۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۸۷۹۶۰

کتاب «جنبش نرم‌افزاری و تحول علمی فرهنگی» منتشر می‌شود

کتاب «جنبش نرم‌افزاری و تحول علمی فرهنگی» منتشر می‌شود
با توجه به طرح مسئله نهضت نرم افزاری و نهضت تولید علم از سوی مقام رهبری به زودی کتاب «جنبش نرم‌افزاری وتحول علمی فرهنگی» به قلم حجت الاسلام علیرضا پیروزمند منتشر می‌شود.

به گزارش کتاب ونشر خبرگزاری رسا: به نقل از انتشارات سروش؛ طرح مسئله نهضت نرم افزاری و نهضت تولید علم از سوی مقام معظم رهبری در سال های اخیر همواره مورد تاکید قرار داشته است؛بر همین اساس انتشارات سروش به زودی کتاب«جنبش نرم‌افزاری وتحول علمی فرهنگی»به قلم حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند را منتشر می کند.

در این کتاب دو مقولة مهم یعنی علم و فرهنگ با یکدیگر ارتباط یافته‌اند. جنبش نرم‌افزاری‌– حداقل در اصطلاح سال‌های اخیر– ایجاد تحرک علمی در جامعه را هدف گرفته است و تحول فرهنگی،دگرگونی در باورها، ارزش‌ها، رفتارها، نمادها و در یک کلمه،«تعالی فرهنگی»را با تغییر در هنجارهای جامعه بر محور پرستش همه‌جانبة خدای متعال، دنبال می‌کند.

در این کتاب اولاً «چیستی و چرایی» جنبش نرم‌افزاری به تفصیل مورد توجه قرار گرفته است. ثانیاً «معنا و گسترة تحول علمی و فرهنگی» مشخص شده است. ثالثاً «ارتباط و وابستگی تحول علمی و فرهنگی» با «جنبش نرم‌افزاری» مورد بررسی قرار گرفته است. در عین حال سعی شده است محوریت موضوع «جنبش نرم‌افزاری» در فرآیند پژوهش حفظ شود.

این اثر ارزشمند در چهار فصل ، تنظیم شده است: در فصل اول، «مفهوم‌شناسی جنبش نرم‌افزاری» انجام گرفته است. برای این منظور کلیدواژه‌های مربوط به این بحث به تفکیک، تعریف و در نهایت نظام نرم‌افزارها در قالب نظام مفاهیم «بنیادی، تخصصی و عمومی» تبیین شده‌اند. در فصل دوم، «هدف‌شناسی جنبش نرم‌افزاری» مورد دقت قرار گرفته است و به اهدافی همانند تحول فرهنگی، مهندسی تمدن اسلامی، ساماندهی تولید، توزیع و بهره‌وری علم و نیز طراحی شبکة مدیریت تحقیقات و بانک جامع اطلاعات توجه شده است.

در فصل سوم،«گستره‌شناسی جنبش نرم‌افزاری»صورت گرفته است. در این رابطه، گسترة موضوع از زوایای مهمی– همانند معرفت‌شناسی علم؛ روش‌شناسی علم و جامعه‌شناسی علم– مطالعه شده است. در هر یک از این محورها نیز دیدگاه‌های مهم، طرح و تفاوت گسترةجنبش نرم‌افزاری مبتنی بر هر یک تبیین شده است. در فصل چهارم، «چرایی جنبش نرم‌افزاری» از زوایای گوناگون مورد دقت قرار گرفته است. هرچند ضرورت اجمالی موضوع، در همان فصل اول برای خوانندة فرهیخته، مبرهن می‌شود اما بررسی جامع، تنها مبتنی بر گسترة تبیین‌شده، امکان‌پذیر بود. لذا در این فصل، توفیق حاصل شد که از زوایای«ملّی، جهانی و تاریخی»، مسئلة ضرورت و چرایی جنبش علمی را مورد واکاوی قرار دهیم تا نخبگان و تحصیل‌کردگان جامعه با انگیزة شفاف‌تر، موضوع را دنبال کنند.

در برشی از کتاب آمده است:

«نهضت نرم‌افزاری، آن جریان و خیزشی است که امکان جامعه‌پردازی دینی و تمدن‌سازی اسلامی را فراهم می‌کند. طبعاً «تمدن‌سازی» با این نگرش، به معنای ساختن محیط‌زیست اجتماعی بر مبنای فرهنگ خودی است. وقتی می‌گوییم «فرهنگ مادّی، به تمدن تبدیل شده است»،بدین معناست که فرهنگ مادّی، فرهنگ بی‌نیازی از دین را در زیست اجتماعی بشر، نهادینه و مجرایی خاص برای آن تعیین کرده است. در این حال بر اساس آن فرهنگ، طراحی ساختار توسعه و نهایتاً مهندسی اجتماعی صورت می‌گیرد.

با این وصف، نهضت نرم‌افزاری که چنین غایتی برای آن، قابل تصور بلکه انتظار است از تولید «علم» آغاز می‌شود و در قدم دوم، «الگوی توسعة اجتماعی»، متولد می‌گردد؛ اما آنچه غایت این حرکت عظیم علمی محسوب می‌شود چیزی جز «مهندسی ادارة جامعه و تمدن‌سازی» نیست. همان‌گونه که یک مهندس باید بر اساس یک الگوی معماری و نقشة بنا، یک ساختمان را آجربه‌آجر و طبقه‌به‌طبقه، طراحی و مهندسی کند معماران جامعه‌پرداز نیز در سطحی گسترده‌تر و با الگویی کاملاً متفاوت، به طراحی و مهندسی ادارة جامعه می‌پردازند. از این‌رو می‌توان به این نوع مهندسی در سطح توسعة اجتماعی، «نهضت نرم‌افزاری» اطلاق کرد. طبعاً بر اساس همین نقشه نیز بودجه، برنامه‌ریزی، توزیع امکانات، تخصیص اعتبارات و... در تولید علم صورت می‌گیرد و نهایتاً جامعه، از محصولات علمی و تکنولوژیک این حرکت، در قالب ساختن سد، راه‌های مواصلاتی، تربیت نیروی انسانی و... بهره‌مند می‌شود. به مجموعة این پروسه، «تمدن‌سازی» می‌گویند که البته از صبغة سخت‌افزاری برخوردار است.»

این کتاب در 277صفحه و در قطع وزیری به زودی توسط انتشارات سروش منتشر می شود.

ارسال نظرات