۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۹۰۲۹۵
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۴۸)؛

قانونمندی وظیفه ملت امام حسین

قانونمندی وظیفه ملت امام حسین
اگر بخواهیم یک قیاس منصوص العله با قمه زنی داشته باشیم می بینیم بسیاری از عملکردهای ناشایسj عزادارن حسینی در ردیف قمه زنی قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بدون معرفت و درک عاشورا نمی توان در جهت گسترش فرهنگ عاشورایی قدم برداشت و به بیان دیگر همه ما می دانیم که شور حسینی شعور می خواهد و بدون معرفت و شعور نه تنها موجب گسترش و ترویج مکتب حسینی نمی شویم بلکه این مهم را خراب و تضعیف میکنیم.

به طور مثال همه می دانیم که قمه زنی در ملأ عام موجب هتک حرمت می شود و به این خاطر از لحاظ شرعی حرام است و اگر بخواهیم یک قیاس منصوص العله و نه مع الفارق با قمه زنی داشته باشیم می بینیم بسیاری از عملکردهای ناشایست عزاداران حسینی در ردیف قمه زنی قرار می گیرند.

برای اشاره به کوچترین این موارد می توان به رها کردن لیوان مصرف شده در خیابان اشاره کرد که البته اثر منفی آن کم است و طبیعتا هرچه بزرگ تر باشد پیامد منفی و همچنین معصیت آن نیز بزرگتر می باشد اما متاسفانه در دو سال اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا بعضی از هیئات مذهبی با استناد به استدلال های ضعیف و مطالب واهی نسبت به رعایت شیوه نامه ها بی توجه بودند که هتک حرمت آن اگر از قمه زنی بیشتر نباشد کمتر نیز نخواهد بود و یکی دیگر از این موارد که در این ده سال اخیر شدت یافته است مسئله خروج غیرقانونی زمینی از مرز عراق و به هدف پیاده روی اربعین است.

قانونمندی وظیفه ملت امام حسین/ خلاف قانون متناقض با عزاداری است

در برخی از سالها که مدیریت مرز ضعیف بود و همینطور امسال که مرز زمینی بسته شده است مردم برای گذر کردن از مرز به هرج و مرج متوسل شدند و بعضا درگیری هایی نیز انجام شده است که این مساله زیبنده زائر اربعین نمی باشد البته اینکه بخواهیم به این مساله تک بعدی نگاه کنیم دور از انصاف است چراکه عواملی دست به دست هم می دهند تا این اتفاق رقم بخورد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این عوامل اشاره کنیم می توان به اینکه هر روز خبر باز شدن مرز زمینی برای گروهی یا به مدت محدودی مخابره می شود اشاره کرد که دیگر عاشقان سیدالشهدا که دل باخته این مکتب هستند بیش از پیش میل به رفتن پیدا می کنند و وقتی پشت مرز بعد از چند روز ماندن چیزی جز راه بسته نصیبشان نمی شود صبرشان لب ریز می شود و بعضا منجر به اقدامات ناشایس می شوند.

قانونمندی وظیفه ملت امام حسین/ خلاف قانون متناقض با عزاداری است

نجومی بودن هزینه تهیه بلیط هواپیما یکی دیگر از عوامل آن محسوب می شود که زائران خصوصا در این وضعیت خراب اقتصادی از کجا می توانند چند ده میلیون برای سفر به اربعین هزینه کنند؟ این درحالی است که هزینه سفر به کشورهای اطراف بسیار ارزان تر محاسبه می شود و بعضا رسانه ها نیز خبرهای افراد عازم اربعین را با ادبیات و تصاویر زننده مخابره می کنند اما اخبار مسافران ترکیه آن هم در شرایط اوج کرونایی را با ادبیات و تصاویر مناسب منتشر می کردند که این دور از انصاف است.

البته ذکر این عوامل به منزله توجیه اشتباه نمی باشد و هرکس باید وظیفه خود را انجام دهد و قانون مند باشد و گذر غیر قانونی از مرز خلاف قانون و از لحاظ شرعی حرام است و شرکت در برنامه دینی و مذهبی با کار غیر شرعی و بی اخلاقی تناقض دارد و هرچه متناقض باشد محکوم به باطل می شود و امید است مسیر اربعین همیشه برای همگان باز باشد و هرچه زودتر راه قدس از کربلا بگذرد.

ارسال نظرات