۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۸۶۷۲۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

عزاداری برای امام حسین یک فرصت بی‌نظیر و غنیمتی بزرگ برای مؤمنان است

عزاداری برای امام حسین یک فرصت بی‌نظیر و غنیمتی بزرگ برای مؤمنان است
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد یکی از نمادهای محبت، عزاداری و گریستن برای شهدای کربلا دانست و گفت: سوگواری برای سیدالشهدا یک فرصت بی‌نظیر و غنیمتی بزرگ برای مؤمنان است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با حضور عاشقان و دلباختگان امام حسین(ع) و یاران با وفایش و با رعایت همه جانبه دستور العمل های بهداشتی مراسم سوگواری و عزاداری آن حضرت در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نظری منفرد در اولین روز این مراسم با بیان اینکه عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) یک فرصت بی‌نظیر و غنیمتی بزرگ برای مؤمنان است که باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند گفت: یکی از نمادهای محبت، عزاداری و گریستن برای شهدای کربلا است.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در خصوص اهمیت عزاداری برای سالار شهیدان ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: بر مثل امام حسین(ع) گریه کنندگان باید گریه کنند گریه بر ایشان گناهان بزرگ را از میان برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد با انتقاد از افراد قلیلی که ماه محرم را به کنایه ماه گریه و زاری می‌نامند، ابراز داشت: در پاسخ به این شبهه و کنایه و این که بدانیم که آیا گریه امر مذمومی است، به بررسی منشأ گریه می‌پردازم تا پاسخ این افراد نیز داده شود.

وی ادامه داد: گاهی مبدأ و منشأ گریه درد، گاهی ترس، گاهی مصیبت و در زمان‌هایی هم منشأ آن فراق است و به عبارت بهتر در این مورد گریه امری مطلوب است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خداوند در قرآن در سوره یوسف می‌فرماید: حضرت یعقوب در فراق یوسف گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت.

وی با بیان این که گاهی گریه از روی محبت و علاقه است، تصریح کرد:  ۱۳۸۲ سال از واقعه کربلا می‌گذرد و اگر امروز بخواهیم محبت خودمان را به نمایش بگذاریم یکی از نمادهای محبت عزاداری و گریستن برای شهدای کربلا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد تصریح کرد: گاهی نیز گریه نتیجه معرفت است و چه معرفت و ثوابی بالاتر از شناخت امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان.

وی بیان داشت: در احادیث و روایت‌های فراوانی که وجود دارد، آمده است: کسی که دوستدار امام حسین(ع) باشد، محبوب خداوند می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از صحبت‌های به رشادت‌ها و مدیریت بی‌نظیر مسلم‌بن‌عقیل اشاره کرد و گفت: مسلم ۵ شوال وارد کوفه شد و نهم ذی‌الحجه شهید شد و در این مدت‌زمان بهترین مدیریت را داشت.

وی به یکی از نمونه‌های مدیریت خوب این یار امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: اگر در خانه‌ای هانی بن عروه، عبیدالله بن زیاد را مسلم می‌کشت خونش پیراهن عثمان می‌شد و در واقع خون امام حسین (ع) پایمال می‌شد اما دیدیم که مسلم‌بن‌عقیل این کار را با درایت و تدبری که داشت انجام نداد.

قرائت زیارت عاشورا و مداحی در رثای سالار شهیدان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

ارسال نظرات