۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۹۰۷۷۲

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران
مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ از در اکثر شهرهای ایران برگزار شد و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به طور خودجوش به سوی بقاع متبرکه پیاده‌روی کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ از صبح امروز در اکثر شهرهای ایران برگزار شد و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به طور خودجوش با رعایت های پروتکل های بهداشتی از نقاط مختلف به سوی بقاع متبرکه و اماکن مقدسه پیاده‌روی کردند.

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

مشهدالرضا غرق در ماتم و عزا/ مشهد سیاه‌پوش شد

همزمان با اربعین حسینی شهر مشهدالرضا نیز غرق ماتم و عزا شد و تمام خیابان‌های شهر یکپارچه سیاه پوش شدند.

زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای عرض تسلیت به ساحت امام مهربانی‌ها به سمت حرم مطهررضوی رهسپار شده‌اند تا در سوگ سیدسالار شهیدان علاوه بر پوشیدن رخت عزا به عزاداری نیز بپردازند.

هرچند عده زیادی از مردم به خاطر ویروس کرونا در منازل خود هستند و از طریق تلویزیون در سوگ و اندوه روز اربعین به عزاداری می‌پردازند اما زائران زیادی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز در مراسمات عزاداری سالار شهیدان شرکت کرده اند.

خیابان‌های اصلی و میادین شهر همه سیاه پوش است و رخت عزا برتن کرده‌اند، زائران و مسافران زیادی این روزها رهسپار مشهد الرضا شده‌اند و در غم جاماندن از اربعین خود را به مشهد رسانده‌اند تا حداقل در بارگاه منور رضوی به سوگ بنشینند.

هرچند دسته روی هیئت‌های عزاداری در سطح شهرها ممنوع است اما هیئت‌های زیادی در حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها حضور دارند و به سینه زنی و نوحه خوانی می‌پردازند.

امروز شهر مشهدالرضا یکپارچه سیاه پوش است رنگ سوگ و ماتم به خود گرفته و مردم مشهد همانند دیگر مسلمانان جهان در سوگ سید و سالار شهیدان به سوگ نشسته اند.

عاشقان حسینی که از همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین و زیارت بارگاه منور امام حسین (ع) در کربلا جا مانده‌اند با عنوان جاماندگان اربعین در مسیرهای منتهی به اماکن متبرکه پیاده‌روی و عزاداری می‌کنند که این مراسم در جوار بارگاه منور رضوی از شکوه و جلوه خاصی برخوردار است.

شهر با بیرق‌های عزای سالار و شهیدان سیاه پوش شده است و مراسم سینه زنی و عزاداری در اجتماع عزاداران حسینی در کنار موکب‌هایی که برای خدمت رسانی به زائران حسینی تدارک دیده شده است و بوی اسپند و گلابی که در فضا پیچیده است حس و حال عجیبی را برای جاماندگان اربعین حسینی ایجاد کرده است.

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

زیارت مشهدالرضا مرهمی بر دل جاماندگان اربعین/ فراق عاشقان حسینی ۲ ساله شد

پیاده‌روی اربعین از دیرباز حماسه‌ای بی‌بدیل در بین مسلمانان و شیعیان جهان بوده که تبلور عشق به سالار شهیدان را به اوج خود می‌رساند و جهان اسلام در این روز به پا می‌ایستند و پیاده راهی دیار عشق می‌شوند اما در 2 سال اخیر به دلیل بروز و شیوع ویروس کرونا، داغ حسرت بر دل عاشقان حسینی مانده است و حرم مطهرامام رضا(ع) به مقصدی برای جاماندگان اربعین بدل شده است.

خیل عظیمی از عاشقان حسینی که امسال نتوانستند راهی دیار عاشقی شوند با راه‌اندازی دسته‌های پیاده‌روی به سمت مشهدالرضا و حرم مطهر رضوی روانه شدند تا با حضور در حرم شمس الشموس، مرهمی بر دل‌هایشان بگذارند و با پیاده روی در اجتماع جاماندگان اربعین دل‌هایشان را التیام و مداوا کنند.

زائران و مجاوران امروز فوج فوج و دسته دسته با گام نهادن در اجتماع جاماندگان اربعین حسینی و بیرق عزای امام حسین(ع) را بردوش می‌کشند و خود را به صحن و سرای شمس الشموس می‌رسانند و دل‌هایشان را روانه کربلا و بین الحرمین می‌کنند.

 همایش بزرگ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) از مسیرهای مختلف شهر مشهد، به ویژه میدان فردوسی به سمت حرم مطهر رضوی با شبیه‌سازی مجازی بین الحرمین شریف و حضور مواکب حسینی از ساعت 9 صبح امروز، مصادف با اربعین حسینی (ع) آغاز شده و تا ساعت 18 با برگزاری مراسم مختلف ادامه دارد.

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

شهر مقدس قم در اربعین حسینی غرق در عزا و ماتم شد‌

هم‌زمان با بیستم ماه صفر فرا رسیدن اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) شهر مقدس قم غرق در ماتم و عزا شد.

هم‌زمان با بیستم ماه صفر فرا رسیدن اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) شهر مقدس قم غرق در ماتم و عزا شد.

بیرق‌های سیاه عزا بر گنبد نورانی حرم حضرت معصومه (س) خیابان‌ها و میدان‌ها افراشته شده و هیئت‌های سینه‌زن و زنجیرزن سیاه‌پوش بر گرداگرد حرم کریمه اهل‌بیت(ع) بر سر و سینه می‌زنند و بر مظلومیت آن حضرت اشک ماتم می‌ریزند.

از نخستین ساعات صبح امروز دسته‌های سینه‌زنی از نواحی مختلف شهر قم به سمت حرم مطهر فاطمه معصومه(س) حرکت کرده و سخنرانان و مداحان با خطابه و مدیحه‌سرایی گوشه‌ای از نهضت عاشورا را برای سوگواران بیان کردند.

هم‌اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است که در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن جهت عزاداری و عرض تسلیت به حضرت معصومه (س) وارد این حرم مطهر می‌شوند.

مسجد مقدس جمکران نیز مملو از زائرانی است که به این مکان مقدس آمدند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

اربعین فراق موکب‌ها در سومین حرم اهل بیت؛ مردم استان فارس رسم عاشقی را ادا کردند

امروز در اربعین حسینی سومین حرم اهل بیت دوباره سیاه پوش شده و موکب‌های عزا کار خود را از روزهای گذشته آغاز کردند و امروز به اوج خود می‌رسد.

هر چند که سایه منحوس کرونا همچنان بر همه امور سنگینی می‌کند و دیگر از شکوه پیاده‌روی اربعین خبری نیست اما رسم عاشقی را انتهایی نیست و همیشه عاشقان راهی برای رسیدن به معشوق پیدا می‌کنند.

هر سال این ایام صفحه تمامی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها پر از تصاویر و اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین بود که خیل مسلمانان و عاشقان به سمت کربلا و حرمین مطهرش را به تصویر کشیده بودند اما دو سال است که به دلیل کرونا و محدودیت‌هایش همه چیز رنگ دیگری به خود گرفته است.

دو سال است که در اربعین حسینی دیگر از ایستگاه‌های صلواتی، چای و شربت نذری، عزاداری‌های دسته جمعی، دسته‌های عزاداری و سنج و دمام خبری نیست ولی همه این‌ها مانع دلدادگی عاشقان نشده و عزای امام حسین (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

امروز در اربعین حسینی سومین حرم اهل بیت دوباره سیاه پوش شده و موکب‌های عزا کار خود را از روزهای گذشته آغاز کردند و امروز به اوج خود می‌رسد.

در بین‌الحرمین شیراز پرچم عزای حسینی به اهتزاز درآمده تا یادی باشد از بین‌الحرمین کربلا و جاماندگان با حضور در این مسیر و پیاده‌روی در آن دل را به یاد امام حسین (ع) و یاران شهیدش زنده کنند و با زینب کبری پس از 40 روز عزای حسینی را اقامه کنند.

در این جا همه هستند، بزرگ و کوچک آمده‌اند تا اگر نتوانستند در مسیر کربلا و نجف به زائران خدمت‌رسانی کنند به عشق بین‌الحرمین کربلا در بین‌‌الحرمین شیراز یاد پیاده‌روی اربعین را زنده کنند.

سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: امروز مردم متدین و ولایت‌مدار شیراز سومین حرم اهل بیت دلدادگی خود را در فراق حرم اباعبدالله (ع) نشان می‌دهند و توفیق نصیب مدیران در مدیریت شهری شد که فضا و زیرسازها را برای تبلور و تجلی این ارادت فزاینده مردم شهر زمینه‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه از استقرار موکب‌ها استقبال خوبی شده است، گفت: امیدواریم که این حرکت فرهنگی در شهر آثار دراز مدت خود را داشته باشد همچنان که آثار کوتاه مدت خود را داشته است.

اصنافی افزود: اعتقاد ما در مدیریت شهری این است که محور توسعه در شهر شیراز در تمام ابعاد باید حرم مطهر احمدبن‌موسی (ع) باشد. هدف باید ارتقای شهر شیراز در تمام ابعاد با شانیت سومین حرم اهل بیت باشد که امیدواریم این اندک خدمات در مدیریت شهری مثمرثمر در این حرکت قرار گیرد.

سرهنگ مجید علیپور فرمانده سپاه بقیه الله شیراز نیز از برنامه‌های سپاه در اربعین حسینی گفت. به گفته وی شاخص‌ترین آنها برپایی موکب‌ها به همان سبک و سیاقی است که در مسیر نجف تا کربلا برپا می‌شد تا مراسم معنوی و یاد آنجا برای مردم تداعی شود.

وی افزود: مساجد و هیئات ما در اطراف بین الحرمین موکب‌ها را برپا کردند و به شیوه‌های مختلف از مردم پذیرایی می‌کنند.

فرمانده سپاه بقیه الله شیراز بیان کرد: پخت 15 هزار غذای گرم در ظهر اربعین که با محوریت پایگاه‌های مقاومت توزیع می‌شود، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد که در این ناحیه 8 زندانی با پرداخت بدهی با همکاری خیرین و یک روز قبل از اربعین آزاد شدند از دیگر برنامه‌ها بوده است.

به گفته حافظ شیرازی «گر چه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم/ بعد منزل نبود در سفر روحانی» و مردم شهر شیراز این مطلب را به خوبی عینیت بخشیدند و در اربعین سید و سالار شهیدان رسم عاشقی را به خوبی نشان دادند.

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

شهرری میزبان جاماندگان اربعین حسینی

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به شکل محدود در کربلای ایران آغاز شد.

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ از صبح امروز در تهران آغاز شده و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به طور خودجوش از نقاط مختلف تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده‌روی می‌کنند.

همه ساله تعداد زیادی از دلدادگان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام که به هر دلیلی نمی‌توانند خود را به همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلای معلا برسانند، خود را به کربلای ایران رسانده و با پیاده‌روی در مسیر ۱۷ کیلومتری میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری به اقامه عزا می‌پردازند.

سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم معنوی برگزار نشد و امسال نیز مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین با تدابیر لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به طور محدود از صبح امروز برگزار می‌شود.

میزبانی بقاع متبرکه از زائران

سید محمد سیدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری اظهار کرد: بقاع متبرکه در شهرستان ری در طول ماه‌های محرم و صفر با برگزاری برنامه‌های مختلف مذهبی میزبان عاشقان اهل بیت علیهم السلام بودند.

وی گفت: به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی نیز برنامه‌های سخنرانی و مداحی تدارک دیده شده و بر این اساس ۱۷ امامزاده در سطح شهرستان میزبان علاقه مندان هستند همچنین ۱۷ موکب رفاهی و فرهنگی نیز دایر شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی در این ایام گفت: طی حدود ۹ ماه گذشته بیش از ۱۷ هزار و پانصد بسته معیشتی شامل مواد غذایی، بهداشتی و تحصیلی تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است.

برپایی موکب‎‌های تست پی.سی.آر و واکسن در مسیر پیاده‌روی

مهرداد سلامی مسئول بهداشت محیط اداره بهداشت شهرستان ری با بیان اینکه تمام مراکز واکسیناسیون در روز اربعین فعال هستند، گفت: در مسیر پیاده روی اربعین در شهرری موکب‌های سلامت برپا شده و ۲۰ پایگاه انجام تست پی.سی.آر و تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به نظارت و بازرسی ماموران بهداشتی از کلیه مواکب و توزیع مواد غذایی تاکید کرد: زائران عزیز در مسیر پیاده روی با رعایت بهداشت فردی، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، خودداری از تجمع، عدم استفاده از مواد غذایی غیربهداشتی، استفاده از مهر و سجاده شخصی به سلامت خود و سایر شهروندان کمک کنند.

ضریح‌های حرم عبدالعظیم(ع) بسته است

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) اعلام کرد: نحوه حضور زائران در حرم مطهر به نحوی طراحی شده که پس از سلام از راه دور، بدون ورود به فضای محدود ضریح‌های مقدس از مسیرهای تعیین شده عبور کنند و غیر از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در نقاط تعیین شده، هیچگونه برنامه دیگری که موجب توقف یا تجمع زائران باشد در آستان برگزار نخواهد شد.

برپایی ۲۰۰ غرفه در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۰ تهران با اشاره به برپایی ۲۰۰ غرفه در مسیر راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: ۲۰ غرفه شامل موکب خبری، امداد و گمشدگان، پایگاه سلامت و خدمات بهداشتی، غرفه اداره ورزش، آموزش شهروندی و مدیریت پسماند، عفاف و حجاب و تشکل‌های مردم نهاد به شهروندان خدمات ارائه خواهند داد.

بازگشت ۵۰۰ هزار نفر از زائران با مترو

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به استقرار ۵۶۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران از شهرری گفت: ناوگان اتوبوسرانی تهران از ساعات اولیه بامداد آماده باش هستند همچنین پارکینگ‌های شهدای شاملو، سیدالشهدا(ع)، ضلع شرقی حرم، بلوار شهدای ایرانیت، عطر یاس و خیابان شهید زهره‌وند آماده‌سازی شده است.

شهردار منطقه ۲۰ تصریح کرد: ۲۲۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون برای بازگشت زائران به قرچک و ورامین از خیابان شهدای ۱۸ دی، خیابان شهید بیات و پارکینگ سیدالشهدا(ع) تدارک دیده است و مترو نیز با کاهش زمان رسیدن قطارها به سه دقیقه‌ونیم، آمادگی برای بازگشت ۵۰۰ هزار نفر را دارد.

برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرهای ایران

فرهنگ اربعین، فرهنگ زنده نگه‌داشتن حماسه‌ها و بصیرت‌افزایی است

آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران با حضور در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی شهرقدس، اظهار کرد: بیش از ۱۳۸۰ سال از داغ عزیز حضرت زهرا سلام الله علیها می‌گذرد و عشق به اباعبدالله الحسین علیه السلام هرسال بیشتر می‌شود.

وی گفت: ما برای هیچ یک از اولیای الهی سفارش به اربعین گرفتن نداریم و فقط برای سیدالشهدا این مراسم برگزار می‌شود و این امر خواسته ائمه بود که پرچم اباعبدالله در اهتزاز باشد تا پرچم اسلام ناب محمدی، دین و ارزش‌ها پابرجا بماند.

امام جمعه موقت تهران افزود: رمز زنده ماندن اربعین عبارت است از زنده ماندن فرهنگ عاشورا و پاسداری و حفظ آن و دفاع مقدس نیز در امتداد این فرهنگ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دفاع مقدس ۸ ساله، تنها جنگی بود که یک وجب از خاک ایران از دست نرفت و تمام سرزمین حفظ شد، افزود: فرهنگ اربعین، فرهنگ زنده نگ داشتن حماسه‌هاست و این فرهنگ خستگی‌ناپذیر بوده و ملت عاشورایی ایران نیز هیچگاه در این حماسه‌ها خسته نمی‌شود اما دشمنان خود را خسته خواهد کرد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه فرهنگ اربعین، فرهنگ بصیرت و بصیرت افزایی است و می‌توان در خطبه‌های حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام دید و سبک زندگی عاشورایی، فرهنگ دیگری از اربعین حسینی است و راه سیدالشهداء علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها مسیر سبک زندگی دینی است.

این برنامه به همت ستاد بزرگداشت مراسم جاماندگان اربعین حسینی شهرستان قدس، همراه با قرائت زیارت اربعین از یادمان شهدای گمنام بوستان حضرت ولیعصر (عج) تا مصلی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

ارسال نظرات