۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۸۸۹۱۴

«روش های خطبه خوانی» منتشر شد

«روش های خطبه خوانی» منتشر شد
موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب «روش های خطبه خوانی» منتشر کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب «روش های خطبه خوانی» نوشته مسعود سلمه ای را روانه بازار نشر کرده است.

در اثر حاضر به مبحث روش‌شناسی خطبه‌خوانی در سخنرانی پرداخته شده است. امروز تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار بر عقاید دیگران به شمار می‌رود. خطابه و منبر از صدر اسلام تاکنون یکی از قوی‌ترین و موثرترین ابزارهای تبلیغ در اسلام است. در این کتاب ابتدا تعریف لغوی و اصطلاحی خطبه بیان شده و ضرورت و فواید خطبه‌خوانی مطرح شده است. سپس مباحثی در رابطه با اجزای خطبه ارائه شده است. در ادامه در بیش از هزار موضوع خطبه‌های موضوعی در نظم الفبایی و همچنین خطبه‌های مناسبتی به تفکیک مناسبت‌های ماه‌های قمری، شمسی، اعیاد و سوگواری‌ها آورده شده است. در نهایت انواع خطبه‌ها به لحاظ محتوا، زبان، صدور، حجم و کاربرد تشریح شده‌اند و انواع هدف و حس‌های مورد نظر هنگام قرائت خطبه توضیح داده شده است.

ویژگی اثر:

کتاب «روش های خطبه خوانی» با ایجاد تنوع و جذّابیت در نوع خطبه خوانی و ارائه ی نگاهی نو به بحث خطبه، به انواع، اجزاء، شرایط و شیوه های قرائت خطبه، حس های مختلف هنگام قرائت خطبه، انواع جملات و عبارات متصل به خطبه و در نهایت به خطبه های معصوم ، ماه مبارک رمضان، محرم الحرام و... می پردازد.

یکی دیگر از دغدغه های مهم مبلغان، یادگیری چگونگی ذکر مصیبت و یا همان روضه خوانی(نه مداحی) در پایان سخنرانی است و نیز انتظار عموم مردم از آنها، شنیدن روضه های دلنشین و زیبا بوده و هست.

به تجربه ثابت شده است که مبلغان و سخنورانی می توانند در عرصه ی تبلیغ موفق تر عمل کنند که بتوانند خوب روضه بخوانند، این در حالی است که ضعف روضه خوانی در میان برخی مبلغان، مسئله ی قابل کتمانی نیست.

برشی از کتاب:

نگارنده در فصل دوم به موضوع چیستی و چرایی خطبه پرداخته و درباره ضرورت خطبه خوانی در صفحه 49 کتاب چنین می آورد:

سیره پیامبر رحمت و اهل بیت اط بر قرائت خطبه در ابتدای خطابه و سخنرانی بوده است. حضرات معصومین علا هر گاه به جهت موعظه و هدایت مردم بر کرسی سخن تکیه می زدند، ابتدا سخن خود را با حمد و ستایش پروردگار متعال و درود و سلام بر پیامبر و خاندان مطهر ایشان آغاز می نمودند

این سنت، سینه به سینه توسط اصحاب، یاران و شیعیان ایشان ادامه پیدا کرد؛ تا جایی که علاوه بر سخنرانان و خطبا، مؤلفان و نویسندگان هم خود را پایبند به این سنت دانسته و غالبا در ابتدای گفتار و نوشتار خود، خطبه ای می آورند.

علاوه بر آنچه گذشت، قرائت خطبه هم اعتراف به توحید و یگانگی خداوند متعال است و هم اعتراف به نبوت و پیامبری آخرین سفير الهی، حضرت محمد و هم اعتراف به امامت امامان معصوم است.

بنابر این سخنران با قرائت خطبه بر سه اصل اساسی و مهم از اصول دین تاکید و پافشاری نموده و اعلام می دارد هر آنچه قرار است در سخنرانی به آن بپردازد مرتبط با این سه اصل اساسی خواهد بود.

موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب «روش های خطبه خوانی» نوشته مسعود سلمه ای از سری کتابهای روش شناسی سخنرانی دینی را در 143 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه، در قطع رقعی، با جلد شومیز و با قیمت 8000 تومان چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات موسسه انتشارات ذکری به قم- جمکران-بلوار انتظار-مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی 02532135454 تماس بگیرند.

ارسال نظرات