۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۶۸۷۳۰۸
جانشین فرمانده سپاه استان قم:

تحقق محله اسلامی با محوریت محله و تمرکز بر مساجد از اولویت های مهم سپاه

تحقق محله اسلامی با محوریت محله و تمرکز بر مساجد از اولویت های مهم سپاه
قم - جانشین سپاه قم در تشریح رویکرد جدید سپاه و بسیج استان قم گفت: تحقق محله اسلامی با محوریت محله و تمرکز بر مساجد از اولویت های مهم سپاه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سردار محمد رضا موحد جانشین فرمانده سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) استان قم، به مناسبت روز جهانی مسجد با حضرات آیات حسینی بوشهری و اعرافی دیدار و گفت و گو کرد.

سردار موحد در این دیدار ها ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و حزن اهل بیت(ع) گفت: روز ۳۰ مرداد که مصادف با ۲۱ اوت ۱۹۶۹ درواقع روزی است که توسط اسرائیل جنایتکار قسمت مسقف مسجد الاقصی به آتش کشانده شد و به عنوان روز مسجد نامگذاری شده است و به تعبیر مقام معظم رهبری روز مسجد یک روز انقلابی است که به درخواست و مطالبه جمهوری اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی تصویب شد و این روز، روز مقابله با رژیم صهیونیست است.

وی ادامه داد: مسجد قلب تپنده حیات اسلام و جایگاه پیوند آسمان و زمین است که انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل پیدا کند و نخستین اقدام پیامبر (ص) موقعی که در مدینه حکومت تشکیل دادند تاسیس مسجد بود.

جانشین سپاه استان قم در ادامه نقش و جایگاه مسجد از صدر اسلام تاکنون و آثار و برکات مسجد در دوران هشت سال دفاع مقدس را یادآور شد.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در خصوص نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در سال ۱۳۸۹ در رابطه با ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی خاطرنشان کرد: مسجد بایستی مظهر باشد برای آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی بین فرد و جامعه، مسجد خانه خدا و خانه مردم است و نیز مسجد کانون ذکر و معراج معنوی و در عین حال عرصه علم، جهاد و تدبیر دنیوی است و جایگاه عبادت و در عین حال پایگاه سیاست است.

سردار موحد ادامه داد: این مسیر طراز اسلامی الزاماتی باید داشته باشد که این الزامات شامل حضور روحانی شایسته، تبلیغ مساجد و مدرس و منبر موعظه، جذب و مشتاق کردن دل‌های جوانان، پر نشاط و آینده پو و لبریز از محیط مسجد، همکاری و پیوند شایسته مراکز آموزشی و مسجد محل، ارتباط برقرار کردن با اقشار مختلف و مستحکم کردن این ارتباط و... میشود.

وی همچنین افرود: برای رسیدن به جامعه اسلامی نیاز به محله اسلامی داریم، محله اسلامی جز با مساجد طراز اسلامی که در محل فعالیت می‌کنند ممکن نیست.

جانشین سپاه استان قم در تشریح رویکرد جدید سپاه و بسیج استان قم پیرامون اهمیت مساجد گفت: بحث تحقق محله اسلامی با محوریت محله و تمرکز بر مساجد از مهمترین اولویت های سپاه در این حوزه است.

وی در این خصوص افزود: در سال ۱۳۹۸، پانزده محله در محل‌های آسیب پذیر تشکیل دادیم و با شروع کرونا تعداد محله ها رسید به ۵۲ محله و امروزه نیز با توجه به توان مدیران محله و تاثیر مثبت در اجرای برنامه ها؛ ۱۱۵ محله شامل، ۹۵ محله در قم و ۲۰ محله در پردیسان تشکیل شده است.

موحد اقدامات انجام شده توسط محلات را برشمرد و گفت: این اقدامات شامل شناسایی کامل مصادیق و فراوانی آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری، بزهکاری و شرارت و تدوین برنامه‌های مختلف برای مقابله و کاهش آسیب ها، تشکیل دفاتر مختلف مشاوره و تحکیم خانواده و تعیین رابط در سطح محلات که هم اکنون تحت عنوان خانه سبز با موضوعات تربیت فرزند، ازدواج، مباحث خانواده و طلاق است، شناسایی معتادان متجاهر، شناسایی خانواده‌های محروم و نیازمند است.

وی با اشاره به اهدا بسته‌های معیشتی گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بسته معیشتی توزیع شده است که ۹۵ هزار عدد آن را سپاه متقبل شده و ما بقی توسط محلات و خیرین تامین شده است.

جانشین سپاه استان همچنین تعمیر و بازسازی ۱۳۰ باب منزل محرومین و نیازمندان، پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان اجاره بها برای خانواده‌های بی بضاعت، تامین ۴۸۶ سری جهیزیه با ارزش ۴ میلیارد تومان، آزادی ۵۲ زندانی غیر عمد، تشکیل ۲۵۰ صندوق مردم یار در محلات با بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ عضو، پرداخت ۲۰ میلیارد وام اشتغال زایی، ترویج و حمایت از مشاغل خانگی، راه اندازی ۳۰ کارگاه اقتصاد مقاوتی و صنایع تبلیغی که با اشتغال ۵۶۵ نفر و احداث ۳ مسجد در روستا‌های نعمت آباد، میر آباد و ... با کمک مردم و خیرین را از مهم‌ترین فعالیت‌های این طرح برشمرد.

در این دیدار ها حجت الاسلام اکبری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی ابن ابیطالب (ع) قم،جعفری مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه قم،لطفی نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان،اسکندری مدیر اوقاف و خامه یار رئیس ستاد اقامه نماز نیز حضور داشتند.

تحقق محله اسلامی با محوریت محله و تمرکز بر مساجد از مهمترین اولویت های سپاه

 

تحقق محله اسلامی با محوریت محله و تمرکز بر مساجد از مهمترین اولویت های سپاه

ارسال نظرات