۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۸۵۵۹۰

غدیر و شیعیان راستین

غدیر و شیعیان راستین
برخی از ما، فقط در زبان و نهایتاً‌ در ذهن و اعتقاد، شیعه علی هستیم. اما در مقام عمل فرسنگ‌ها با سبک زندگی شیعی، آنگونه که اهل بیت ترسیم کرده‌اند، فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روز غدیر روز عیدالله الاکبر است. غدیر روز تجدید بیعت با ولایت و امامت است. و از صمیم قلب می‌گوییم:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ‏ الْمُتَمَسِّكِينَ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين‏.

اما متأسفانه برخی از ما، فقط در زبان و نهایتاً‌ در ذهن و اعتقاد، شیعه علی هستیم. اما در مقام عمل فرسنگ‌ها با سبک زندگی شیعی، آنگونه که اهل بیت ترسیم کرده‌اند، فاصله داریم.

درباره سبک زندگی شیعی و خصوصیات و ویژگی‌های شیعیان احادیث فراوانی بیان شده است، شیخ صدوق(ره) در کتاب صفات الشیعه، ۷۱ حدیث در این زمینه گردآوری کرده است. که ابعاد و ساحت‌های مختلف اعتقادی، گرایشی و کنشی شیعیان واقعی را ترسیم کرده‌اند. آن کتاب به زبان فارسی هم ترجمه شده است.

امام حسن عسکری علیه السلام در پاسخ مردی که خود را از شیعیان امیرمؤمنان معرفی می‌کرد، فرمود: شما از شیعیان ایشان نیستید! بلکه از محبان و دوستاران او هستید.

شیعیان علی کسانی‌اند که خدای متعال در وصف‌شان می‌فرماید: «کسانی که ایمان آورده و کار نیکو انجام می‌دهند، آنان اهل بهشت‌اند و جاودانه در بهشت‌اند.»

سپس درباره ویژگی‌های اعتقادی شیعیان و نگاه توحیدی آنان و اعتقادشان به پیامبر اسلام(ص) و عصمت گفتاری و رفتاری آن حضرت و همچنین اعتقادشان به امامت و ولایت و عظمت امام علی(ع) نکاتی را گفتند و در ادامه ویژ‌گی‌های رفتاری و اخلاقی شیعیان را تشریح کردند«شیعیان علی کسانی‌اند که:
یک. در راه خدا، برایشان اهمیت ندارد که مرگ به سراغ آنان بیاید یا آنان به پیشواز مرگ روند.
دو. (در مسائل مالی و مادی) هر چند خود نیازمند باشند اما برادران‌شان را بر خود ترجیح می‌دهند.
سه. (در پرهیز از گناهان) آنان را گرد گناه نمی‌بینی.
چهار. (در انجام وظایف دینی) آنان را به هنگام تکالیف دینی، همواره حاضر می‌بینی
پنج. آنان در اکرام و خدمت به مؤمنان از امام خود علی بن ابی‌طالب پیروی می‌کنند. (یعنی لحظه‌ای در رفع حوائج مؤمنان کوتاهی نمی‌کنند).

حجت الاسلام احمد حسین شریفی

ارسال نظرات