۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۸۸۹۱۸

جذاب‌سازی کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان

جذاب‌سازی کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان
موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب « جذاب‌سازی کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان» روانه بازار نشر کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب « جذاب‌سازی کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان» نوشته محمد اسماعیلی مبارکه را برای استفاده مربیان و معلمان روانه بازار نشر کرده است.

مربیان معتقدند که اشکال عمده برخی از برنامه های مخصوص نوجوانان و جوانان سه چیز است:

  1. محتوای ضعیف؛ ۲. نامرتب بودن مطالب ارائه شده؛ ۳. روشمند نبودن محتواء مجری فوی و توانمند کسی است که محتوایی غنی، سودمند، جالب، سازنده و نو را در قالبی پیوسته، مرتبط، منسجم و روشمند ارائه کند؛ زیرا ضعیف بودن محتوا حاصلی جز هدر رفتن وقت و نیرو نخواهد داشت و نامرتب بودن مطالب موجب می شود حتی مربیان دارای معلومات قوی و دانسته های فراوان، هنگام رو به رو شدن با نوجوانان و جوانان نداند از کجا باید شروع کرد. به علاوه، قرار دادن هر مطلب در جای خود و تنظیم منطقی مجموعه سخن، یک هنر است.

امام علی(علیه السلام) می فرماید: « أحسَنُ الكَلامِ ما زانَهُ حُسنُ النِّظامِ و فَهِمَهُ الخاصُّ وَ العامُّ ؛ بهترین سخن آن است که نظام نیکو آن را آراسته باشد و خاص و عام آن را بفهمند.»

ویژگی کتاب:

در این کتاب به بیان راهکارها و سبکهای نو برای جذابیت کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان پرداخته اند.

روش تنظیم محتوا، چگونگی آغاز کلاسهای آموزشی، شیوه‏های ارائه آیات و روایات، شیوه های رفع خستگی، شیوه های نوین بیان احکام، تکالیف و دعا ها و توصیه هایی برای مربیان بخش های اصلی این کتاب را تشکیل می دهد.

ساختار کتاب:

نویسنده کتاب را در شش بخش به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح است:

در فصل شروع ها، شیوه و چگونگی شروع کلاس ها همچون شیوه شروع با نام خدا، شروع با پرسش ها، شروع با نکات اخلاقی، شروع با تشبیهات، شروع با همخوانی سوره، شروع با سلام و احوال پرسی، شروع با بیان نعمت ها و پیام اعضاء و شروع با خواندن شعر و شرایط آن توضیح داده شده است.

در فصل دوم کتاب، پیام اصلی ارائه شده است،در این بخش شیوه های متنوعی را که می توان آیات و روایات را با آنها بیان کرد تا تنوع حاصل شود، بیان شده است.

در بخش سوم کتاب، فرض بر این قرار گرفته است که مخاطبین خسته شده اند و باید خستگی آنان را زدود، در این مرحله قالب های متنوع رفع خستگی مانند مسابقات، متن های ادبی، میان پرده ها و اشعار بیان شده است.

در فصل چهارم کتاب، قالب های ارائه احکام مانند قالب های هوشی، داستان، عمل به احکام، سؤال و جشن تکلیف توضیح داده شده است.

در مرحله پنجم فرض بر این قرار گرفته است که کلاس تمام شده و باید برای روز بعد تکلیف داد و دعا کرد. شیوه های ارائه تکلیف، مثل توزیع برگه ها، حدیث با تصاویر مناسب، تهیه مسابقات، عمل به احکام و انجام تکالیف ابتکاری، و نیز شیوه های دعا متناسب با هر قشر و گروه از مخاطبین بیان شده است.

در بخش آخر توصیه هایی برای مربیان مسائلی همچون معنویت، محبوبیت، آمادگی روحی، کیفیت آموزش، اخلاق، وقار مربی، تواضع، رعایت شخصیت شاگردان، نکات ویژه، شیوه های استفاده از تخته، بیان و شیوه انتقال مطالب، حفظ تعادل، نظم و رعایت زمان، مکان تدریس، خصوصیات فردی، خصوصیات اجتماعی و شیوه های برخورد با شاگردان بیان شده است.

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه 257 کتاب درباره راهکارهای ایجاد جلوه های رحمانیت خداوند در زندگی کودکان، نوجوانان و جوانان چنین می آورد:

لبیک نگفتن به آنچه که غیر حق است:

روزگار امروزی روزگار «دعوتها» است. همه کس و همه چیز ما را به سوی خود دعوت می کنند. صبح که از خواب بیدار می شویم، انواع کانالهای تلویزیونی و ماهواره ای، سایتهای اینترنتی و مسائل خارج از منزل، همه در و دیوارها به ما چشمک می زنند و می خواهند فکر و عقیده ما را شکار کنند و يوسف فکر ما و دین مان را به سمت خود بکشند، و این فضل و رحمت خداست که ما را حفظ می کند.

«فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ؛ اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، البته از زیانکاران می شدید.»

موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب « جذاب‌سازی کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان» نوشته محمد اسماعیلی مبارکه را در 327 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه، در قطع رقعی، با جلد شومیز و با قیمت 28000 تومان چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات موسسه انتشارات ذکری به قم- جمکران-بلوار انتظار-مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی 02532135454 تماس بگیرند.

 

ارسال نظرات