۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۶۸۵۳۵۸
حجت الاسلام بابائیان:

وحدت آفرینی؛ فلسفه نماز جمعه

وحدت آفرینی؛ فلسفه نماز جمعه
مازندران - امام جمعه امیرکلا، فلسفه نماز جمعه را وحدت آفرینی دانست و گفت: این پایگاه مهم عبادی و سیاسی یکی از سنگرهای نظام برای حفظ روحیه معنوی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام عباس بابائیان، امام جمعه امیر کلا امروز در نشست خبری با اشاره به در پیش بودن سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور گفت: نمازجمعه یکی از ارکان و مؤلفه های مهم و قدرت نظام اسلامی محسوب می شود که با پایه ریزی آن پایه های نظام محکم شده است.
 
وی، فلسفه نماز جمعه را وحدت آفرینی دانست و با بیان این که حکمت نماز جمعه برای آگاهی بخشیدن مردم در زمینه های مختلف و ایجاد رشد فکری و تقویت روحیه جمعی و وحدت در میان مسلمانان است، افزود: نماز جمعه یکی از سنگرهای نظام برای حفظ روحیه معنوی است.
 
استاد حوزه علمیه مازندران خاطرنشان کرد: پایگاه عبادی سیاسی نماز جمعه از نظر اجتماعی و سیاسی یک کنگره‌ عظیم هفتگی است که بعد از کنگره‌ سالانه حج، بزرگترین کنگره‌ اسلامی محسوب می شود.
 
امام جمعه امیر کلا در ادامه سخنان خود گفت: آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه‌ معارف اسلام و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی و ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین به گونه‌ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند از جمله مهم ترین کارکردهای نماز جمعه است.
 
حجت الاسلام بابائیان در ادامه سخنان خود به وظایف ائمه جمعه اشاره کرد و افزود: تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده‌ مردم مسلمان و جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی از جمله این وظایف است.
 
وی با بیان این که امام جمعه باید عامل اتحاد و وحدت بین مردم و مسؤولان باشد، بیان داشت: همانطور که مردم، امام جمعه را نماینده رهبر و پدر معنوی شهر می دانند؛ امام جمعه باید نقش رهبری و پدری ایفا کند و حقیقت‌نما و واقع‌نما باشد و اختلافات را حل و آتش کینه و کدورت را خاموش کند.
 
استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود گفت: دفاع از کیان نظام اسلامی، انقلاب و ولایت فقیه و دفاع از محرومان، از جمله این رسالت‌ها است که در احکام ائمه جمعه به آن تأکید شده است.
 
حجت الاسلام بابائیان، تقویت فرهنگ دینی و اسلامی و نگهبانی از فرهنگ اسلام ناب محمدی را از مهم‌ترین وظایف ائمه جمعه دانست و گفت: حمایت و تقویت جبهه انقلاب و مدیریت جریان های انقلابی و جلوگیری از نفوذ دشمنان و ایجاد شبهه از جمله اقداماتی است که از یک امام جمعه موفق انتظار می‌رود.
 
وی با گلایه از تعطیلی بلند مدت نماز جمعه به دلیل شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که زمان از بین رفتن کرونا مشخص نیست، باید مردم را به زندگی کرونایی عادت دهیم و یکی از مراکزی که می‌تواند این سبک زندگی را در بین مردم ترویج دهد، نماز جمعه است و به خاطر تعطیلی این ارکان معنویات در جامعه افت یافته است.
 
امام جمعه امیر کلا در بخشی دیگر از سخنانش به سهل انگاری برخی از مسؤولان نسبت به پیشبرد اهداف نظام اشاره کرد و افزود: نباید برخی از سهل انگاری ها باعث کم کاری ها شود.
 
حجت الاسلام بابائیان در ادامه سخنان خود با بیان این که با پیگیری‌های صورت گرفته در آینده نزدیک بخشداری این شهر راه اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این بدین معنا است که وظیفه ما محصور شدن در برپایی نماز جمعه نیست بلکه می توان از اقدامات فرهنگی و عمرانی مطالبات مردم را نیز که خارج از وظیفه ما است پیگیری کرد./950/پ210/
ارسال نظرات