۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۶۹۰۸۰۹

قدردانی امام خمینی(ره) از سازندگان موسیقی شهید مطهری

قدردانی امام خمینی(ره) از سازندگان موسیقی شهید مطهری
محمد گلریز خواننده موسیقی انقلاب، از به زیر صفر رسیدن تولیدات خوب موسیقی انقلابی گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد گلریز خواننده موسیقی انقلابی، در گفت‌وگویی، درباره تفاوت موسیقی انقلاب با سایر ژانر‌های موسیقی گفت: در ساز‌های مورد استفاده، موسیقی انقلاب با سایر ژانرها هیچ تفاوتی ندارد؛ اما محتوای ترانه‌ها با هم فرق دارد.  ترانه می‌تواند  محتوای موسیقی را تبدیل به موسیقی عرفانی یا پاپ  کند.  به موسیقی روز، موسیقی پاپ می‌گویند اما پاپ با ابزار موسیقی کلاسیک نواخته می‌شود؛ اما فرق موسیقی انقلاب با سایر گونه ها را در شعر و ریتم آن می‌دانیم. برخی موسیقی‌های انقلاب مربوط به شهدا، ایثارگران و جانبازان ملایم و آرام هستند. در واقع محتوای شعر، نوع موسیقی آن را تعیین می‌کند. البته برخی به آن موسیقی ارزشی نیز می‌گویند. به صورت کلی می‌توان موسیقی‌ با مضامین ایران و وطن را ارزشی دانست که به آن موسیقی انقلابی هم می‌گویند.

مظلومیت موسیقی ایرانی در برابر موسیقی کم محتوای لس آنجلسی

وی در ادامه افزود: موسیقی امروز ما نظیر پاپ و رپ متاسفانه از محتوای خوبی برخوردار نیست. موسیقی انقلابی یعنی درباره شخصیت‌های انقلاب و جنگ، اتفاقات مهم جنگ، حماسه‌های آفریده شده جنگ و انقلاب کار کنیم. متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی ما در دام غرب افتاده‌اند و از رویه انقلابی دور شده اند. مثلا خواننده جوان ما، حامد زمانی که به عنوان خواننده ارزشی مطرح شد، با موسیقی پاپ محتوای انقلابی می‌خواند که به نظرم چون ریتم پاپ را داشت، نتوانست موفق شود.

گلریز از تعداد کم تولیدات موسیقی ایرانی در مقایسه با آهنگ‌های پاپ لس آنجلسی انتقاد کرد و گفت: اگر بخواهیم این تعداد را با هم مقایسه کنیم، صد به پنج هم نیست. موسیقی ایرانی ما مظلوم واقع شده است و موسیقی انقلاب هم که جای خود را دارد. من دلیل این امر را وجود مافیا می‌دانم که علاوه بر داخل، از خارج از ایران هم حمایت می‌شود. متأسفانه الان در برنامه‌های تلویزیونی هم از موسیقی انقلابی استفاده نمی‌شود در صورتی که امام خمینی با ترسیم مفهوم جدیدی از انقلاب همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد. موسیقی انقلابی ما به زیر صفر رسیده است و جالب است بسیاری از مسئولان فرهنگی ما هنگام صحبت از انقلاب، ایران و حماسه صحبت می‌کنند اما در عمل کاری نمی‌کنند.

این هنرمند عرصه موسیقی درباره نپرداختن به موسیقی انقلاب و جنگ در جشنواره‌ها انتقاد کرد و گفت: در جشنواره موسیقی فجر تا به حال دیده اید که کنسرتی درباره شهدای انقلاب، امام و سایر بزرگان انقلاب اسلامی برگزار شود؟! مگر نه این است که اسم جشنواره فجر از فجر انقلاب اسلامی گرفته شده است، اما چرا در کنسرت‌ها موسیقی انقلابی دیده نمی‌شود؟ سوال که می‌کنیم مسئولان فرهنگی جوابی نمی‌دهند و این جفایی به بسیجیان ما در جبهه‌های جنگ است. متاسفانه این امر فقط منحصر به جشنواره موسیقی فجر نیست و در سایر جشنواره‌ها مانند جشنواره‌های خود بسیج یا حتی سایر ارگان‌های مربوط به انقلاب نیز موسیقی انقلابی کمرنگ شده است.

مسئولان توجهی به کار فرهنگی ندارند

وی  درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت توجه به فرهنگ انقلاب گفت: یکی از بحث‌های مهم رهبری توجه به فرهنگ انقلاب است؛ ایشان در اکثر جلسات درباره فرهنگ و هنر می‌گویند: "در جنگ فرهنگی هستیم " و باید مسئولان فرهنگی به این امر مهم توجه داشته باشند. حتی در جشنواره‌های ما فرهنگ انقلابی هم وجود ندارد. هنر ما باید در خدمت ساخت تولید خوب فرهنگ و هنر انقلابی باشد، اما آیا تولیدات فرهنگی ما به عنوان مثال توانسته نابود کردن گروه تروریستی داعش توسط شهید حاج قاسم سلیمانی را نشان دهد؟!

این هنرمند درباره تولید اثر هنری ارزشمند بیان کرد: خود من پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، آهنگ " خجسته باد این پیروزی" که مربوط به پیروزی انقلاب بود را به " مرد پیروزی سلیمانی" تغییر دادم که این کار بسیار مورد توجه قرار گرفت. در برخی کشورها وقتی پیروزی کوچکی اتفاق می افتد، شروع به تولید محصولات فرهنگی نظیر کلیپ، موسیقی، فیلم، مستند و ... می کنند اما در ایران متاسفانه در این امر بی توجهی دیده می شود. مثلا برای شهید حججی که تشییع جنازه آنچنانی برای وی انجام شد، اثر ماندگار فرهنگی در وصف وی ساخته نشد. انگار دستانی پشت پرده مخالف این امر هستند. توقع ما از حوزه هنری، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی است.

بودجه کافی برای تولید آثار انقلابی در برابر تهاجم دشمن نداریم

گلریز افزود: من پس از انقلاب روزی سه اثر موسیقایی تولید می کردم. در صورتی که تولید یک اثر خوب موسیقایی حدود یک ماه زمان می‌خواهد. اما الان هر کاری می خواهیم انجام شود می گویند ما بودجه نداریم. پس تکلیف جنگ فرهنگی دشمن با ما چه می شود؟! چه طور می‌توان با تهاجم فرهنگی مبارزه کرد؟ در جنگ فرهنگی ما باید تولیدات خوبی داشته باشیم وگرنه من هنرمند که بودجه ای برای تولید آثار خوب فرهنگی ندارم. بسیاری از هنرمندان الان خانه نشین شده اند و خود من از بی توجهی مسئولان مبهوت شده ام. در ظاهر می گویند هر چه داریم از شهدا و امام داریم؛ اما متاسفانه در عمل ادای دِینی ندارند. این خطر بزرگی است که دشمن از طریق موسیقی های بی محتوا جوانان ما را درگیر خود می کنند. سوال من از مسئولان امر این است که شما برای حفظ انقلاب اسلامی و یادمان شهدا چه کرده اید؟ توقع من این است که نه اینکه همیشه به موسیقی انقلاب بپردازند؛ بلکه حداقل حدود پنجاه درصد به موسیقی انقلاب توجه کنند.

گلریز در پایان از استقبال روحانیون دینی از اثر موسیقی با کیفیت خاطره ای از امام نقل کرد و گفت: اگر ما موسیقی خوب تولید کنیم کسی با آن مشکل ندارد. مثلا پس از پخش موسیقی شهید مطهری حضرت امام ما را فراخواند و امام خمینی(ره) ما را تایید کرد و از ما یعنی خواننده، آهنگساز، ترانه سرا، نوازنده و تنطیم کننده تشکر کرد. در صورتی که همین قطعه موسیقی با سنتور، تنبک، ویولن و سایز آلات موسیقی ساخته شده است.

گفتگو از فاطمه شریفی

انتهای پیام/

ارسال نظرات