۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۶۸۷۰۵۶
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

خانواده مهم‌ترین رکن تربیتی در جامعه است

خانواده مهم‌ترین رکن تربیتی در جامعه است
تهران - استاد حوزه علمیه گفت: وقتی که بچه اهل خانه نباشد و در خانه تربیت نشود، نه تنها شاید نتواند سرباز ولی خدا باشد، بلکه ممکن است سربازی برای شیطان شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در شب هشتم محرم در مراسم عزاداری هیئت ریحانه الحسین(س) تهران اظهار داشت: وقتی که بچه اهل خانه نباشد و در خانه تربیت نشود، نه تنها شاید نتواند سرباز ولی خدا باشد، بلکه ممکن است سربازی برای شیطان شود؛ البته دشمن به داخل خانه ها آمده و پدر و مادر رقیب تربیتی پیدا کرده اند و شبکه های اجتماعی و ماهواره ها در خانه ها حضور دارند که اخلاق و دین جدیدی ایجاد می کنند.

وی گفت: شیطان با تمام دستگاهش شبانه روز و خستگی ناپذیر در تلاش برای منحرف کردن انسان ها است و دائماً وسوسه می کند و در تمام عالم کار می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خانواده که مهم ترین رکن تربیتی در جامعه است، مشتمل بر سه رکن پدر و مادر، همسر و فرزندان می باشد؛ پیامبر(ص) فرمود "اگر کسی بخواهد عمرش طولانی و رزق زیاد شود، به پدر و مادر خدمت کند؛ آیت الله بهاءالدینی(ره) می فرمود هر کسی را دیدم که به جایی رسیده بود، دعای پدر و مادر پشت سرش بود و هر کسی که سقوط کرده بود، دعای پدر و مادر پشت سرش نبود.

وی، دلگیر بودن پدر یا مادر را از عوامل عدم استجابت دعا دانست و افزود: اگر والدین نفرین کنند، انسان بدبخت خواهد شد و گاهی اوقات بی برکتی، کوتاهی عمر و مشکلات معنوی در زندگی انسان به وجود می آورد، اگر پدر و مادر زنده هستند، وسیله عاقبت بخیری برایتان فراهم است و اگر از دنیا رفته اند، نسبت به دعای آنها امیدوار باشید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: دعای مشلول برای جوانی بوده که با پدرش دعوا می کند و پدرش را کتک زد و دستش فلج شد و پدرش هم با او قهر کرد؛ در این ایام قهر، پدرش از دنیا رفت و دیگر زمینه حلالیت طلبیدن برای او از بین رفت؛ آن جوان خدمت حضرت علی(ع) رسید و مسأله را بیان کرد، که حضرت علی(ع) خواندن دعای مشلول را به او یاد دادند و فرمودند که برای پدرت دعا کن تا او برای تو دعا کند و مشکلت رفع شود.

وی ضمن بیان روایتی گفت: در روایات ذکر شده که سه چیز در خصوص مسلمان و کافر تفاوتی نمی کند که عبارت از احسان به پدر و مادر، برگرداندن امانت، وفای به عهد، هستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: شیخ طوسی در تفسیر تبیان ذیل آیه 83 سوره بقره آورده است خداوند در این آیه می فرماید "ما از بنی اسرائیل میثاقی گرفتیم که جز خدا را نپرستند و به والدین خود احسان کنند؛ مرحوم شیخ طوسی ذیل این آیه برداشت کرده که بعد از اعتقاد به توحید، بالاترین عملی که انسان را به خدا نزدیک می کند، احسان به والدین است./822/

ارسال نظرات