۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۹۰۱۲۹

نگرانی والدین دانش‌آموزان از عدم‌یادگیری کامل دروس

نگرانی والدین دانش‌آموزان از عدم‌یادگیری کامل دروس
بسیاری از والدین دانش‌آموزان نگران عدم یادگیری کامل دروس در آموزش مجازی هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در یک سال و نیم تحصیلی سپری‌شده در شرایط کرونایی کلاس‌های آموزشی از راه دور و به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از امکانات و تجهیزات کمک‌آموزشی و هوشمند برگزار شد.

شاید بتوان تنها راهکار برای جلوگیری از توقف روند تدریس را آموزش مجازی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اینترنتی دانست؛ اما در این میان مسائل و مشکلات عدیده‌ای هم برای دانش‌آموزان و معلمان و در ادامه برای اساتید ایجاد شد که دردسرساز بود.

بخشی از این آسیب‌ها مربوط به دوری از جامعه و کمتر شدن تعاملات و ارتباطات حضوری و روابط اجتماعی و بروز مشکلات مختلف جسمی مانند ضعف بینایی، خستگی چشم، سردردهای مکرر و اختلال در جریان طبیعی خواب بر اثر استفاده بیش از حد دانش‌آموزان از تلفن هوشمند و تبلت و حضور مستمر در فضای مجازی است که سلامت آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

 همچنین کم‌تحرکی، چاقی و اضافه‌وزن از دیگر آسیب‌هایی است که در صورت استفاده مداوم از این فضا می‌تواند باعث به وجود آمدن آسیب‌های جدی‌تری مانند بیماری دیابت شود،
علاوه بر این هزینه‌های سنگین تأمین ابزار هوشمند کمک‌آموزشی، فشار مالی مضاعفی را به خانواده‌ها وارد کرد و اگرچه با کمک خیّرین بخشی از نیازهای آموزشی تأمین شد اما به‌دلیل تأمین نبودن زیرساخت‌های لازم برخی از دانش‌آموزان از نعمت تحصیل محروم ماندند.

در این اوضاع کرونایی و راه‌اندازی آموزش‌های مجازی وضعیت دانش‌آموزان ابتدایی به‌ویژه دانش‌آموزانی که مادر شاغل‌ دارند از همه نامساعدتر و بحرانی‌تر است.

در سال جدید تحصیلی 1400 شرایط آموزشی جهت برگزاری کلاس‌های حضوری با انجام واکسیناسیون گسترده در حال فراهم‌سازی است و فضاهای آموزشی مدارس نیز مکلف به رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی و کنترل جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هستند.

نگرانی دانش‌آموزان و والدین از عدم‌یادگیری کامل دروس

یکی از مادران شاغل به خبرنگار ما گفت: محدودیت حضور در خانه برای مادران شاغل به‌جهت کمک در آموزش، نظارت و پشتیبانی‌های لازم باعث ایجاد نگرانی شده است و در این تعطیلی دوساله مدارس، دانش‌آموزان و اولیا بیش‌ازپیش اهمیت جایگاه مدرسه را درک کرده‌اند و ما به این آگاهی رسیده‌ایم که مدرسه محلی برای آموزش کنار پرورش است.

یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نیز ابراز کرد: مدرسه مکانی است که در آن دانش‌آموزان با دیگر همسالان خود گفت‌وگو می‌کنند و رفتار اجتماعی را به‌خوبی یاد می‌گیرند، با فرهنگ‌ها و شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شوند و در آینده آن را به‌کار می‌گیرند اما طی دوران تعطیلی مدارس و عدم حضور دانش‌آموزان کنار یکدیگر مسئله پرورش و جایگاه اجتماعی دانش‌آموزان آسیب دیده است.

یک دانش‌آموز مقطع متوسطه نیز خاطرنشان کرد: محروم بودن از محیط مدرسه، فعالیت‌های گروهی و جمعی، جدی نگرفتن درس و تکلیف، عدم رقابت و تلاش و یا تقلب در امتحانات، برخی از مشکلاتی است که به‌علت تعطیلی مدارس بروز کرده است.

 یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان یادآور شد: هزینه‌های بالا و نبود تجهیزات در بسیاری از مناطق کشور که امکان دسترسی به اینترنت را دارند اما از اینترنت مناسبی برخوردار نیستند و اختلالات اینترنتی شبکه‌های مخابراتی در مناطق روستایی و در مناطق شهری بخشی از مشکلات آموزش غیرحضوری است و به‌علت هزینه‌های سنگین امکان فراهم کردن وسایل و تجهیزات مورد نیاز مانند مودم، تلفن هوشمند و وسایل دیجیتال وجود ندارد.

3میلیون دانش‌آموز از امکانات آموزشی مجازی محرومند

حسین حق‌وردی نماینده مردم شهریار، شهرقدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در باره جاماندگان از تحصیل و دانش‌آموزانی که توانایی تأمین تجهیزات هوشمند کمک‌آموزشی را نداشتند اظهار کرد: در مقطع ابتدایی توقفی در تحصیل نداشتیم و در دوره تحصیلی گذشته کمک‌هایی انجام شده است و باتوجه به اینکه 3 میلیون دانش‌آموز در سطح کشور از امکانات آموزشی محروم هستند اما در سال گذشته نیز دولت نتوانست کمکی برای آن‌ها انجام دهند.

وی افزود: اگر قرار باشد آموزش به‌صورت غیرحضوری برگزار شود می‌بایست اقدام جدی برای این گروه از محصلین صورت گیرد و تلاش بر این است که با اتمام واکسیناسیون فرهنگیان، معلمین، خانواده‌ها و دانش‌آموزان، کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه تأکید کرد: دولت باید تلاش کند به دانش‌آموزانی که از امکانات و تجهیزات آموزشی غیرحضوری بی‌بهره هستند، کمک کند و شرایط آموزش برای جاماندگان از تحصیل فراهم شود.

وی در ارتباط با واکسیناسیون اتباع مجاز و غیرمجاز و تحصیل 2 هزار دانش‌آموز اتباع در غرب استان تهران بیان کرد: دانش‌آموزان اتباع از شرایط تحصیلی داخلی و حق تحصیل رایگان در کشور استفاده می‌کنند و با خریداری واکسن دانش‌آموزی نیز این واکسیناسیون شامل جمعیت دانش‌آموزی اتباع هم می‌شود.

حق‌وردی در ارتباط با آسیب‌هایی که آموزش مجازی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، گفت: تحصیل فرایندی است که در بحث آموزش به‌روش مجازی کامل برقرار نمی‌شود و آسیب‌های جدی به جامعه هدف وارد می‌کند و باید شرایط را برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلمان مهیا کرد و به‌سمت برگزاری حضوری کلاس‌ها پیش رفت.

وی به نقش اثرگذار والدین در کمک و هدایت دانش‌آموزان به شرکت در کلاس‌های آموزشی حضوری تأکید و اضافه کرد: با تضمین شرایط سلامت فرهنگیان و دانش‌آموزان می‌توان کلاس‌های آموزشی را حضوری برگزار کرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حزیراوی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
راهکار بهتری دارید ارائه نمائید.
0
0