۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۸۷۰۲۴
نگاهی به تحولات افغانستان؛

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد
ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری ، افتادن پایگاه بگرام به دست این گروه و خروج اشرف غنی از افغانستان و رفتن او به عمان، از تازه ترین تحولات این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۳۲ ولایت را در دست دارد.

درخواست دولت افغانستان و آمریکا از طالبان برای تأخیر در ورود به کابل

دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

سخنگوی طالبان: طی روزهای آتی خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روزهای آتی است.

سفر هیئت کابل به دوحه برای تصمیم گیری درباره آینده افغانستان

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تأمین کابل همکاری کنند.

ورود نیروهای طالبان به کابل

طالبان هم اکنون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج‌ و مرج و تاراج وارد کابل شدند.

پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد

یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.

لغو پروازهای فرودگاه کابل

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.

این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

بیانیه ناتو درباره فرودگاه کابل

در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیروهای طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیروهای افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است!

در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم.

ناتو همچنین مدعی شده که به نیروهای افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آنها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیروهای افغان ندارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.

منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان و از آنجا به عمان رفته است.

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.

بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.

مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد

نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

وزارت خارجه روسیه: قصد تخلیه سفارت خود در کابل را نداریم

روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

گفتگوی تلفنی غنی و خلیلزاد

در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

زندان فرودگاه بگرام به دست طالبان افتاد

سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

خروج کارکنان سفارت دانمارک

دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی

در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تعطیلی ادارات دولتی در کابل

نیروهای طالبان هنوز به طور رسمی حضورشان در کابل را اعلام نکرده اند، اما ادارات دولتی امروز یکشنبه به طور ناگهانی کارمندانشان را به خانه فرستادند و این در حالی است که بالگردهای نظامی در آسمان کابل در حال رفت و آمد هستند. هنوز در این زمینه درگیری در کابل رخ نداده است.

وضعیت ملتهب در کابل

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بندهای امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. برخی گزارش‌های تأیید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده‌اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته‌اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

تصرف مرکز ولایت بامیان

منابع محلی افغانستان تأیید کردند که مرکز ولایت «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی «بامیان»، امروز یکشنبه گفت که طالبان در حال حاضر، تأسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

آغاز روند خروج دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان

آمریکا روند تخلیه سفارت خود در کابل را آغاز کرده است.

به گفته آنها، بخش بزرگی از کارکنان سفارت آمریکا در کابل بار سفر بسته اند حال آنکه سفارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان با پیشروی طالبان به سمت کابل، انتظار می‌رفت که روند تخلیه سفارت آمریکا از امروز یکشنبه آغاز شود.

این در حالی است که پیشتر هم شبکه «سی بی اس» گفته بود ظرف ۳۶ ساعت آینده شمار معدودی از کارکنان کلیدی، سفارت را ترک می‌کنند حال آنکه تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، همه دیپلمات‌های آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کرده باشند.

طالبان مدعی تصرف میدان وردک شد

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتی نوشت که اعضای این گروه شهر «میدان شهر» مرکز ولایت «میدان وردک» را نیز تصرف کرده است.

به گفته وی، برخی از مراکز دولتی، زندان مرکزی و تمام تأسیسات «میدان شهر» به طور کامل تحت کنترل طالبان درآمده است.

مجاهد همچنین گفت که نیروهای دولت به سوی کابل گریخته اند و تعداد زیادی اسلحه و تجهیزات به دست طالبان افتاده است.

مرکز ولایت ننگرهار تصرف شد

بنا به گفته مردم محلی و نظامیان، نیروهای طالبان در بامداد امروز یکشنبه، شهر «جلال آباد» مرکز ولایت ننگرهار در شرق کابل را تصرف کردند.

مطابق گفته یک مقام قانونگذار افغان، تصرف این شهر به دست طالبان پس از آن رخ داد که ریش سفیدان و بزرگان شهر احتمال سقوط دولت مرکزی افغانستان را مطرح کردند.

«احمد ولی» یکی از ساکنین شهر گفت: ما امروز صبح از خواب بلند شدیم و دیدیم که پرچم‌های سفید رنگ طالبان در سراسر شهر قابل مشاهده است. آنها بدون هیچ گونه درگیری وارد شهر شدند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با نشر ویدئویی در توئیتر، نوشت که مردم جلال آباد از طالبان استقبال کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل

منابع خبری بامداد یکشنبه از درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل پایتخت این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، برق کابل به صورت کامل قطع شده و صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

از سوی دیگر شبکه الجزیره از کشته شدن ۳۵ نفر از طالبان در حملات هوایی آمریکا به ۳ استان افغانستان خبر داد.

همچنین وزارت دفاع افغانستان از کنترل آشوب داخل زندان پلچرخی که بیشتر زندانیان آن را اعضای طالبان تشکیل می‌دهند، خبر داد.

انگلیس به مأموریت دیپلماتیک در افغانستان پایان می‌دهد

روزنامه «ساندی تایمز» از قصد انگلیس برای خارج کردن سفیر خود از کابل و پایان دادن به مأموریت دیپلماتیک این کشور در افغانستان خبر داد.

زمینه چینی برای تخلیه کامل سفارت انگلیس، از بیم احتمال سقوط کابل- پایتخت افغانستان- ظرف چند روز آینده انجام می‌شود.

یک منبع آگاه به ساندی تایمز گفته است که انگلیس هیچ اعتمادی به تضمین‌های طالبان در قبال دیپلمات‌ها ندارد و «سر لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل، تا روز دوشنبه از افغانستان خارج می‌شود.

انگلیس شماری از نیروهای ویژه خود را با ادعای تضمین امنیت خروج شهروندانش به کابل اعزام کرده است.

اشرف غنی نمایندگان طالبان را در آغوش گرفت؟

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز نمایندگان طالبان که برای مذاکره برای برکناری او به ارگ ریاست جمهوری در کابل رفته بودند را در آغوش کشید.این خبر صبح امروز در محافل خبری دست به دست شد؛ارگ ریاست جمهوری این خبر را تکذیب کرده است.

طالبان: ازدواج اجباری دختران در مناطق تحت کنترل ما تبلیغات کابل است

 سهیل شاهین عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان گزارش‌ها درباره ازدواج اجباری دختران ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه را رد کرد.شاهین در توئیتی نوشت: «تمام ادعاها درباره اینکه نیروهای ما مردم را مجبور می‌کنند تا دختران جوان خود را به ازدواج آن‌ها درآورند کاملاً نادرست است؛ این تبلیغاتی زهرآگین است».

وی در ادامه با رد گزارش‌ها درباره تصرف اموال مردم توسط اعضای این گروه نیز گفت: «امارت اسلامی افغانستان علاقه‌ای به اموال شخصی هیچکس ندارد، بلکه حفاظت از جان و مال ملت را وظیفه اصلی خود می‌داند».

طالبان به تازگی نیز با انتشار بیانیه‌ای مواضع این گروه را با توجه به اوضاع جاری در افغانستان اعلام کرد و اظهارداشت که «پیشروی‌های بزرگ و سریع از مسیر زور امکانپذیر نیست و تصرف ولایت‌ها و مناطق مختلف افغانستان نشانه محبوبیت و مقبولیت طالبان در بین مردم است.

کانالی های خبری و رسانه های افغانستان عکس جالب توجهی از زیر پا گذاشتن پرچم آمریکا توسط نیروهای طالبان در پایگاه بگرام را منتشر کرده اند.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

 رئیس دولت موقت چه کسی است؟

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد،علی احمد جلالی به عنوان رئیس دولت موقت پیشنهاد شده است.انتخاب او هنوز از سوی وب سایت الاماره(ارگان رسمی گروه طالبان) اعلام نشده است. جلالی سابقه وزارت داخله در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در دولتت کرزای را دارد.همچنین او سفیر افغانستان در آلمان بوده است.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

اتحادیه‌ی بانک‌های افغانستان:سپرده‌های بانکی مشتریان محفوظ است

پس از سقوط دست‌کم ۲۸ ولایت و نگرانی شهروندان از کارکرد ضعیف خدمات بانکی، اتحادیه‌ی بانک‌های افغانستان به مشتریان خود ‏اطمینان می‌دهد که سپرده‌های بانکی آن‌ها محفوط است.

منابع امنیتی: درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران صحت ندارد

منابع امنیتی گزارش‌های برخی رسانه‌های مخالف مبنی بر احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» را رد کردند.منابع امنیتی به خبرگزاری تسنیم، گفتند که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته یکی از اعضای طالبان به‌طور اشتباهی وارد خاک ایران شده بود که نیروهای مرزبانی ضمن آگاهی بخشیدن به وی در خصوص مسایل و قوانین مرزی او را امروز تحویل طرف مقابل دادند.

منابع تصریح کردند که هیچ موضوع خصومت‌آمیز و یا درگیری بین طالبان و نیروهای مرزبانی صورت نگرفته است.منابع امنیتی از مردم خواستند به اخبار دروغ و تأییدنشده اعتماد نکنند، چراکه هیچ مشکلی نه‌تنها در مرز دوغارون بلکه در مرزهای دیگر ایران هم وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز بارها اعلام کرده است که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت.وی پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور همسایه ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وزارت دفاع افغانستان: هیئتی از افغانستان با تمام اختیارات به قطر می‌‎رود

«بسم‌الله محمدی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان با انتشار پیام ویدئویی گفت: اطمینان می‌دهیم که امنیت کابل تامین است و نیروهای امنیتی در این باره متعهد هستند.وی افزود: نیروهای بین‌المللی نیز آمادگی هرگونه همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.محمدی ادامه داد: رئیس جمهور روز گذشته در نشست با بزرگان افغانستان همه صلاحیت‌ها را به آن‌ها واگذار کرد تا هیئتی که قرار است فردا به قطر بروند با طالبان درباره مسئله افغانستان به یک توافق برسند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که یک توافق در افغانستان صورت نگیرد به همه اطمینان می‌دهیم که تا رسیدن به یک توافق صلح امنیت کابل تامین است. پیش از این نیز، «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان با انتشار پیامی ویدئویی اظهار داشت که طالبان به شهر کابل حمله نخواهد کرد و براساس توافق صورت گرفته قرار است قدرت از طریق مسالمت‌آمیز به یک دولت انتقالی واگذار شود.طالبان نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که این گروه قصد ندارد با زور یا جنگ وارد کابل شود و مذاکرات برای ورود مسالمت‌آمیز به این شهر جریان دارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

 

زندانیان زندان پل چرخی آزاد شدند
طالبان مدعی است بیش از ۵ هزار نفر در این زندان بازداشت بوده‌اند.

احتمال تعلیقپروازهای بین‌المللی به افغانستان

سخنگوی سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه احتمال تعلیق پروازهای ایران به افغانستان در شرایط فعلی وجود دارد، گفت:در این باره باید مراجع امنیتی و وزارت امورخارجه ایران، ابلاغیه به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند.

پیش از این پروازهای شرکت هواپیمایی امارات و فلای دبی به ‌ کابل⁩ و از کابل به دبی متوقف شد.
 دو پرواز ساعتها روی باند منتظر اجازه پرواز بودند که در نهایت به مسافران اطلاع داده شد، پرواز انجام نخواهد گرفت. ‌‏گفته می‌شود که فرودگاه کابل محاصره شده است.

ادعای طلوع نیوز: غنی رفت!

طلوع نیوز در خبری فوری اعلام کرد که اشرف غنی ارگ ریاست جمهوری را ترک کرده است.

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی در فیسبوک خود گفت: رییس جمهور پیشین مردم را تنها گذاشت و رفت.برخی منابع به روزنامه آیشا پلاس تاجیکستان گفته اند که این مقام های پیشین افغانستان از دوشنبه مرکز تاجیکستان به کشور سومی رفته اند.

وزیر دفاع افغانستان: غنی ما را فروخت

بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان در توییتی نوشت:غنی دست ما را از پشت بست و وطن را فروخت.

شورای هماهنگی سران تشکیل شد

شورای هماهنگی سران کشور با حضور حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی تشکیل شده است.

سفارت روسیه به فعالیت ادامه می دهد

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، به خبرگزاری ریانووستی گفت که سفارت روسیه در افغانستان برای تخلیه آماده نمی‌شود. او افزود: «من با سفیر در تماس هستم. آنها با آرامش کار می‌کنند و وقایع را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

طالبان در ارگ ریاست جمهوری در کابل

 پس از فرار محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان از این کشور، وارد کابل شدند، اکنون به ارگ ریاست جمهوری رسیدند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان پس از ورود اعضای این گروه به کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه طالبان امروز صبح اعلام کرده بود که اعضای آن با زور وارد کابل نخواهند شد، اما دستور ورود طالبان به شهر پس از فرار نیروهای امنیتی، پلیس و مقامات و تخلیه وزارتخانه‌ها و ادارات صورت گرفته است.وی افزود که طالبان برای جلوگیری از آسیب ساکنان شهر کابل در نبود نیروهای امنیتی دستور ورود به شهر را داده تا از سرقت و جنایت جلوگیری شود.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ ارگ ریاست جمهوری به دست طالبان افتاد/ فرار آمریکایی‌ها از پشت بام سفارت/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

 بازتاب ورود طالبان به کابل در میان شخصیت‌های عراقی

 به اعتقاد عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق آن چه که در افغانستان رخ داده سقوط بزرگ، آشکار و تاریخی آمریکا بوده و بدتر از شکست ویتنام است. شبکه الفرات به نقل از فادی الشمری عضو دفتر سیاسی جریان حکمت عراق گفت: پیامی که آمریکا معمولا سعی در ارسال آن دارد آن است که پشت متحدان سیاسی خود و دولت‌ها و سازمان‌های متحد خود را به عنوان بخشی از ساختار نظام تک قطبی جهانی خالی نخواهد کرد.

اما آمریکا حدود 2 هزار میلیارد دلار از زمان سرنگون کردن طالبان در افغانستان هزینه کرده است، این رقم سوای هزینه‌های جنگ است که به کلی بر باد رفتند، پس می‌توان حجم شکست داخلی که این دولت اکنون تجربه می‌کند را تجسم کرد و با وجود آن که ماشین تبلیغاتی این کشور سعی در وارونه جلوه دادن حقایق دارد اما این حقایق قابل کتمان نیستند.به اعتقاد این سیاستمدار عراقی، کشورش نیز از این متغیرهای موجود در بازی بین المللی در امان نیست گرچه می‌تواند از آن برای محو بقایای اشغالگری استفاده کند.

عمار حکیم رئیس این جریان نیز از تمامی احزاب و گروه‌های افغانستانی خواست برای خدمت به مردم افغانستان با یکدیگر همسو شوند.کاظم الوائلی فعال سیاسی و رسانه‌ای عراقی هم با اشاره به فرار اشرف غنی از افغانستان گفت: اگر او عمر خود را در افغانستان سپری می کرد و گذرنامه ای جز گذرنامه افغانستانی نداشت حتما خود را مجبور به مقاومت می‌دید و در کشورش باقی می‌ماند.

طالبان: دولت انتقالی در کار نیست
طالبان در بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به فرار رئیس‌جمهور و مقامات افغانستان و تخلیه نیروهای امنیتی به اعضای خود دستور داده وارد کابل شوند.

طالبان گفته که صبح امروز گفته شد که نیروهای ما خارج از کابل هستند و آنها قصد ندارند با وسایل نظامی وارد کابل شوند.براساس بیانیه طالبان، در حال حاضر گزارشاتی مبنی بر تخلیه حوزه های انتخابیه در کابل، پلیس، وزارتخانه ها و نیروهای امنیتی و فرار مقامات دولتی مطرح شده است.

طالبان تاکید کرد: به دلیل اینکه سوء استفاده کنندگان از شرایط موجود استفاده نکنند به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند.همچنین گفته می‌شود، قاری سعید خوستی نیز می‌گوید آوازه آمدن دولت انتقالی دروغ است، قدرت مستقیما به طالبان تسلیم می‌شود.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ ارگ ریاست جمهوری به دست طالبان افتاد/ فرار آمریکایی‌ها از پشت بام سفارت/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

 

آمریکایی ها از پشت بام فرار کردند

تصاویر منتشر شده توسط دیلی میل نشان می دهد که آمریکایی‌ها با بالگردها از پشت بام سفارت این کشور در کابل فرار می کنند.

تیراندازی آمریکایی ها به مردم در فرودگاه کابل

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از کشته شدن چند نفر در اثر تیراندازی نظامیان آمریکایی(تروریست های سنتکام) خبر داد. سفارت آمریکا در کابل در توئیتی به شهروندان آمریکایی و افغان یادآور شد که اوضاع امنیتی کابل همچنان ناامن است. 

این سفارتخانه خواستار آن شد که تا اطلاع ثانوی کسی به فرودگاه کابل نرود.

آمریکا دیروز همزمان با سقوط دولت محمد اشرف غنی و ورود شبه نظامیان طالبان به کابل، اعلام کرد که کارکنان سفارت خود را طی ۷۲ ساعت از افغانستان خارج می کند.

ویدیوهای منتشر شده از فرودگاه کابل نشان می دهد که از دیشب، تعداد زیادی از مردم افغانستان برای فرار از کشور خود، وارد فرودگاه کابل شدند.

والی سابق هرات به ایران آمد

شب گذشته محمد اسماعیل خان، والی سابق هرات و از مجاهدان افغانستانی که در بازداشت خانگی طالبان بود وارد مشهد شد. اسماعیل خان اعلام کرده است به زودی به پاکستان رفته تا در مذاکرات صلح با طالبان شرکت کند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات