۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۸۶۱۲۳

شورای هماهنگي تبليغات بلندگوی ملت در صحنه های حساس

شورای هماهنگي تبليغات بلندگوی ملت در صحنه های حساس
شورای هماهنگي تبليغات اسلامي ابتکاری بود که رهبر کبیر انقلاب برای انسجام و هدفمند شدن تبلیغات اسلامی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا  پس از پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 در ایران مساله مشاركت مردم در عرصه‌هاي مختلف به عنوان نماد جمهوريت مورد توجه حضرت امام خميني(ره) و ساير مسئولان نظام قرار گرفت.

از این رو تلاش نهادهاي انقلابي برای حفظ انقلاب در تمامی امور به ویژه امور تبلیغی مشاهده می گردید و هر نهادی تلاش مي‌كرد تا اهداف انقلاب را تبليغ کند و حركت هاي مردمي را سازماندهي نمايد اما به دلیل تعدد دستگاهها و مراكز تبليغي و تفاوت در عملکرد هرکدام و عدم هماهنگی بین نهادهای مذکور گاهی اوقات منجر به ناهماهنگي و بروز مشكلات اجرايي مي شد تا اينكه با تدبير حكيمانه امام خميني(ره) در 12 مرداد 1359 نهادي با عنوان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تشكيل گرديد.

شورای نامبرده در تاريخ 1373/4/19 براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در فهرست نهادهاي عمومي غيردولتي قرار گرفت و اساسنامه آن در جلسه مورخه 1388/7/26 به تصويب هيأت محترم وزيران رسيد.

امام خمینی ره فرمود: تبلیغات از مسائل بسیار پراهمیت است و هر روز در خارج، دولت و ملت‏‎ ‎‏ایران را وحشی معرفی می کنند و مسئلۀ هماهنگی بین تمام نهادها ‏‎‎‏بسیار مهم است زیرا واضح است که اگر هر گروه یک کار را انجام‏‎ ‎‏دهند، گرچه ممکن است در ابتدا اختلافی نباشد ولی بالاخره در طول مدت، اختلاف‏‎ ‎‏می شود و از آنجا که تبلیغات اساس کار است و موجب تشتت و یا انسجام یک ملت است باید هماهنگی و اتحادت در ان حفظ شود و تنها در حفظ اتحاد و هماهنگی است که پیروز‏‎ ‎‏حال می شود وگرنه شکست خواهیم خورد.

موضوع فعاليت شورای هماهنگي تبليغات اسلامي سياستگذاري، برنامه ريزي، سازماندهي، نظارت و راهبري مراسم و مناسبتهاي ملي، مذهبي، سياسي و انقلابي است و حوزه فعاليتشان برگزاري مراسم و مناسبت‌ها می باشد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای انجام وظایف خود اقدام به تشکیل ستادهای مختلف با حضور نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مرتبط با آن کرده است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ستاد برگزاری مراسم ایام الله دهه فجر: ستاد مذکور برنامه های جشن انقلاب اسلامی ایران که از 12 تا 22 بهمن در کشور صورت می گیرد را سازماندهی و هماهنگی می کند  که از جمله آن ها می توان به راهپیمایی روز 22 بهمن اشاره کرد.

2- ستاد برگزاری مراسم شهدای هفتم تیر: هرساله همزمان با روز شهادت آیت‌الله دکتر سید محمدحسین بهشتی و 72 تن از همراهان آن بزرگوار مراسماتی در کشور تشکیل می شود که این ستاد مسئولیت هماهنگی آن را دارد.

3- ستاد برگزاری روز زن و مادر: در 20 جمادی‌الثانی هر سال که مقارن با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) است، این ستاد با هدایت و هماهنگی شورا مراسم جشنی را در نکوداشت این روز در سراسر کشور برگزار می‌کند.

4- ستاد برگزاری مراسم یوم الله سیزده ‌آبان: این ستاد به منظور زنده نگاه داشتن خاطرات مربوط به این روز که عبارتند از: تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه، کشتار دانش‌آموزان توسط رژیم پهلوی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا سرانجام به عنوان “روز ملی مبارزه با استکبار جهانی” نامگذاری کرده و برنامه‌های مختلفی را در سراسر کشور برگزار می‌نماید.

و از دیگر ستادها می توان به ستاد برگزاری مراسم یوم الله روز جهانی قدس، ستاد برگزاری یوم الله 9 دی، ستاد برگزاری سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، ستاد برگزاری سالگرد قیام پانزده خرداد، ستاد برگزاری و سازماندهی مراسم غیر مترقبه و... می توان اشاره کرد.

اما در باب عملکرد شورای هماهنگي تبليغات اسلامي باید به وظائف آن اشاره کرد که بیان باشد از:  

1ـ اتخاذ تدابير، سياست‌ها و خط مشي‌ها و تنظيم تقويم مناسبت‌هاي ساليانه و تدوين برنامه براي هر يك از مناسبت‌ها به منظور حسن اجراي تمامي مراسم و مناسبت‌هاي عمومي و رسمي كشور.

2ـ ايجاد هماهنگي و جلب مشاركت‌ نهادها و دستگاه‌هاي مؤثر فرهنگي - تبليغي و تشكل‌هاي مردمي براي برگزاري هرچه بهتر مراسم و مناسبت‌ها.

3ـ سازماندهي و مديريت برگزاري مراسم و مناسبت‌هاي كشور در چهارچوب وظايف و اهداف شورا.

4ـ تشكيل ستادهاي برگزاري مراسم و مناسبت‌هاي عمومي و رسمي كشور به منظور تحقق مأموريت‌هاي شورا.

5ـ برنامه‌ريزي و اقدامات لازم جهت تأمين منابع و امكانات مورد نياز.

6ـ انجام پژوهش و مطالعات راهبردي و كاربردي در موضوعات مرتبط با وظايف شورا.

7ـ نظارت و ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها و نهادهاي همكار در اجراي مراسم و اعلام نتايج به مراجع ذيربط.

ارسال نظرات