۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۸۷۹۴۱

کتاب «نظارت و دانش مدیریت» منتشر شد

کتاب «نظارت و دانش مدیریت» منتشر شد
کتاب «نظارت و دانش مدیریت» به همت انتشارات واژه پرداز اندیشه قم در ۱۲۰ صفحه به چاپ رسیده است.

به گزارش کتاب ونشر خبرگزاری رسا: کتاب «نظارت و دانش مدیریت» به قلم انیسه نجاری به همت انتشارات واژه پرداز اندیشه قم در ۱۲۰ صفحه به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب، در ضمن سه بخش به مقایسه تفاوت دو دیدگاه اسلام و غرب پرداخته و در ادامه بیان داشته است که در سیستم اداری جهت جلوگیری از مفاسد اداری و رانت خواری باید یک سیستم نظارتی دقیقی ایجاد شود تا با شیوه های مختلف عملکرد کارکنان و کیفیت کار و تولید مورد ارزیابی قرار گیرد و با توجه به نکات مدیریتی قرآنی بتوان به سیستم اداری سالم و کارآمدی دست پیدا کرد.

کتاب در سه بخش با عنوان معناشناسی نظارت، تحلیل روش های نظارت و دانش مدیریت و مقایسه نظارت در قرآن و دانش مدیریت تدوین شده است.

این کتاب ضمن بررسی ویژگی های نظارت قرآنی، ویژگی های ناظران و انواع نظارت در سیستم اداری به بیان این موارد از دیدگاه دانش مدیریت پرداخته و در نهایت به طور کلی مقایسه دو دیدگاه از جهت نقاط قوت و  ضعف مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش نتیجه گیری کتاب آمده است: از آنجایی که نظارت نقش مهمی در بهبود اوضاع زندگی بشر دارد و یکی از پشتوانه های بسیار موثر در حسن اداره امور و عامل تکامل جامعه و رشد استعدادها و بروز شکوفایی توانایی‌ها و خلاقیت‌های نیروی جوان و فعال جامعه است به همین دلیل یکی از عوامل موثر در جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های انسانی و مادی محسوب می شود، این تأثیر شگرف نظارت موجب شده تا مورد توجه عمیق صاحب‌نظران و متفکران دینی و غیردینی قرار گیرد. اسلام که تنها آیین و مکتب سیاست مدار و ارائه دهنده پیشرفته ترین نظام حکومتی برای اداره جامعه بشری است یکی از ارکان اعمال مدیریت خویش را برای صیانت و کنترل بشر و هدایت آنها به سوی تکامل قانون نظارت قرار داده است و در آیات بسیاری به نظارت الهی، فرشتگان، پیامبران، نفس لوامه و امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تاکید نموده است. چنانچه جوامع بشری به آنها معتقد شوند و شریعت به بالاترین حد از کرامت و ارزشهای والای خود خواهد رسید.

در حال حاضر نظارت جزء انکارناپذیر سازمان هاست که اهداف مهمی از جمله توانمندسازی تربیت و تعالی انسان و جامعه و ایجاد تحرک سازمانی و ... را به دنبال دارد.

ارسال نظرات