۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۸۵۴۱۹
عملکرد وزارت ارشاد در مواجهه با تشکل‌های حوزه نشر بررسی شد؛

پشت پرده سیادت‌بخشی به یک جریان خاص در وزارت ارشاد

پشت پرده سیادت‌بخشی به یک جریان خاص در وزارت ارشاد
پرونده ویژه مجله «شیرازه کتاب»، به بررسی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه در دولت یازدهم و دوازدهم در قبال تشکل‌های نشری کشور پرداخته است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از دفاع پرس، در شماره جدید «شیرازه کتاب» که با عنوان «تعمد در تغافل» منتشر شده است، به بررسی عملکرد چند سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواجهه با تشکل‌های نشری و پشت پرده سیادت‌بخشی به یک جریان خاص در این وزارتخانه پرداخته است.

سردبیر مجله «شیرازه کتاب» در سرمقاله این شماره با عنوان «آستین‌ها را باید بالا زد»، ضمن اشاره به برخی رفتار‌های رهبر انقلاب  اسلامی در فرهنگ‌سازی به شکل عمومی و مقایسه آن با رفتار برخی مسئولان کشور، به تفـاوت‌هایی که بیـن رویکـرد‌های کلان فرهنگی رهبـر انقـلاب و برخی از مسئولان بــه چشــم می‌خــورد، پرداخته است.

مجله «شیرازه کتاب» در بخش «خانواده نشر» پس از بیان روایتی از جمع‌خوانی حلقه سوم کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» توسط گروه منویات که با حضور محمد شیخلر همراه بود، گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «تا فراموش نکنیم»، با حضور محمدتقی تقی‌پور و کوروش علیانی را که با همکاری روابط عمومی مجمع ناشران و خبرگزاری مهر برگزار شد، برای مخاطبان آماده کرده است.

در ادامه بخش خانواده نشر، گزارشی از رونمایی کتاب «صور» به قلم حسینعلی جعفری و همچنین گفت‌وگویی با نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، درباره فضای کلی نشر کودک پس از انقلاب به مخاطبان ارائه شده است. علاوه بر این‌ها، گزارشی جامع از نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار شد و گزارش مشروحی از نوزدهمین دوره جشنواره خاتم به رشته تحریر درآمده است. گفتنی است اعضای تحریریه نشریه شیرازه کتاب ضمن عرض تبریک به مناسبت تولد ده سالگی مؤسسه شهرستان ادب، گزارشی از مراسم رونمایی پیام رهبر انقلاب به همین مناسبت را تنظیم و ارائه کرده است.

پرونده ویژه این شماره از مجله «شیرازه کتاب»، به بررسی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه در دولت یازدهم و دوازدهم در قبال تشکل‌های نشری کشور پرداخته است. شیرازه کتاب در بخش اول پرونده ویژه، برخی از انجمن‌های فعال در حوزه نشر مانند: مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، انجمن فرهنگی کتاب‌های آموزشی، انجمن اسلامی، انجمن فرهنگی زنان ناشر و مجمع ناشران دفاع مقدس را به‌طور اجمالی معرفی کرده و گفتگو‌هایی با فتح‌الله فروغی، امین آصفی، سیدعباس حسینی‌نیک، مرتضی آخوندی، مریم جدلی، علی ناظری و... داشته است.

علاوه بر این در بخش دوم پرونده ویژه، در قالب یک گزارش، از پشت پرده سیادت‌بخشی به یک جریان خاص در وزارت ارشاد پرده‌برداری شده است. همچنین گزارشی از ایجاد، انحلال و بازتشکیل شورای تشکل‌های نشر ارائه شده و در آن از چگونگی حذف انجمن‌ها و متخصصان حوزه نشر سخن گفته شده است. در ادامه نیز گزارشی با نام «پیدا و پنهان اتحادیه ناشران و کتابفروشان» ارائه شده که در آن، نگاهی به روند این اتحادیه از تأسیس تا امروز کرده و در پایان نیز تصویری از صنف مطلوب و آرمان صنف به مخاطبان ارائه شده است.

پشت پرده سیادت‌بخشی به یک جریان خاص در وزارت ارشاد

شیرازه کتاب در بخش «طعم کتاب» علاوه بر سری دهم «نکته‌هایی برای نوشتن» که فاطمه سلیمانی ازندریانی آن را نگاشته، نگاهی هم به کتاب‌های «صور» و «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» کرده و با نویسندگان این آثار به گفتگو نشسته است. در پایان این بخش نیز بسته پیشنهادی کتاب در خرداد و تیر ۱۴۰۰ به مخاطبان ارائه شده است.

نویسندگان «کافه شیرازه» در این شماره، یادداشت‌های خود را معطوف به انتظارات اهالی قلم و صنعت نشر از دولت آینده اختصاص داده‌اند و در این مجموعه یادداشت، به مشکلات صنعت نشر پرداخته و راهکار‌های پیشنهادی خود را بیان کرده‌اند. در این بخش یادداشت‌هایی از مهندس حسین سعیدی مدیر انتشارات به‌نشر، محمد شیخلر عضو مؤسسه ایمان جهادی و انتشارات صهبا، عاطفه جعفری خبرنگار فرهنگی روزنامه فرهیختگان، میثم رشیدی نویسنده و خبرنگار فرهنگی مشرق و فرزانه قلعه‌قوند، مدیر پژوهشی مؤسسه پیام آزادگان گردآوری شده است.

برای تهیه نسخه فیزیکی نشریه «شیرازه کتاب» می‌توانید از طریق شماره ۰۹۳۹۶۰۶۷۷۳۱ (واتساپ) و برای تهیه نسخه الکترونیک از طریق نرم‌افزار طاقچه و سایت کتابیکا اقدام کنید.

ارسال نظرات