۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۶۸۷۰۱۵
با حضور آیت‌الله یوسفی غروی برگزار شد؛

پنجمین نشست صحبت صدر با موضوع تحلیل قیام و زمانه امام حسین برگزار شد

پنجمین نشست صحبت صدر با موضوع تحلیل قیام و زمانه امام حسین برگزار شد
پنجمین نشست مجازی صحبت صدر با موضوع تحلیل قیام و زمانه امام حسین (ع) از نگاه شهید صدر با حضور آیت‌الله یوسفی غروی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پنجمین نشست مجازی «صحبت صدر» درباره آثار و اندیشه‌های شهید صدر با موضوع «تحلیل قیام و زمانه امام حسین (ع) از نگاه شهید صدر» با حضور آیت‌الله یوسفی غروی، تاریخ‌شناس حوزوی، شنبه 23 مرداد ماه از صفحه رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر در اینستاگرام پخش شد.

آیت‌الله یوسفی غروی، با محور قرار دادن کتاب «امامان اهل بیت (ع) به عنوان مرزبانان حریم اسلام» بخشی از این کتاب درباره سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را مورد نقد و بررسی قرار داد. مهم‌ترين اثر آیت‌الله یوسفی غروی بازساى و ارائه مقتل ابومخنف با استفاده از تاريخ طبرى و ارشاد شيخ مفيد و برخی دیگر از مسانید است كه با عنوان وقعةالطف منتشر شده است.

آیت‌الله محمد‌هادی یوسفی غروی در این جلسه که به عنوان بررسی آرا و اقوال مرحوم شهید آیت‌الله  سید محمدباقر صدر برگزار شد، کتاب برگرفته از مقالات و سخنان شهید صدر درباره امامان معصوم (ع) را که با عنوان «امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام مرزبان حریم اسلام» به زبان فارسی به چاپ رسیده است محور بحث قرار داد.

وی که با توجه به مناسبت دهه نخست محرم‌الحرام و موضوع امام حسین (ع) سخن می‌گفت، این کتاب را که ترجمه رضای ناظمیان و حسام حاج مؤمن است، مجموعه کاملی از سخنان شهید صدر درباره امامان شیعه معرفی کرد و تنها به بخشی که مربوط به امام حسین (ع) است پرداخت.

آیت‌الله یوسفی غروی در نشست صحبت صدر۵ در معرفی کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام گفت:  این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌هایی است که شهید صدر در مناسبت‌های ولادت‌ها (البته کمتر) و شهادت‌های ائمه علیهم‌السلام برای شاگردانشان مطرح می‌کردند و در این مباحث به‌طبع بخشی درباره امام حسین علیه‌السلام است.

این تاریخ پژوه حوزوی در بررسی این کتاب با بیان اینکه در این نشست، تنها بعضی از قسمت‌های متن که ملاحظات، تأملات، حواشی و تعلیقه‌هایی بر آن است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، به تبیین برخی از مشهورات نادرست درباره حرکت امام حسین علیه‌السلام پرداخت.

در سلسله‌نشست‌های صحبت صدر که شنبه ٢٣ مرداد پنجمین نشست‌ آن برگزار شد، به آرا و افکار شهید صدر در آثار ایشان پرداخته می‌شود. این نشست‌ها که از مهرماه ١٣٩٠ آغاز شد، تاکنون به این موضوع‌ها پرداخته است: روحانیت چنان‌که صدر می‌گفت؛ آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟؛ روایت «نا»؛ ویژگی‌های روش تفسیر موضوعی شهید صدر.

علاقمندان می‌توانند برای اطلاع از مشروح صحبت‌ها به قسمت igtv صفحه شهیدصدر به نشانی زیر مراجعه نمایند:

https://instagram.com/shahidsadr?utm_medium=copy_link

 

ارسال نظرات