۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۶۹۰۴۹۳

چند خبر کوتاه از دانشگاه علوم اسلامی رضوی

چند خبر کوتاه از دانشگاه علوم اسلامی رضوی
خراسان رضوی - فروش کتاب و محصولات فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس، برگزاری آزمون کفایت عربی ونیز دفاع پایان نامه سه خبر کوتاه از دانشگاه علوم اسلامی رضوی را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، به مناسبت هفته دفاع مقدس از سی و یکم شهریور تا ششم مهرماه کلیه کتاب ها و محصولات فرهنگی عرضه شده در فروشگاه کتاب دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تخفیف 15 تا 60 درصد ارائه می شود.

کتاب و محصولات فرهنگی مربوط به زندگینامه شهدا و دفاع مقدس با پانزده درصد تخفیف و موضوعات مرتبط با چهارده معصوم علیهم السلام، حضرت ابوالفضل و حضرت زينب عليهم السلام، امام راحل، مقام معظم رهبري، كتب چاپ دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي با 20 درصد و كتب مربوط به امام حسن مجتبي عليه السلام نیز با 60 درصد تخفیف در این هفته به مراجعه کنندگان عرضه خواهد شد.

این فروشگاه که در صحن امام حسن مجتبی علیه السلام حرم مطهر رضوی قرار دارد افزون بر موارد ذکر شده کتابهای تخصصی دانشگاهی در رشته های علوم اسلامی و نیز کتابهای عمومی در حوزه علوم و معارف اسلامی را نیز ارائه می کند.

آزمون کفایت عربی (اشتمال)

دومین آزمون کفایت عربی(اشتمال) جایگزین تافل ویژه دانشجویان دکتری تخصصی رشته های الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

این آزمون پذیرای حدود هشتاد دانشجوی دکتری تخصصی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سایر دانشگاه ها بود که از این تعداد آقایان با 60 نفر بیشترین شرکت کننده در این آزمون بودند.

شرکت کنندگان در این آزمون در سه مورد مواد آزمونی در حدود چهار ساعت با یکدیگر رقابت کردند که در اولین مرحله برای ارزیابی ماده شنیداری، صوت مشتمل بر مطالب به زبان عربی در زمینه رسانه و مطبوعات معاصر و سپس آزمون واژگان عربی در حوزه عربی معاصر و نیز درک مطلب با محوریت متون مطبوعاتی و علمی معاصر را گذراندند.

افزون بر آن دانشجویان در حوزه علوم اسلامی نظیر فقه، فلسفه و کلام و تفسیر قرآن کریم نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

گفتنی است طی دو هفته گذشته دوره آمادگی آزمون اشتمال برای بیش از پنجاه نفر به صورت مجازی توسط گروه عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پانزده جلسه در ده روز به صورت مجازی برگزار شد.

دفاع پایان نامه در رشته حقوق بین الملل

عنوان «چالشهای تصمیمات دیوان بین المللی کیفری با تأکید بر پرونده عمر البشیر» در جلسه دفاعیه ارشد رشته حقوق بین الملل دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد.

عیسی مونس خواه این پایان نامه را با راهنمایی دکتر سیدقاسم زمانی و مشاوره دکتر جعفر زنگنه شهرکی به نگارش درآورده است.

وی در این پایان نامه به دستور جلب عمر البشیر را به اتهام ارتکاب جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی از سوی دیوان کیفری بین الملل در سال 2009 و پس از آن قرار جلب دوم علیه عمر البشیر را به ارتکاب جنایت نسل کشی در سال 2010 اشاره کرده و به ابعاد این پرونده و چالش های اجرای تصمیمات دیوان کیفری بین المللی با تاکید بر پرونده عمر البشیر پرداخته است.

وی صدور این قرار جلب را از آن جهت دارای اهمیت دانسته که برای اولین بار دیوان علیه رئیس جمهور در حال خدمت یک کشور قرار جلبی صادر کرده در حالی که آن کشور عضو اساسنامه دیوان نیست.

مونس خواه به چالش های عمده ای نظیر مصونیت رئیس جمهور سودان، عدم عضویت سودان در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، عدم همکاری دولت های عضو اساسنامه، بی اعتمادی دولت ها به دلیل جهت گیری های سیاسی اعضای دائم شورای امنیت و برخورد گزینشی شورای امنیت، مخالفت اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب با صدور قرار مزبور و تلاش برای تعلیق رسیدگی پرونده عمر البشیر از طریق تشویق دولت های آفریقایی به مخالفت و همکاری نکردن با دیوان و تهدید به خروج از اساسنامه و تاسیس دیوان کیفری آفریقایی اشاره کرده که دیوان کیفری بین المللی با آن روبرو شده است.

در این پایان نامه به کودتای نظامی درسال 2019  علیه عمر البشیر و سقوط قدرت و نیز حبس به دلیل فساد مالی اشاره شده و از وعده دولت جدید سودان مبنی بر تحویل وی به دیوان برای محاکمه که هنوز محقق نشده، سخن به میان آمده است.

گفتنی است، این پایان نامه با مناقشه دکتر سیدمحمدحسن موسوی خراسانی و دفاع دانشجو و اعضای دیگر هیئت داوران با درجه خوب مورد پذیرش قرار گرفت.

لازم به ذکر است که دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جمله دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که از بدو اخذ مجوز، در رشته حقوق پذیرش دانشجو داشته و نخستین دانشگاه در شرق کشور است که رشته حقوق بین الملل را در سطح دکتری راه اندازی نموده است./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات