‌هایش دقت نظر و وسواس داشت، همیشه سعی می‌کرد چیزی را بنویسد که هر کسی آن را می‌خواند، بتواند یک کمک خوب داشته باشد.

وی افزود: بقیه همکاری‌های ما در انجمن سواد رسانۀ طلاب بود که تمامی انجمن را جلو می‌برد و به ما کمک می‌کرد تا به نتایج خوبی برسیم و هزاران طلبه در انجمن آموزش دیدند.

فرج نژاد، جمعی از اخلاص، عالم با عمل، جهادی و انقلابی بود

حجت‌الاسلام بهرامی: دکتر فرج نژاد پای‌کار بود

حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، مدیر مرکز کامپیوتری نور با اشاره به فعالیت‌های دکتر محمدحسین فرج نژاد در حوزه رسانه و فضای مجازی گفت: پس از جدی شدن مباحث مرتبط با فضای مجازی، ایشان خیلی این مسائل را پیگیری می‌کردند؛ چه در حوزه مشاوره دادن به نهادهای مختلف از حوزه‌های علمیه برادران و خواهران تا نهادهای دیگری که در این زمینه فعال بودند و چه در حوزه تربیت شاگردانی که در جاهای مختلف وارد شدند.

وی ادامه داد: مرحوم فرج نژاد با مطرح شدن مسأله انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، به‌صورت جدی پای کار آمدند و حلقه‌ای را تحت عنوان حلقۀ مطالعات دین و فضای مجازی تشکیل دادند و پس از آن نیز انجمن تشکیل شد و عضو هیأت مدیره انجمن شدند.

حجت‌الاسلام بهرامی، دکتر محمدحسین فرج نژاد را دارای مطالعات بنیادین در حوزه رسانه دانست و اظهار داشت: ایشان رسانه را به‌خوبی می‌شناختند و صرفاً یک کنش‌گر علاقه‌مند به موضوع نبودند، بلکه هم مواجهه خودشان با رسانه عمیق بود و هم در عمق بخشی به فعالیت‌های این حوزه مؤثر بودند.

وی افزود: اتفاقی که برای ایشان افتاد، اتفاقی متأثر کننده بود و همه را در بهت فرو برد؛ اما امیدواریم به لطف خداوند زحماتی که ایشان کشیده، باقیات و صالحات برای ایشان باشد و اثرات ماندگار زحمات ایشان در حوزه‌های علمیه و فضای دینی ماندگار باشد.

فرج نژاد، جمعی از اخلاص، عالم با عمل، جهادی و انقلابی بود

حجت‌الاسلام شعبان زاده: سازمان تبلیغات از وجود دکتر فرج نژاد بهره می‌برد

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان زاده، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم ویژگی ممتاز اول مرحوم فرج نژاد را بصیرت عمیق از تحولات جامعه و عمل به‌هنگام دانست و گفت: ایشان بیش از سایر دوستان مجاهد در میدان تشخیص بالاتری داشت.

وی افزود: ویژگی دیگر ایشان این بود که به‌موازات تشخیص به‌هنگام نسبت به تحولات داشت، صرف کردن همت خود در میدان و ایفای نقش، وظیفه و تکلیف خود نسبت به آن حادثه بود.

حجت‌الاسلام شعبان زاده، دکتر فرج نژاد را فردی پیش‌برنده دانست و ابراز داشت: دکتر فرج نژاد همیشه رهبر حرکت‌ها بود و به‌واسطه دو ویژگی قبلی یک مرجعیتی در هدایت جریان انقلابی حوزه و کشور پیدا کرده بود.

وی ادامه داد: دکتر فرج نژاد در حوزه رصد تحولات عرصه رسانه‌ای کشور و تحرکات دشمن تسلط داشت، تولیدات و محصولاتی که به‌واسطه تلاش و مدیریت ایشان در مجموعه‌ای که داشت، در کنار استفاده‌ای که سایر مجموعه‌ها از این محصولات و تولیدات می‌برد، سازمان تبلیغات نیز از او بهره‌مند می‌شد.

 

حجت‌الاسلام شکروی: دکتر فرج نژاد در همه صحنه‌ها حاضر بود

حجت‌الاسلام والمسلمین شکروی، عضو قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی با تسلیت درگذشت مرحوم فرج نژاد و با اشاره به سابقه طولانی دوستی با ایشان گفت: آقای فرج نژاد از دوستانی بودند که در تمام صحنه‌های مبارزه علیه کسانی که به‌دنبال ترویج فرهنگ غرب بودند حضور داشت.

وی ادامه داد: مبارزه مرحوم فرج نژاد به‌خصوص برای صهیونیسم شناسی بسیار برجسته بود و آثار بسیار خوب و مقالات بسیار خوبی را داشتند و ایشان تمام عمر خودشان را وقف اسلام، انقلاب و ارزش‌های دینی کردند.

حجت‌الاسلام شکروی با اشاره به اخلاص و جهادی بودن دکتر فرج نژاد ابراز داشت: ایشان نه تابستان داشت، نه زمستان و نه شب می‌شناخت و نه روز و همیشه برای کار انقلاب در صحنه حاضر بود.

وی ادامه داد: ایشان زحماتش را با خانواده‌شان تقسیم کرده بودند؛ یعنی در تمام زحماتی که داشتند، خانواده‌شان در آن مؤثر بود و در نهایت نیز با خانواده خود به سوی خدا پر کشیدند.

وی افزود: ضایعه بزرگی به‌وجود آمد و من این ضایعه را خدمت همه حوزه‌های علمیه، علما، طلاب و رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض می‌کنم، ان شاءلله خداوند ایشان را با اولیاء خودش محشور کند.

 

حجت‌الاسلام گرجی: دکتر فرج نژاد، خانوادگی مجاهدت می‌کرد

حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی با تسلیت ضایعه فقدان دکتر محمدحسین فرج نژاد گفت: دکتر فرج نژاد، یک استاد بسیجی، جهادی، فاضل و انقلابی بود که درگذشت ایشان را به حوزه‌‌های علمیه و رهبر معظم انقلاب که یک سرباز با اخلاص را از دست دادند تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: جناب آقای فرج نژاد ویژگی‌های بارزی داشتند و در تمام این ویژگی‌ها برجسته بودند که نمی‌دانم کدام یک را اول بگویم.

حجت‌الاسلام گرجی اخلاص مرحوم فرج نژاد را مثال زدنی دانست و ابراز داشت: مرحوم فرج نژاد، مخلصانه برای جبهه انقلاب تلاش می‌کرد.

وی ادامه داد: جهادگر بودن ایشان که شبانه روزی تلاش می‌کردند نیز مثال زدنی بود. یادم نمی‌رود که در یکی از همکاری‌هایی که ما خدمت ایشان داشتیم، تا ساعت 3 و4 نیمه شب با جدیت پای کار می‌آمدند و سر از پا نمی‌شناخت.

دبیر قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی ویژگی دیگر آقای فرج نژاد را جهاد خانوادگی دانست و اظهار داشت: آقای فرج نژاد بچه‌های خود را می‌آورد به جایی که مشغول به کار بود و این بچه‌ها نیز با کار انس می‌گرفتند و دلیل دیگری که داشت این بود که فرصت نداشت با بچه‌های خودش بازی کند و برای همین بچه‌ها را با خودش همراه می‌کرد.

وی ادامه داد: آقای فرج نژاد یک عالم فاضل، پژوهشگر و محقق بود و انصافاً در عرصه‌های مختلف مانند رسانه، طراحی عملیات، صهیونیسم پژوهی، نقد فیلم و ... صاحب نظر بود.

حجت‌الاسلام گرجی ویژگی دیگر فرج نژاد را انقلابی بودن و ساده زیستی عنوان کرد و توضیح داد: خیلی از دوستان الآن می‌پرسند که چرا ایشان همسر و فرزندش را سوار موتور کرده بود، خوب ایشان رفت و آمدش با موتور بود و اگر این زحمات علمی و پژوهشی که آقای فرج نژاد انجام داده بود، در یک آکادمی و دانشگاه انجام می‌شد و می‌خواست به ازای ساعت کاری از این‌ها حق الزحمه بگیرد، قطعاً امروز یک میلیاردر بود.

وی ادامه داد: اما تمام این فعالیت‌ها را بدون هیچ چشم داشتی و برای انقلاب انجام می‌داد و همین علت بود که با این وجود که کسوت استادی داشت؛ اما با یک موتور خیلی ساده رفت و آمد می‌کرد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
غارس نیوز . آی آر ، حادثه ی این تصادف را بصورت زیر مشکوک دانسته است .
« تصادف مشکوک نویسنده‌ای که برای تقویت جبهه انقلاب ماشینش را فروخت
حجت‌الاسلام محمدحسین فرج‌نژاد که برای چاپ کتاب، ماشینش را فروخته بود، پس از دعای عرفه در مسیر بازگشت به خانه، سوار بر موتور همراه با خانواده‌اش در تصادفی مشکوک فوت کرد.» با توجه به این که مشکوک بودن آن بعید نیست ، بنده ی حقیر عرض می کنم : ایادی پلید صهیونیست ها ، مانند خودآنان آنقدر احمقند که تنوانسته اند بفهمند با شهید کردن خادمین دین و انقلاب ، آنان را زنده می کنند ، اگر امروز مردم زیادی از فعالیتها و کارهای ارزشمند این مرد بزرگ و بزرگوار بی خبر بودند ، اینک که آگاه شدند در جهت اشاعه ی افکار و آثارش تلاش خواهند کردو برای گرفتن انتقام خون او مصمم می شوند ، پس بازنده در این ماجرا همان دشمنان گمراهتر از حیواناتند . رضوان حق تعالی در بر گرفته او را __چون کرده است یاری شجعان حقجو را _
1
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
ضمن عرض سلام و احترام پوزش میخواهم از این که 1_ فارس نیوز را سهواََ «غارس نیوز » نوشته ام . 2__از این که فراموش کرده ام ، نام خود را بنویسم . متشکرم با احترام و ادب ، محمد مهدی اسلامی .
1
0