۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۶۸۸۱۶۰
آیت الله صدیقی:

ساده زیستی و مردم داری از صفات بارز شهیدان رجایی و باهنر بود

ساده زیستی و مردم داری از صفات بارز شهیدان رجایی و باهنر بود
خراسان رضوی - آیت الله صدیقی به تبیین ویژگی های شهیدان رجایی و باهنر پرداخت و گقت: ساده زیستی و مردم داری از صفات بارز این شهیدان بزرگوار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، آیت الله کاظم صدیقی، رییس بنیاد غدیر و امام جمعه موقت تهران شب گذشته در مراسم یادبود شهیدان رجائی و باهنر در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی در جمع زائرانی که بارعایت پروتکل های بهداشتی حضور داشتند به صفات نیک این دو شهید بزرگوار اشاره کرد.

وی گفت: سالروز شهادت دو شهید با اخلاص با کفایت ولایتمدار عاشق اهل بیت فرهیخته اهل فضل و فضیلت، مبلغ عملی و علمی اسلام، تابع و عاشق امامت و ولایت و رهبری شهید عزیز محمدعلی رجائی و عالم عامل وارسته چهره فرهنگی و صاحب سنگر و قلم و بیان حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد جواد باهنر است و حضور شما عزیزان در این مراسم نمک شناسی و توجه به فرهنگ شهادت است.

آیت الله صدیقی بیان داشت: زندگی گذراست «زَهْرَةَ الْحَیاةَ الدُّنْیا» مثل شکوفه می ماند صبح نمای زیبایی دارد و عصر با بادی از بین می رود نه ریاست ماندنی است نه رئیس، نه ثروت ماندنی است نه ثروتمند، کسی نمی تواند ثروت و مکنت خود را به عنوان یک فخر ماندگارنشان دهد عمر دوام ندارد کودکی جوانی همه گذراست به مانند مسافری در این دنیا هستیم.

وی افزود: اباعبدالله الحسین(ع) می فرماید: «إن الدنیا حُلْوها و مُرُّها حُلُمٌ...» دنیا تلخی و شریتی اش مانند خوابی بیش نیست. عاقل کسی است که به هدایت سفیران و پیامبران الهی حواسش به مرگ باشد چگونه خوردن و خوابیدن و زندگی کردند گذراست و این مرگ است که پیش روی ما قرار دارد هرکسی یک نوبت بیشتر وقت ندارد کاری کنیم که خوب بمیریم مرگ آغاز زندگی همیشگی است نابودی نیست شرفیابی به محضر رسول خدا و ائمه است.

ایمان توأم با التزام عملی انسان را کنترل می کند

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: در این رابطه تحصیل ایمان شرط است ایمان باور توام با التزام عملی است علم به تنهایی ایمان نیست خیلی ها علم دارند پزشک می داند سیگار برای او ضرر دارد اما علمش مانع استفاده نمی شود انسان می داند مشروبات مضر است عقل را ذائل می کند اما این علم مانع نمی شود چون التزام بدان ندارد.

وی افزود: علم به ضرر، انسان را کنترل نمی کند مگر اعتقاد همراه آن باشد علمی که معتقد به خدا باشد انسان را ملتزم به رعایت می کند.

آیت الله صدیقی بعد از بیان ایمان و باور التزام عملی به جهاد اشاره کرد و گفت: جهاد گاهی نظامی است گاهی جهاد فرهنگی که اکنون عرصه جنگ نرم است و دشمن مدتهاست غیرت و عفت و دیانت جوانان و مردان و زنان را نشانه گرفته و از آن سو پرچم شهدا و ولایت در میدان بدست غیور مردان و زنان ولایتمدار است که ایستادگی می کنند برای حفظ دین و انقلاب و حفاظت از ولایت تا مرز جان در صحنه هستند.

وی افزود: در قرآن آیه 10 سوره صف می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» شما وارد بازاری شدید که سرمایه آن عمر گذراست و از دست می رود اما اگر با خدا معامله کنیم تجارتی سودمند است.

وی ادامه داد: به خدا و حکومت الهی باور داشته باشیم در حدیثی دارد «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِراً إِلَی اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللهِ» کسی که قصدش تجارت سودمند است و می خواهد در خانه قبر دست خالی و بی چراغ نباشد وقتی از منزل خارج می شود در حالی که نمی داند آیا بر می گردد یا نه، اگر کاسب باشد، کارگر یا طلبه می کوشد تا از این فرصت بهره ببرد و با خدا معامله می کند به مردم خدمت می کند به خلق الله کمک می کند چه تضمینی دارد شب به خانه برگردد بنابراین در این بازار که ملک الموت انتظار می کشد بهترین کارد معامله با خداست.

ارزش یاد شهید کم از شهادت نیست

رییس بنیاد غدیر بیان داشت: مرحوم حاج فخر تهرانی که در زمان شاه جنتلمن بود و اهل پُز و کروات و رسیدن به خود و بورسیه برای انگلستان شده بود در لحظه ای در برخورد با یک ولی خدا و یک اشاره او نظیر کار امام حسین علیه السلام با زهیر و وهب تغییر مسیر داد و برگشت قم طلبه و عالم شد تا جایی که از اولیای الهی بود.

وی افزود: آیت الله بهاء الدینی می گفت خوش بحال حاج فخر که امام زمان(ع) در عرفات در دعا او را با اسم یاد و دعا کرده است.

آیت الله صدیقی بیان داشت: من روی منبر اگر برای خدا از این دو شهید با اخلاص گفتم آخرت دارد و الا خسارت است شما که در این مجلس نشسته اید جهاد می کنید حضور شما در مجالس شهدا کم از شهادت نیست زنده نگه داشتن یاد شهدا ارزش زیادی دارد شهید و شهادت از یاد برود غیرت و دین از دست می رود دشمن چیره می شود بنابراین یاد شهدا، ایجاد معنویت، نجات جوان از گناه، یا خانواده ای از فقر همگی اگر برای خدا باشد معامله ای سودمند است.

وی بیان داشت: کسی که عاشق شهادت باشد به سمت آن حرکت می کند علاقه به شهادت به ما اجازه مصاف با دشمن را می دهد شهادت مرگ انتخابی و اکرم الموت است.

ریاست، قدرت و ثروت و شهرت انسان را تغییر می دهد

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: شهید رجائی و باهنر که عظمت پیدا کردند و الگو شدند تربیت شده منبر و مسجد بودند وقتی رئیس جمهور شد با قبل تفاوتی نداشت همان ولایتمدار انقلابی مسجدی بود ریاست در او تغییری ایجاد نکرد.

وی افزود: حضرت امام فرمود رجائی از وقتی دست فروش بود تا آموزگار شد و بعد انقلاب رئیس جمهور شد هیچ تغییری در او ایجاد نشد، ریاست قدرت شهرت موقعیت انسان را عوض می کند.

وی ادامه داد: آیت الله حائری شیرازی می گفت شهید رجائی جدا از اینکه در زمان ریاست جمهوری در مراسم وعظ و خطابه مثل دیگران شرکت می کرد از من خواسته بود جلسه وعظ خصوصی برایش داشته باشم مبادا ریاست در او تغییر ایجاد کند مرگ و خدا را از یاد ببرد در آخرین جلسه در مورد آخرت صحبت کردم دگرگون و منقلب، معلوم بود دل از دنیا کنده است.

برخی از روسای جمهور گذشته ولایت نداشتند!

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: آقای باهنر قبل انقلاب به فکر وضعیت و فرهنگ بچه های مردم بودند عده ای جمع شده بودند کتاب تعلیمات دینی می نوشتند. همت و عشقشان درست کردن فرهنگ دینی بود جهاد علمی و عملی و مالی داشتند تا روحیه انقلابی در جوان ها به وجود بیاورند.

وی افزود: بالاتر از این عشق و و ایمان اعتقاد به ولایت در وجودشان بود در برابر امام رحمت الله علیه منیت نداشتند بلکه تواضع داشتند رییس جمهوری که در برابر نایب امام زمان خودش را کسی بداند در برابر امام زمان نیز خودش رو کسی می داند. برخی از روسای جمهور  گذشته ما ولایت نداشتند! و موقعیتشون برای دنیا و آخرتشون خیر نداشت اما شهید رجائی خدا خلعت شهادت را نصیبش کرد و با شهد شهادت به مقام عند ربی رسید برای آنکه تواضع ادب و ساده زیستی و مردم دوستی داشت.

ساده زیستی و مردم داری

آیت الله صدیقی با اشاره به ساده زیستی و مردم داری و ویژگی های شهیدان رجائی و باهنر بیان داشت: حضرت آقا به این رییس جمهور ولایی و امام رضایی ما آیت الله رییسی همین توصیه ها را فرمودند که البته ایشان هرجا پیش ازین بودند این ویژگی ها را داشتند و پروانه شمع ولایت هستند.

وی افزود: من زاهدان بودم آقای عبادی امام جمعه بود اقای رجائی و وزرایش هم در آنجا بودند صف سوم کنار هم بودیم دیدم که آستین کت او ریش ریش بود کت کهنه ای به تن داشت اما او فرصت نکرده بود جز خدمت کاری کند عشق به مردم و خدمت به آنها باعث شد بود از این ظواهر دور شود.

وی ادامه داد: شهید باهنر با وجود اینکه فقیه عالم منبری بود، اما در مقابل شهید رجائی مثل یک زیر دست با او هماهنگ بود چرا که قصد خدمت بود عاشق خدا بود.

بوی رجائی و باهنر!

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: خداوند در حدیث قدسی می فرماید «...کن لى اکن لک...» برای خدا باش تا منِ خدا برای تو باشم وقتی استاندار شهردار و مسول دولتی شدی مردم را پشت درب نگه ندار! تحقیر نکن! خدمت کن تا بوی رجائی و باهنر بدهید این دو شهید معتقد به خدا و قیامت و دین و اهل روزه نماز اول وقت برای خدا و خدمت به مردم تلاش می کردند.

وی افزود: شهید رجائی به همکارانش می گفت به نماز نگو کار دارم به کار بگو نماز دارم چنین انسانی بود ریاست را پلی برای بهشت کرده بود شهید باهنر عالم حوزوی فقیه منبری بدون چون و چرا تابع رئیس جمهور بود چون مراد خدمت بود.

رقابت و عشق به خدمت در مسؤولان اول انقلاب

سخنران حرم مطهر رضوی بیان داشت: راننده شهید رجائی می گفت تا دیر وقت در دفتر بود و کار می کرد یک شب زودتر تعطیل کرد تعجب کردم وسط راه گفت نگه دار رفت مقداری میوه خرید گفتم آقا اجازه میدادی من بروم چرا شما! گفت باید خودم می رفتم تا از نحوه خرید مردم مطلع شوم.

وی افزود: شهید آیت الله قدوسی هم تا دیر وقت مشغول به کار بود گفتند چرا این همه مشغول هستید گفته بود من خجالت می کشم وقتی می بینم آقای رجائی این همه وقت می گذارد زحمت می کشد من زودتر تعطیل کنم! اول انقلاب این بود مسولان این چنین عاشق خدمت بودند و رقابت داشتند.

وی ادامه داد: خدا لعنت کند دشمن را که بهترین ها را که همچون چشمه بودند شناسایی کرد و از ما گرفت./933/پ202/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
برخی از روسای جمهور گذشته ولایت نداشتند!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
عالی بود چرا خبرگزاری های دیگه نزدن؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
۳ شکایت از «روحانی» به قوه قضائیه ارجاع شد
1
0
ناشناس
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
۵۰۰هزارنفر امضا کردند
ناشناس
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
۱۶۰وکیل گفتن رایگان وکالت پرونده رو قبول میکنن