۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۸۵۵۸۸

یادداشت|گمشده فطری زنان ورزشکار!

یادداشت|گمشده فطری زنان ورزشکار!
ورزشکاران زن جهان معاصر بدون داشتن نگاه مذهبی به سراغ «حجاب و پوشش مناسب» رفته اند، زیرا که حجاب گمشده فطری زنان ورزشکارِ امروز است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، المپیک توکیو در حال برگزاری است و اتفاقات جالبی در کنار وقایع ورزشی در حال رخ دادن است. در یک اقدام قابل تامل تیم ملی ژیمناستیک زنان آلمان از لباسی غیر متداول استفاده کرده. لباس های تیم ژیمناستیک زنان آلمان از مچ پا تا گردن را می پوشاند و همچنین آستین هایی تا زیر آرنج دارد.

نگاه جنسیتی و ابزاری به زن که در غرب در حال گسترش است، در ورزش زنان نیز دنبال می شود، آنها با این نگاه حتی هنرهای ورزشی زنان را نیز به حاشیه برده اند و این امر نه تنها باعث ناراحتی زنان ورزشکار در نگاه ابزاری و ندیدن هنرشان می شود بلکه گاهی باعث از دست دادن تمرکز آنها در حین مسابقات نیز می شود. از همین رو آلمانی ها گفته اند که قصدشان از انتخاب این لباس این بوده که با نگاه جنسیت زده به ورزش مقابله کنند.

لباس آلمانی ها ،موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی ژاپنی به راه انداخته است. بسیاری از ورزشکاران زن ژاپنی از تجربیات تلخ گذشته خود گفته اند. به گفته یکی از کاربران «لباس های ژیمناستیک می توانند زیبا باشند اما این واقعیت که برخی از آنها سواستفاده می کنند به آن معناست که باید این موضوع را جدی گرفت».

و دیگری گفته:«من قبلا ژیمناستیک کار می کردم و عکاسی بعضی ها باعث می شد که احساس ناراحتی کنم».

کاربر دیگری از تلاش جمعی دختران ژاپنی برای داشتن حجاب ورزشی گفته وتوییت کرده: «ما درخواستی را امضا کردیم که به ما هم اجازه دهند لباس های پوشیده تری را بپوشیم، اما معلمان مرد ما گفتند که دخترها حتما باید همین لباس ها را بپوشند و این قابل تغییر نیست» .

گمشده فطری زنان ورزشکار!

در نگاه غیر دینی غرب به زن ، کرامت و احترام به زن دیده نمی شود. بلکه زن صرفا «کالای جنسی» است. این نگاه به ورزش هم سرایت کرده است. یکی از اهداف مهم بنگاه های تبلیغاتی ، پر رنگ کردن وجوه جنسیتی زنان ورزشکار است و این عامل رنجش بسیاری از ورزشکاران زن شده است. هدف زنان ورزشکار ، نشان دادن هنر و مهارت های ورزشی خود است و افتخار آفرینی برای کشورشان نه ابزاری برای تبلیغات و تامین شهوت مردان بیمار!

نگاه جنسیتی که از پوشش های نامناسب و تعامل نادرست مردان و زنان شکل می گیرد ، آسیب های بسیار خطرناک دیگری را هم برای زنان ورزشکار به ارمغان آورده است. حوادث تلخی که روح و روان یک زن را برای سالهای طولانی درگیر خود می کند. «مک کایلا مارونی»(McKayla Maroney)از جمله قهرمانان المپیک است که قربانی این نگاه شده است. او در سن 13 سالگی قربانی این نگاه رذیلانه به زن شد و به مدت هفت سال و به صورت منظم فاجعه برای او در تیم المپیک زنان آمریکا ادامه داشته است! بعد از اعلام او ، «لاری نصار»( Larry Nassar) به اتهام سوء استفاده جنسی از کودکان مجرم شناخته شده و به دنبال آن بیش از ۱۰۰ زن و دختر ژیمناست که از سوی وی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند اقدام به شکایت کردند.

ورزشکاران زن جهان معاصر با تمام وجود، این لطمات را احساس کرده اند و حتی بدون داشتن نگاه مذهبی به سراغ «حجاب و پوشش مناسب» رفته اند. از نگاه آنها «پوشش زن» نه تنها مانعی برای تعالی و پیشرفت زن به حساب نمی آید ، بلکه بهترین محافظ برای اصلاح نگاه ابزاری به آنها است. چیزی که هم کرامت و احترام را برای آنها بدنبال خواهد داشت و هم باعث تجلی بهتر هنرهای آنها می شود و از همه مهمترین جلوی قربانی شدن آنها را خواهد گرفت.

و می توان اینگونه خلاصه کرد: حجاب ، گمشده فطری زنان ورزشکارِ امروز است.

ارسال نظرات