۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۶۹۰۱۲۶

گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد

گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد
دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که بدون توزیع عادلانه واکسیناسیون در سراسر جهان، خطر ظهور سویه‌های مقاوم به واکسن کووید ۱۹ وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، آنتونیو گوترش دیروز (۲۸ شهریور) به تارنمای سازمان ملل گفت: آن زمان، نه فقیر و نه غنی و حتی کشور‌هایی که تمام مردمشان واکسینه شده‌اند، در امان نخواهند بود.

وی افزود: ما به برنامه جهانی واکسیناسیون نیاز داریم و باید بتوانیم تمامی تولیدکنندگان بالقوه و بالفعل واکسن را گردآورده و پس از دو برابر کردن تولید، واکسن‌ها را به نحو عادلانه توزیع کنیم.

این دیپلمات پرتغالی تأکید کرد که اولویت باید واکسیناسیون همگانی تمامی نقاط جهان باشد بدان معنا که هفتاد درصد مردم تمامی کشور‌ها واکسینه شوند، «نه یک درصد در یک مکان و ۲۰ درصد در مکان دیگر».

گوترش گفت: یک ویروس جهان را شکست داده است. با گذشت بیش از یک سال و نیم از شیوع کرونا، هنوز این ویروس در همه جا سرایت می‌کند. ما شاهد تأثیر شگرف شیوع این ویروس بر زندگی مردم، افزایش چشمگیر نابرابری‌ها، نابسامانی شدید شرایط اقتصادی کشور‌ها و البته نهایت مشقت برای آسیب‌پذیرترین طبقات هستیم.

دبیر کل سازمان ملل گفت: مشکل اینجاست که سازمان جهانی بهداشت حتی قدرت کسب اطلاعات در مورد اوضاع کنونی و بررسی ریشه‌های بیماری را ندارد.

گوترش پیشتر نیز گفته بود که کرونا شکنندگی جوامع را آشکار کرده و برای مقابله با آن به افزایش دست‌کم دو برابری میزان تولید واکسن نیازمندیم.

وی گفت: ما در دوره‌ای قرار داریم که شکنندگی جوامع و سیاره ما آشکار شده است. یک ویروس میکروسکوپی تاکنون، حدود چهار میلیون قربانی گرفته و اقتصاد همه کشور‌های جهان را ویران کرده است.

این دیپلمات پرتغالی با بیان اینکه «هنوز مطمئن نیستیم که بتوانیم ویروس را شکست دهیم» گفت: در شرایط ناعادلانه‌ای قرار داریم. ویروس کرونا همچون آتش در حال گسترش است و نکته غم‌انگیز اینکه جهش‌های جدید ممکن است عملکرد ما را بی‌اثر کنند؛ بنابراین همبستگی در این برهه زمانی ضروری است.

ارسال نظرات