۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۸۹۸۱۹

تبلیغات فریبنده یک روغن خوراکی / «تکوفرول » باعث جوانی می‌شود؟

تبلیغات فریبنده یک روغن خوراکی / «تکوفرول » باعث جوانی می‌شود؟
چند روزی است یکی از شرکت های تولید کننده روغن خوراکی با ارائه چند تبلیغ پر زرق و برق مدعی عرضه روغنی شده است که مصرف آن می تواند باعث شادابی، نشاط و جوانی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا: چند روزی است یکی از شرکت های تولید کننده روغن خوراکی با ارائه چند تبلیغ پر زرق و برق مدعی عرضه روغنی شده است که مصرف آن می تواند باعث شادابی و نشاط و جوانی شود و صدا و سیما نیز بدون توجه به وجهه علمی و سلامت مردم جامعه اقدام به پخش این تیزرهای تبلیغاتی کرده است.

در این تیزرهای تبلیغی اینگونه به مخاطب القا می شود که افرادی که از روغن های حاوی تکوفرول استفاده می کنند جوان و شاداب مانده اند و به هیچ گونه بیماری قلبی و عروقی مبتلا نیستند و با وجود افزایش سن تحرک بالایی دارند!

مهم‌ترین ترفند این تیزر، ایجاد احساس نیاز در مخاطبان است. شاید تا به حال جز تعدادی محدود، بسیاری از مصرف‌کنندگان حتی اسم تکوفرول را نشنیده بودند و با این تبلیغ، حس کنجکاوی و نیاز آن‌ها برانگیخته می‌شود. استفاده از نا آگاهی مردم از دیگر نکات این تیزرها است. بسیاری از مردم نمی‌دانند تکوفرول چه خاصیتی دارد و به جز روغن در چه مواد غذایی یافت می شود.

بازی با کلمات و واژگان انگلیسی از دیگر ترفند این تیزر، است. مخاطبان در مواجه اول با این تیزر تبلیغاتی گمان می‌کنند که این روغن احتمالا سالم‌تر از سایر روغن های موجود است که می تواند باعث ایجاد نشاط و جوانی شود.

*بررسی یک تبلیغ فریبنده

برای بررسی صحت این ادعا با فرزانه صادقی قطب آبادی – کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت وگو کردیم، وی درباره تبلیغات فریبنده یکی از برندهای روغن خوراکی اظهار داشت: نوع تبلیغی باعث شده است این تصور در مردم جامعه ایجاد شود که با مصرف این روغن جوان و شاداب خواهند شد .

وی ادامه داد: در این تبلیغ بارها از نام تکوفرول استفاده شده است که واژه نام علمی «ویتامین E» است. این ماده به طور طبیعی در بسیاری از روغن ها، مغزها و آجیل ها وجود دارد و این موضوع دلیل نمی شود که شرکتی اعلام کند چون در محصول ما تکوفرول وجود دارد این روغن باعث جوانی و نشان می شود.

*۷۶ درصد مرگ و میر ایرانیان به دلیل بیماری های غیرواگیر

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این شرکت با القای گمراه کننده باعث شده است که مردم به سمت مصرف بیشتر روغن سوق داده شوند افزود: در صورتی که ما میدانیم اگر روغن بیشتری مصرف شود و مردم کم تحرک باشند و بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و دیابت افزایش پیدا کند آمار مرگ و میز بالا می رود، در حال حاضر ۷۶ درصد مرگ و میر ایرانیان به دلیل بیماری عای غیرواگیر مرتبط با تغذیه نامناسب است.

صادقی گفت: مردم باید در غذاهای خود تعادل مصرف داشته باشند اما وقتی تصور کنند در روغنی ماده جوان کننده یا نشاط بخشی به نام تکوفرول وجود دارد باعث می شود به سمت این ماده خوراکی سوق پیدا کنند. بنابراین بحث عمده ما این است که روغن آفتابگردان این ماده غذایی را دارد و روغن جوانه گندم ۱۵۰ میلی گرم ویتامین E دارد در صورتی که این عدد در روغن آفتابگردان به ۴۱ می رسد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با ترفندهای بازاریابی که باعث ایجاد شبهه در مصرف کننده می شود کاملا مخالف است اظهار داشت: انجمن تغذیه نیز تاییدیه ای با این عنوان به این روغن نداده است و صدا و سیما باید روغن ها را با توجه به نوع کاربد به مردم معرفی کند.

*توجه به فروش بیشتر به جای توجه به سلامت مردم

این کارشناس با بیان اینکه روغن سویا، آفتابگردان، کونولا و ... در بازار وجود دارد گفت: مردم باید با توجه به نیاز خود از روغن سرخ کردنی یا سالاد استفاده کنند اما متاسفانه برخی با استفاده از اصطلاحات انگلیسی در تبلیغات به دنبال ایجاد شبهه و فروش بیشتر هستند و توجهی به سلامت مردم ندارد.

صادقی ادامه داد: برخی دیگر در تبلیغات از اصطلاح روغن بالانس استفاده میکنند که این واژه نیز به معنای تعادل است بنابراین مردم فکر می کنند روغن جدیدی به بازار عرضه شده است در صورتی که این همان روغن قبلی است و از صدا و سیما درخواست داریم تبلیغات را به گونه ای پخش کند که باعث آگاه سازی مردم شود نه باعث گمراه کردن مردم.

به گزارش فارس، مصرف زیاد چربی ها در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهند، چربی زیاد موجود در رژیم غذایی باعث بروز اضافه وزن و چاقی و بیماری دیابت می شود. مصرف زیاد موادغذایی پرچرب خطر ابتلا به برخی از انواع  سرطان ها  ازجمله سرطان سینه ، روده بزرگ و پروستات را نیز افزایش می دهد، حال باید دید با توجه به توضیحات ارائه شده و مکاتبات وزارت بهداشت با صدا و سیما تبلیغ این کالا متوقف خواهد شد؟

منبع: فارس
ارسال نظرات