۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۸۶۵۳۵

ماجرای پیدا شدن ویروس زنده در واکسن ایرانی

ماجرای پیدا شدن ویروس زنده در واکسن ایرانی
محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت گفت: این شایعات و صحبت‌های نادرست توسط افراد ضد واکسن و مخالف ایرانی مطرح و پخش می‌شود و متاسفانه مردم آن‌ها را باور می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مینو محرز، در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه علت دور ریخته شدن بیش ازیک میلیون دز واکسن برکت پیدا شدن ویروس زنده در بخشی از این واکسن‌ها بوده است، گفت: این شایعات و صحبت‌های نادرست توسط افراد ضد واکسن و مخالف ایرانی مطرح و پخش می‌شود و متاسفانه مردم آن‌ها را باور می‌کنند، چرا که به افراد یاد نداده ایم که ابتدا اخبار را نقد و سپس آن‌‎ها را قبول کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه به هیچ وجه چنین مسائلی صحت ندارند، ادامه داد: واکسن‌ها مستقیما از کارخانه به دست مردم نمی‌رسند و در مکان‌های مختلفی بررسی می‌شوند و علاوه بر اینکه در کارخانه مورد سنجش قرار می‌گیرند، توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم از همه جهت بررسی می‌شوند و بعد از آن دوباره اصالت واکسن را دوباره سنجش می‌کنند و در صورت تایید در واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: افرادی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، نسبت به این موضوع که واکسن چه مراحلی را طی می‌کند تا به دست مردم برسد، هیچ آگاهی ندارند و چطور ممکن است بعد از گذراندن مراحل بسیار ویروس زنده در واکسن باشد؟! و این صحبت واقعا خنده دار است.

محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت توضیح داد: شرکت جانسون اند جانسون به علت آلودگی محیط واکسن میلیون‌ها دز از واکسن خود را دور انداخت، اما در مورد واکسن برکت اصلا چنین اتفاقی رخ نداد و اگر هم رخ دهد، نشان دهنده دقت کارخانه در تولید واکسن است و اینکه گفته می‌شود چند میلیون دز واکسن برکت دور انداخته شده، شایعه‌ای است که چند وقت پیش هم مطرح شده بود و متاسفانه مجددا هم تکرار شده است، در حالی اصلا چنین صحبت‌هایی صحیح نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: واکسن برکت و به طور کلی همه واکسن‌ها در دنیا تمام مراحل کنترل خود را در چند مکان طی می‌کنند وسپس به دست مصرف کننده می‌رسند و اینگونه نیست که به راحتی در واکسیسناسیون عمومی مورد استفاده قرار گیرند و در کشور ایران هم واقعا تمام استانداردها رعایت می‌شود.

محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران در خصوص زمان انتشار مقالات علمی این واکسن در نشریات بین المللی بیان کرد: مقالات مراحل اول و دوم این واکسن تکمیل شده و قرار است به زودی در نشریات بین المللی به چاپ برسد و مقالات فاز سوم هم هنوز کامل نشده اند چرا که باید ۴۲ روز بعد از تزریق واکسن آنتی بادی داوطلبان چک شود و هنگامی که بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد و مقالات تکمیل گردند، برای چاپ ارسال می‌شوند.

منبع: میزان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات