۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۸۵۲۷۲
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

مردم افغانستان توانستند «شیطان بزرگ» را رمی جمرات کنند

مردم افغانستان توانستند «شیطان بزرگ» را رمی جمرات کنند
خراسان رضوی - آیت الله علم الهدی گفت: مردم افغانستان امسال موفق به انجام حج بزرگ شدند و شیطان بزرگ، یعنی آمریکا را رمی جمرات و از کشور خود بیرون کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی به تقوا در ارتباط اجتماعی اشاره کرد و گفت: تقوا به پدر و مادر از جمله تقوا در ارتباطات اجتماعی است که خداوند در آیه 23 و 24 سوره اسراء به اهمیت احترام به پدر و مادر تأکید دارد.

وی اظهار کرد: پدر و مادر در سه فصل زندگی پیری، فصلی که در سراشیبی پیری قرار دارد و فصلی که فوت شده اند نیاز به توجه فرزند دارد و خداوند برای هر سه این فصل به فرزند دستور داده است که در فصل پیری باید نسبت به آن ها احسان داشته باشد و در فصل دوم نیز خداوند می فرماید « إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ» و طبق این دستور خداوند باید پدر و مادر را نزد خود نگه داشت، تحویل آن ها به خانه سالمندان فرهنگ اسلام نیست و فرهنگ غرب است چون قرآن می گوید پدر و مادر باید پیش خودت باشد و با تو زندگی کند، اگر امکانات مالی شما اقتضا می کند که پدر و مادر و خانواده در دو جای مختلف زندگی می کند پس اوقات فراغت به دو بخش رسیدگی به خانواده و رسیدگی به پدر و مادر باید تقسیم کنید همچنین خداوند می فرماید «وَلَا تَنْهَرْهُمَا»، پدر و مادر خود را رها نکنید، اصالت بخشی به این ها از دستور خدا است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به موسم حج و محروم بودن از انجام مناسک حج در سرزمین عربستان، بیان داشت: با توجه به فرمایش رهبری اگر چه ما از انجام حج در عربستان محروم بودیم اما مناسک حج را در غیر حرم انجام می دهیم چنانچه که دعای عرفه را در فضای خارج از عرفات خواندید، رمی جمرات و دفع شیاطین را نیز در خارج از حرم نیز انجام می دهیم.

نماینده خبرگان رهبری ابراز کرد: دفع شیاطینی که بر سرنوشت اسلام و مسلمین مسلط شوند باید به وسیله رمی جمرات به وسیله ما صورت یگیرد، مردم افغانستان امسال موفق به انجام حج بزرگ شدند و شیطان بزرگ آمریکا را رمی جمرات و از کشور خود دفع و بیرون کردند، ان شاء الله مجاهدان عراقی و حشدالشعبی این مناسک حج را در عراق انجام داده و آمریکای جانیتکار را ازاین سرزمین بزدایند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: 42 سال از انقلاب ما می گذرد و برکات زیادی داشته است که از جمله این برکات این است که ما هرساله و در همه زمان ها مناسک حج را به جا آوردیم و رمی جمار عمده مناسک است که ما نه تنها در کشور خود بلکه در منطقه انجام دادیم.

وی به سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: در چنین روزی مرحوم طالقانی اولین نماز جمعه را برگزار کرد البته اقامه نماز جمعه قبل از انقلاب در مشهد سابقه داشته است و در زمان خفقان شدید دوره رضاخانی حاج شیخ حسین تبریزی، عالم انقلابی با صلابت هر چه تمام تر نماز جمعه را در حرم رضوی اقامه می کرد.

آیت الله علم الهدی حضور مردم و ارتباط اجتماعی با نظام و پیوند انقلاب و مردم به دین را از خصوصیت های نماز جمعه بیان وابراز کرد: نماز جمعه حضور قوی است و مشکلات مردم و ترویج دین در آن انجام می گیرد، نماز جمعه دین مردم را در مظهر نظام جلوه می دهد، مردم پای نظام ایستاده چون پای دین ایستاده اند.

وی بیان داشت: در فضای مجازی با ما برخورد می شود و این به خاطر نهی از منکر است در حالی که حداقل وظیفه برای خطیب جمعه نهی از منکر و بیان درد دین مردم است که بر درد دنیای آن ها ترجیح دارد، در خطبه اول مسائل دینی و درد دین مردم و نهی از منکر و در خطبه دوم مشکلات و مسائل مردم بیان می شود./864/پ201/

جواد رستمی
ارسال نظرات