۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۹۰۷۰۱
ایستگاه رسانه ای اسلام (۵۵)؛

اربعین میعادگاه جهانی عاشقان در مواجهه با صهیونیسم

اربعین میعادگاه جهانی عاشقان در مواجهه با صهیونیسم
امام حسین(ع) محور همگرایی یک نظم جدید در جهان بر پایه تفکر الهی حزب الله علیه حزب الشیطان و پیاده روی اربعین سیاسی ترین حرکت دنیا است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،پیاده روی باشکوه و کم نظیر اربعین فقط یک آیین بزرگداشت یا پدیده مادی از جنس کارناوال‌های بشری نیست، بلکه اربعین، باطن یک فرهنگ و تجلی شعار «حب الحسین یجمعنا» با هویتِ آشکارِ زائرُ الحسین، عنوانِ گمنامِ خادمُ الحسین، میعادگاه "ملت امام حسین علیه السلام" و زائران و عاشقانی از ادیان مختلف است که از سراسر دنیا با فرهنگ‌های مختلف و زبان‌های متفاوت پای در مسیر خیابان بهشتی نجف تا کربلا گذاشته و خود را برای پیمودن طریق القدس مهیا می‌کنند.

امام حسین(ع) محور همگرایی یک نظم جدید در جهان بر پایه تفکر الهی حزب الله علیه حزب الشیطان و پیاده روی اربعین سیاسی ترین حرکت دنیا است که به لحاظ فرهنگی ظرفیت‌های فراوانی جهت هویت‌سازی و انسجام اجتماعی مسلمانان با غیرمسلمانان دارد؛ تا شیعیان و محبین اهل بیت(ع) در دنیای اسلام با مسیحیان متدین در یک تجزیه و ترکیب گِرد "حسین علیه السلام" جمع شده و در مقابل ددمنشی صهیونیسم جهانی و جنایات مسیحیت صهیونیستی چاره اندیشی ‌کنند.

اربعین دارای آثار و برکات بی‌شمار و کارکردهای متفاوتی برای جهان اسلام است، اما به یقین، تحلیل اربعین نیازمند نگاه هستی شناسی توحیدی و انسان شناسی عبودیتی و معرفت شناسی فراتر از حس است. چنان که نگرش توحیدی، یکرنگی مردم، وحدت زائرین، روحیه همکاری و اتکا به نیروی جوانی نشان دهنده ظرفیت‌های عظیم تربیتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی در راستای شکل گیری امت واحده و تمدن نوین اسلامی است و مهمترین آسیب‌های این تمدن می‌تواند انگیزه‌های غیرالهی، تعصب، تبعیض نژادی، اختلاف طبقاتی، نفاق و تفرقه برخی از فرقه ها و نحله های دینی و مذهبی باشد.

سال‌هاست کشورهای اسلامی که باید خود را ذیل دال برتر اسلام و سیستم سیاسی امت بازیابی کنند، اسیر نظم دو قطبی و مسلط کمونیسم و لیبرالیسم و سیستم‌های سیاسی جدید و وارداتی‌ هستند که در پوشش انواع ایدئولوژی‌ها بر آنها تحمیل می‌شود و البته هیچ نسبتی با تفکر بومی و فرهنگ اسلامی آنان ندارد که این امر باعث شکل گیری بحران پیچیده‌ای در بعد هویتی آنها شده است.

شکی نیست پدیده انقلاب اسلامی نیز در امتداد اربعین و پاسخی تمام عیار به بحران هویت مسلمانان و سیاست‌های هویتی اتخاد شده ذیل بلوک غرب و پروژه مدرنیزاسیون پهلوی بوده است، موجودیت نظام ارزشی انقلاب اسلامی، گفتمان مقاومت و پیاده روی فرهنگی، هویتی اربعین می‌تواند در قالب آلترناتیو جدید و به مثابه هویت امت اسلامی عمل کند، گرچه گفتمان رقیب تلاش می‌کند با تفرقه افکنی، برچسب‌ زدن و تاسیس شوراهایی متشکل از حکام مرتجع منطقه از شکل گیری امت واحده اسلامی جلوگیری کنند.

مجتبی عباسی

ارسال نظرات