۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۹۰۶۱۵
استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان:

تعلیم، تعلم و تزکیه سه قطب وجودی طلاب است

تعلیم، تعلم و تزکیه سه قطب وجودی طلاب است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی گفت: تعلیم، تعلم و تزکیه سه قطب وجودی طلاب است و اگر طلبه‌ای این سه ویژگی را داشته باشد در شئون مختلف تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، امروز در سلسله نشست‌های اخلاق و سلوک انقلابی در حوزه علمیه خراسان شمالی، ضمن گرامیداشت ایام محرم و صفر و یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: هشت سال جنگ تحمیلی که رژیم سفاک بعث عراق به کشور ایران تحمیل کرد و دفاع جانانه و جان‌فشانی مردم ایران از هر طیف و قومیتی در مقابل این حمله نشان دادند، بیانگر تمسک به آیه «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوتاً بَلْ أَحْیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» است.

وی در ادامه ضمن بیان حدیث «مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء»، گفت: در مورد فضیلت شهادت و ریخته شدن خون در راه جهاد فی سبیل الله آیات و احادیث بسیاری از اهل‌بیت (ع) نقل شده که نشان از جایگاه والای شهدا دارد؛ ولی دلیل اینکه این حدیث مداد علما را افضل از خون شهدا می‌داند این است که علما با یک قطره مُرکب می‌توانند جامعه‌ای را متحول کنند و پیام شهادت را به جهانیان برسانند و برخلاف جهاد در صحنه نبرد در هر زمان و مکان در حال جهاد و مبارزه با نفوذ دشمن هستند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، تصریح کرد: از مهم‌ترین شاخصه‌های ملکوتیان ایمان و عمل صالح است که آنان را در زمره مقربان در درگاه عبودیت قرار داده است و مجاهدان فی سبیل الله در صحنه پیکار و همچنین مجاهدان در مسیر هدایت دینی و مبارزه با افکار انحرافی دشمن از مصادیق بارز این آیه شریفه هستند.

وی با اشاره به حدیثی نورانی از رسول اکرم (ص) که می‌فرمایند «بِالْعِلْمِ یطاعُ اللّه ُ وَ یعْبَدُ وَ بِالْعِلْمِ یعْرَفُ اللّه ُ وَ یوْخَذُ وَ بِالْعِلْمِ توصَلُ الاَرْحامُ وَ بِهِ یعْرَفُ الْحَلالُ وَ الْحَرامُ وَ الْعِلْمُ اِمامَ الْعَمَلِ وَ الْعَمَلُ تابِعُهُ یلْهِمُهُ اللّه ُ السُّعَداءَ وَ یحْرِمُهُ الاَشْقیاءَ» گفت: درواقع این ثمره علم است که با آن خداوند متعال اطاعت، عبادت و شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: ما طلاب باید این را بدانیم که بعد از نعمت وجود، بزرگ‌ترین نعمت علم‌گرایی است و بهترین جایی که می‌شود به آن رسید حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: مهم‌ترین نکته این است که طلاب باید قدر جایگاهی که در آن هستند را بدانند؛ چراکه خداوند ما را مورد لطف و ترحم خود قرار داده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: اینکه برخی از طلاب احساس بی‌هویتی می‌کنند نشان از عدم درک جایگاه والای مقام کسب علم و نشر معارف اسلامی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: تعلیم، تعلّم و تزکیه سه قطب وجود ما طلبه‌ها بوده و این مثلث زیبا جایگاه ما را تعریف کرده است؛ چراکه اگر طلبه‌ای این سه ویژگی را داشته باشد تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: اینکه می‌بینیم یکی از علما در گوشه زندان با خون خود کتاب می‌نویسد این‌ها همه نتایج زندگی در این مثلث زیبا است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات