۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۶۸۶۳۳۰
رئیس جمهوری اسلامی ایران:

تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو شود/ در کنار مظلومان جهان خواهیم ایستاد

تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو شود/ در کنار مظلومان جهان خواهیم ایستاد
آیت الله رئیسی گفت: ظلم و جنایت چه در قلب اروپا، آمریکا یا آفریقا باشد و چه در دل یمن و چه در سوریه باشد فرقی نمی‌کند و ما در کنار مظلومان خواهیم ایستاد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر امروز در مراسم تحلیف که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد پس از سوگند یاد کردن در محضر قرآن کریم، گفت: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.

وی اظهار داشت: مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب، عزمی راسخ دارند؛ اراده آنها قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت و آزادی و عزت است و سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ ساز و به رهبری امام عظیم الشأن محقق گردید.

رئیس جمهور یادآور شد: مردم به برکت انقلاب زنجیر اسارت زورگویان را از دست خود باز کردند و بر سرنوشت خود حاکم شدند؛ در برابر شرق و غرب ایستادند تا ثابت کنند مردم سالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند ثابت کند استقلال و آزادی، دین و دنیا سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: دولت جدید امروز در بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه آن را ساخته است؛ فرهنگی که قرن ها در تاریخ بشریت پیشرو بوده و با ترکیب یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: اراده ملت ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید که در اوج بدخواهی دشمنان ملت ایران از تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری های ناشی از شیوع گسترده کرونا قرار داشتیم اما خوب می‌دانیم که انتخابات، نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان آن.

وی افزود: دولت مردمی به دنبال تحقق خواسته‌های مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود؛ پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ پیام تحول خواهی و عدالت طلبی بود و خواست مردم استقلال طلبی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر و ظالم بود در عین اینکه باید به تعامل سازنده و گسترده با همه جهان پایبند بود.

آیت الله رئیسی گفت: مردم از ما می‌خواهند که وعده‌های خود را در رابطه با دولتی عدالت گستر، فساد ستیز، تبعیض گریز، برنامه محور، عدالتخواه و اندیشه پیشه عمل کنیم؛ مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسانها در عالم باشد و به ظلم و بی عدالتی و تبعیض در هیچ کجای از جهان راضی نشود.

وی تصریح کرد: ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم؛ ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد، چه در آمریکا، چه در آفریقا باشد، چه در دل یمن و چه در سوریه باشد فرقی نمی‌کند و ما در کنار مظلومان خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم از ما می‌خواهند صدای رسای مستضعفان و ولی نعمتان مان باشیم؛ مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود؛ مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی ها و خصایص انقلاب در ساختارها و فرآیندها و همچنان باورهای دولتمردان مشاهده پذیر باشد.

وی افزود: مردم می‌خواهند که علیرغم تنگناها، سفره‌های آنها بهبود بخشیده شود و مردم می‌خواهند نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد.

آیت الله رئیسی گفت: دولت برخاسته از مردم برای اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت؛ اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون جمعیت هستم و مردم ایران همانانی هستند که بارها و بارها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کرده و امروز نوبت ما است که ادای امانت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت مردمی دولت رفاه ملی است؛ در دولت مردمی جناح های سیاسی، دسته‌بندی های قومی و مذهبی و گروهی رنگ خواهد باخت و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران عزیز ذیل پرچم ایران اسلامی هم پیمان می شوند.

رئیس جمهور دوره سیزدهم اظهار داشت: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم در همه اقوام و همه مذاهب، همه احزاب و گروه‌ها و همه جریانهای سیاسی می‌‌خواهم که دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کنند؛ بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز برای عزت آیندگان مان دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم.

وی ادامه داد: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل ضربات، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تأمین اساسی نیاز های مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور عنوان کرد: به فضل پروردگار امیدواریم و آینده ای درخشان در شأن مردم ایران و ایرانی قوی‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم؛ دولت مردمی دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو مردم دارند و اهتمام اصلی آنها بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به ویژه جوانان است تا آن را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورد.

وی یادآور شد: لازمه این تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب نظران است؛ از مردم عزیز می خواهیم از نمایندگان مردم می خواهیم به عنوان مصلح های دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از انتقادات بهره‌مند سازند و ما به حضور مردم در صحنه و همدلی و همکاری قوای سه گانه و نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح سرافراز نیاز داریم.

آیت الله رئیسی افزود: معتقدم که موفقیت مردم ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی ناپذیر هر یک قوا، نیازمند همکاری مردم و خرد جمعی است؛ همچنین نیازمند تعامل همه نهادها و مردم خواهد بود.

وی با اشاره به رویکرد سیاست خارجی در دولت خود اظهار داشت: در دولت مردمی، همه از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و مذاکره هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا مسأله ایران تأمین گردد؛ قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت ساز است.

رئیس جمهور تأکید کرد: ظرفیت‌های منطقه ای ایران حامی صلح و ثبات در کشور ها است و صرفاً برای تهدید قدرت‌های سلطه گر به کار گرفته خواهد شد؛ مشکلات کشورهای منطقه باید از طریق گفتگوهای واقعی درون منطقه‌ای حل و فصل شود و دخالت بیگانگان در منطقه هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود مشکل است.

وی تصریح کرد: من دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.

آیت الله رئیسی درباره برنامه هسته‌ای اظهار داشت: برنام هسته ای ما کاملاً صلح آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی، سلاح اتمی را برطبق به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد.

وی ادامه داد: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف مردم ایران از پیگیری حق خود نخواهد شد؛ تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و ما از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق می سازد استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشورها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را تحکیم روابط با کشورهای منطقه دانسته و خواستار اعتلای آن ها است.

وی در پایان از همه اعضای خانه ملت و حضار تقدیر و تشکر کرد و خاطرنشان کرد: برنامه تحولی دولت در گرو همکاری همه نهادها به ویژه نمایندگان مجلس است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از خداوند متعال می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید توفیق خدمتگزاری به مردم ایران را بدهد تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعای خیر حضرت ولی عصر(عج) ارواحنا فداه آینده روشنی برای ایران اسلامی و مردم خوب این سرزمین رقم بزنیم.

ارسال نظرات