۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۸۵۳۳۰
گزارشی از آثار مکتوب مرحوم فرج نژاد؛

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد برای جامعه علمی کشور

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد برای جامعه علمی کشور
در این گزارش تلاش شده است پنج اثر برجای مانده از مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد که میراث گران‌قدری در جامعه علمی کشور هستند، معرفی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد از جمله اندیشمندانی و نوابغی بود که در حوزه رسانه، صهیونیسم پژوهی و سینما، متبحر و در نوع خود یک مبتکر به شمار می‌رفت. اکثر کتاب‌های او تلفیقی از سه مؤلفه‌ای بود که در آن‌ها متخصص بود.

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد در جامعه علمی کشور

آثاری که مرحوم فرج نژاد از خود به‌یادگار گذاشت، آثاری نو و بدیع بودند که به حل دغدغه‌ها و مسائل جدی در آن حوزه می‌پرداختند. از جمله مهم‌ترین آثار به‌یادگار مانده از دکتر محمدحسین فرج نژاد می‌توان به چند کتاب تحت عنوان «دین در سینمای شرق و غرب»، «تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما»، «اسطوره‌های صهیونیستی سینما»، «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» و کتاب «اقتصاد صهیونیسم» اشاره کرد. در این گزارش سعی داریم آثار گران‌قدر ایشان را معرفی کنیم.

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد در جامعه علمی کشور

دین در سینمای شرق و غرب

همان‌طور که از عنوان این کتاب پیداست، بررسی دو مقوله دین و سینما در این کتاب دنبال می‌شود. کتاب حاضر که بیش‌تر یک همکاری گروهی با تعدادی از پژوهشگران نگارش یافته، با نظارت و نگارش دکتر محمدحسین فرج نژاد تألیف، تکمیل و به‌چاپ رسیده است. اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه صداوسیما ناشر کتاب حاضر است که البته به‌دلیل گرانی کاغذ و حجم کتاب، تصمیمی بر تجدید این کتاب نگرفته‌اند.

بیشتر رویکرد کتاب حاضر، بررسی مقوله دین در آثار سینمایی در دو بعد فرم و محتوا است. سرآغاز این کتاب، بیان کلیات و مفاهیم اصلی دین و سینما است که پس از آن با بررسی انواع روش‌شناسی نقد و تحلیل فیلم، به آموزش کاربردی برای تبدیل شدن مخاطب به یک منتقد سینما می‌پردازد.

در بخش دیگر این کتاب مکاتب غربی مورد بررسی و مداقه مؤلفین قرار گرفته است. در ابتدا با بررسی مقوله یهودیت در سینما به تأثیر یهود در سینمای هالیوود و سایر سینماهای غرب می‌پردازد. پس از یهودیت، مسیحیت و مکاتب وابسته بدان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

چهارمین بخش این کتاب مختص بررسی تعامل آیین‌های شرقی و سینما است. این بخش که مشتمل بر چهار فصل سینمای هند و هندوئیسم، شاخه‌های مختلف بودا و سینمای چین، کره، هنگ‌کنگ و آمریکا، بررسی سینمای چین، تائو، کنفسیوس و سینمای چین و در فصل چهارم نیز به برری آیین شینتو و سینمای ژاپن می‌پردازد.

در نهایت و در پنجمین بخش این کتاب مؤلف به جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و ارائه راه‌کارهایی برای دستیابی به سینمای مطلوب دینی می‌پردازد. کتاب حاضر به‌عنوان یکی از آثار جدی مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد امروز به‌عنوان یکی از رفرنس‌ها و منابع علمی معتبر در حوزه دین و سینما به‌شمار می‌رود.

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد در جامعه علمی کشور

تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما

عنوان دیگری از آثار مرحوم محمدحسین فرج نژاد، کتاب پر سروصدای «تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما» است. کتاب حاضر برای اولین بار به ارتباط کابالیسم یا عرفان یهودی با سینمای هالیوود می‌پردازد، پس از بررسی نفوذ مؤلفه‌های کابالیسم و سیر تطور تاریخی عرفان یهودی در غرب، آثار شاخص این سینمای مشهور مانند ماتریکس، انیماتریکس، ناین، شاگرد جادوگر و کنستانتین را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

کتاب حاضر یک همکاری مشترک بین دکتر محمدحسین فرج نژاد و دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی از اساتید برجسته رسانه در حوزه علمیه قم است. البته کتاب حاضر توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) چاپ و به‌بازار کتاب وارد شد.

به‌گفتۀ دکتر اسماعیلی، کتاب حاضر با یک دغدغه و دقت‌نظر علمی توسط مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد نگاشته شد که دقت‌نظر ایشان را در کتاب می‌توان به‌روشنی دید. توضیح دقیق علمی درباره اصطلاحاتی چون «عرفان»، «تصوف»، «ميستي‌سيزم»، «گنوستي‌سيزم»، «اسپيرچواليتي»، «صوفيسم»، «معرفت شهودي»، «معرفت عميق معنوي» و «مراقبت»، معرفی و بررسی سه عرفان یهودی «مرکابا»، «قبالا» و «حسیدیسم» بخشی از دقت‌نظرهای آن مرحوم در تألیف و نگارش این کتاب است.

همچنین مؤلفان این کتاب تلاش داشته‌اند تا با استفاده از تحلیل نشانه‌شناختی جان فیسک، تحلیل روایت غلامرضا یوسف‌زاده و همچنین روش ابداعی فنی-حکمی مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد به نقد و بررسی آثار سینمای هالیوود بپردازند.

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد در جامعه علمی کشور

اسطوره‌های صهیونیستی سینما

اسطوره‌های صهیونیستی سینما دیگر اثر گران‌قدر به‌جای مانده از دکتر محمدحسین فرج نژاد است. کتاب حاضر که توسط نشر هلال به‌چاپ رسیده، با بررسی سوژه‌ها و قهرمانان سینمای غرب و هالیوود که گرایشات یهودی دارند، نقشه‌ها و برنامه‌های شوم صهیونیستی این سریال‌ها را برملا و به‌رشته تحریر درآورده است.

دکتر فرج نژاد تلاش داشت تا در این اثر گران‌قدر با شناسایی نشانه‌ها و نمادهایی که توسط سینمای غرب مورد استفاده قرار می‌گرفت، بهره‌جویی از اعتقادات، باورها، تعصب‌ها، اهداف و خط مشی یهود و صهیونیسم جهانی را بررسی نماید. ایشان با بررسی معنای اسطوره و طرح سؤالات بنیادینی پیرامون تعاریف مرسوم و مفاهیم آن، به اصطلاحات گوناگون درباره اسطوره پرداخته و معنای لغوی و بارفرهنگی این واژه در انواع فرهنگ‌ها را مورد توجه قرار داده است.

کتاب اسطوره‌های صهیونیستی سینما پس از بررسی اسطوره‌ها، استدلال خود را برای یهودی-صهیونیستی بودن سینمای هالیود بیان کرده و سپس منابع مکتوب و دیجیتال خود را برای استدلال خود معرفی کرده است. پس از آن بررسی و توجه به چگونگی، چرایی و اهداف سینمای غرب در به‌کارگیری اساطیر گوناگون و نقدهایی کوتاه درباره آن‌ها بیان می‌شود.

تأکید در مطالعه این کتاب، یک‌پارچه خواندن تمام بخش‌های آن است؛ چرا که «در نگاه جزیی شاید در بخشی، دلیل انتساب فلان صحنه‌ی فیلم به اسطوره‌ای خاص، قابل تأمل باشد، ولی با دیدن دیگر زنجیره‌های به ‌هم ‌پیوسته، این ابهام رفع خواهد شد و شواهد، همدیگر را کامل خواهند کرد.»

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد در جامعه علمی کشور

فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی

کتاب حاضر که طرح اولیه آن توسط دکتر مرحوم فرج نژاد به خبرگزاری رسا داده شد، از جمله کتاب‌هایی است که با بررسی فرق، عرفان‌ها و مکاتب صهیونیستی به‌قلم و پژوهش مهدی دهنوی به زیور طبع مزین شد. مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد نیز به‌عنوان ناظر و ویراستار علمی این کتاب، آن را آماده چاپ کرد.

این کتاب به بررسی نظام الیگارشی، نژاد پرستی و آریستوکراسی در میان یهودیان که منجر به خودبرترپنداری آن‌ها در میان ادیان الهی ابراهیمی شده پرداخته است. همچنین بررسی تلاش برای ایجاد فرق و گروه‌های انحرافی در ادیان مختلف و به‌خصوص در اسلام توسط این کتاب صورت گرفت.

با این وجود که صهیونیسم تفکر غالب یهودیت است که امروزه در مناطق اشغال شده کشور فلسطین سکونت دارد؛ اما نباید فراموش کرد که صهیونیسم جهانی، جریانی است که توسط اشرار یهود گرد هم آمده‌اند و با حمایت از فرقه‌های مختلف و جریان‌های انحرافی در ادیان مختلف، تلاش دارند در میان سایر پیروان ادیان الهی تفرقه بیافکنند و آن‌ها را مضمحل کنند.

میراث گران‌قدر استاد فرج نژاد در جامعه علمی کشور

اقتصاد صهیونیسم

دیگر اثر مهمی که از مرحوم فرج نژاد به‌یادگار مانده، کتاب «اقتصاد صهیونیسم» است. از آنجا که شرکت‌های صهیونیستی در جهان مانند بنیاد راکفلر، روچیلدها و ... صاحب بیشترین سرمایه اقتصادی در جهان هستند، اهمیت چاپ و انتشار این کتاب بیشتر نمایان می‌گردد. کتاب حاضر که از جمله کتب شاخص مؤسسه راهبردی بعثت در حوزه دشمن شناسی است همچون کتاب‌های پیشین مانند دین در سینمای شرق و غرب، محصول تلاش‌های جمعی از پژوهشگران حوزه اقتصاد و صهیونیسم است.

مجموعه مقالات کتاب حاضر در قالب دو فصل تحت عنوان «سازمان شبکه‌ای اقتصاد صهیونیسم» و «شبکه قاچاق بین‌الملل» به‌چاپ رسیده‌اند. بررسی تاریخچه اقتصاد و صهیونیسم، مکاتب مختلف اقتصادی، شرح روابط تولید، توزیع و مصرف و بررسی اقتصاد کشور آمریکا و رژیم اشغال‌گر قدس در مجموعه کتاب حاضر صورت گرفته است.

بررسی موضوع «سازمان شبکه‌ای اقتصاد صهیونیسم» دارای هفت بخش است که ابتدا تاریخچه بانک و نسبت آن با یهودیان را مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس تبدیل ربا به امری عرفی و قانونی را توضیح می‌دهد که یهودیان چگونه ربا را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و هنری مورد استفاده قرار می‌دهند. در بخش‌های بعدی مسائلی همچون نفت و انرژی، اقتصاد و تغذیه، شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای صهیونیستی، اسلحه سازی و در بخش پایانی نیز موضوع همه‌گیری فضای مجازی و مسأله سایبرنتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل دوم این کتاب؛ یعنی مسأله «شبکه قاچاق بین‌الملل» به بررسی سه مقوله مهم قاچاق اعضای بدن، قاچاق آثار باستانی و قاچاق انسان و برده‌داری می‌پردازد که در پایان هر بخش سازمان‌های مردمی که با جریان قاچاق درحال مبارزه هستند را معرفی می‌کند.

کتاب اقتصاد صهیونیسم اثری منحصر‌به‌فرد است که می‌تواند به پژوهشگران حوزه اقتصاد و صهیونیسم نگاهی نو درباره این پدیده بدهد و جریان اقتصادی لیبرال و صهیونیستی حاکم بر شریان اقتصاد جهان را معرفی نماید تا مانع بهره‌کشی و استعمار شمار زیاد مردم جهان در برابر اقلیت ناچیز سرمایه‌سالار شود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات