۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۹۰۲۸۸

مجموعه ۴ جلدی محور مقدس منتشر شد

مجموعه ۴ جلدی محور مقدس منتشر شد
مجموعه چهار جلدی محور مقدس نوشته علیرضا موذن با عناوین سه نامزد - آدم خوبه - یگانه دوران - بزرگ استراتژیست دوران در قطع وزیری توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،مجموعه چهار جلدی محور مقدس نوشته علیرضا موذن با عناوین سه نامزد - آدم خوبه - یگانه دوران - بزرگ استراتژیست دوران در قطع وزیری توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

جالب است! یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها و جدی‌ترین نزاع‌های فکری روزگار ما، هنوز سوال از «تعریف دین» است! «دین یعنی چه؟» و «محور برجسته دین‌ورزی مورد رضای الهی چیست؟»

باز هم جالب است که بدانید که این نزاع، ناظر به کسانی نیست که از بیرون به دین می‌نگرند، بلکه کسانی که با نگاه درون‌دینی و شیعی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند،‌ در همین نخستین گام نیز از هم جدا می‌شوند! باور کنید این نقطه، معرکه آراء و مرکز بسیاری از تفسیرها، کنش‌ها و بلکه جنگ‌های اعتقادی و حتی سیاسی سنگین است.

دوران ما با رشد نگاه‌های برون دینی به عنوان جریان بزرگ مطالعات دینی همراه بوده است. مباحثی چون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی دین نیز بر ابعاد این جریان افزوده است. با غلبه نگاه‌های پراگماتیستی(…….) و ظهور کارکردهای مثبت و منفی دنیوی برای دین (Functional) تنوع تعریف‌ها برای دین نیز افزوده شده است. تنها به عنوان یک شاهد مثال باید بدانیم که مبنای نگاه روشنفکری دینی به دین، از همین نقطه کلیدی است. شاهدیم که دامنه درگیری‌ها تا مرز «تکفیر» هم پیش رفته است.

مجموعه کتاب‌های محور مقدس در گام نخست خود کوشیده با یک نگاه جریان‌شناسانه، به طرح و پاسخ این پرسش بپردازد و تصویری از میدان نبرد اندیشه‌ها و آثار عملی دیدگاه‌های مختلف را به تصویر بکشد.

نگارنده پیشتر در فضای درون‌دینی، نخست به جمع آوری و استقراء جریان‌های زنده دین‌ورزی پرداخته و تلاش نموده در تبدیل داده به اطلاعات، به یک تحلیل منطقی دست یابد تا از طریق آن‌ بتواند با سادگی و دقت بیشتری آن ها را طبقه‌بندی و گزارش کند. او دریافته محل نزاع اصلی، «پرسش از معنای دین و تعیین محور برجسته آن» است. منظور از «محور دین»، آن نقطه با اولویت بالا و چه بسا فرادینی است که عقل و دین هم آن‌ را به رسمیّت می‌شناسد یا اموری که در نظر الهی وزن و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اموری که بدون آن، دین، از دین بودن خارج شده و مابقی اجزای دین، بی‌ثمر می‌شود. به بیان فنی‌تر، قبولی و درستی سایر اعمال دینی به صحت آن‌ها وابسته شده باشد.

در جلد یک کتاب، نتیجه تحلیل مهم صورت گرفته، به شکل معرفی سه جریان دین‌شناسی و دین‌ورزی «احکام‌محور»، «اخلاق‌محور« و «حجت یا امام‌محور» به عنوان «سه نامزد» احراز مقام «محور مقدس دین» شناسایی و معرفی شده‌اند. در این جلد، همچنین تعریف برگزیده برای دین و تحلیل برخی «پرسش‌های پایه روشنفکری دینی» و نقد و بررسی دیدگاه «اخلاق‌محور» نیز گنجانده شده است.

در جلد دوم کتاب، به داوری میان سه نامزد پرداخته شده و در این میان «آدم‌خوبه» و «آدم‌بده» نیز در میزان الهی شناسایی و معرفی شده‌اند. علاوه بر این بر محوریت عقل در تمامی داوری‌ها پافشاری شده است. در این جلد، دیدگاه چهارمی که بیشتر در میان اهل تسنن طرفدار دارد،‌ با عنوان «حکومت‌محوری» نیز معرفی و نقد شده است. موضوع و مصداق «کمال دین» یکی از جدی‌ترین گره‌های فکری دوران ماست. در این جلد، در تبیین دیدگاه «امام‌محور» این گره شناسایی شده و در جهت گشودن آن مطالبی ارائه گردیده است.

در جلد سوم ابعاد گسترده محوریت نامزد برگزیده در جهان‌بینی الهی و بلکه هستی‌شناسی به تصویر کشیده شده است. خواهیم دید که محور برگزیده دین، تنها محور دین‌ورزی مرضی الهی نیست و این محور، جایگاه ویژه‌ای در تکوین جهان دارد.

در جلد چهارم، با شناخت تعریف دین و معرفی نامزد پیروز در سه جلد پیشین، به «برنامه راهبردی بزرگ استراتژیست دوران» یعنی «جناب ابلیس!» پرداخته خواهد شد. در این جلد، بیانیه مأموریت، بیانیه چشم‌انداز شیطان و نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود برای اجرای برنامه‌های شیطان، شناسایی شده و تلاش شده راهبردها و استراتژی‌های وی فهرست و مصادیق آن به تصویر کشیده شوند. پشتیبانی شیطان از نامزدهای شکست‌خورده و تلاش‌هایش برای سنگ‌اندازی در برنامه‌های نامزد پیروز را باید در این جلد جستجو کرد.

ارسال نظرات