۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۹۰۹۵۲
اندیشمندان بین المللی در وبینار «پیام انسانیت»:

قیام اباعبدالله الگویی کامل و جامع برای جنبش های آزادی خواه جهان شد

قیام اباعبدالله الگویی کامل و جامع برای جنبش های آزادی خواه جهان شد
وبیناری با عنوان «پیام انسانیت» و به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هندوستان و با حضور شخصیت ھای بین المللی روز گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و زنده نگهداشتن نام و یاد شهدای دلاور و ایثارگر ھشت سال جنگ تحمیلی، وبینار روز حسین(ع) با عنوان «پیام انسانیت» به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هندوستان و با حضور علمای و شخصیت ھای بین المللی از ادیان و مذاھب مختلف، اساتید، دانشجویان، جوانان و جمع کثیری از جماعت علوی بوهرا گجرات و علاقمندان در فضای مجازی و از طریق نرم افزار زوم(zoom) برگزار شد.

در این وبینار حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مهدی مهدوی پور نماینده محترم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران در شبه قاره هند، آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هند، ماذون دعوت سعید الخیر عماد الدین رهبر آینده بهره های علوی گجرات و مفتی ضیاء الدین اندیشمند دینی و رئیس هیات امنای علمای اهل سنت هند، راس الحدودبهره های علوی  جناب دکتر ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین اندیشمند دینی و متخصص طب سنتی، پروفسور دکتر سید ضیا الرحمن استاد بخش داروسازی دانشکده جواهر لعل نهرو و عضو هیات امنای موسسه آموزشی ابن سینا علوم بهداشتی و درمانی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد فیضان جوادی رئیس جامعه فاطمیه بمبئی و رئیس جامعه انورالزهرا شهر اله آباد ایالت اوترا پرادش هند، جناب آقای میلیند خیر مختصص روانپزشکی و اعصاب، جناب ساتیندر پال سینگ آهوجا رئیس گروه صنعتی آهوجا و رئیس بنیاد ضد تروریست هند، سخنرانی کردند.

این وبینار با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و سپس حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مهدی مهدوی پور ایراد سخن کرد.

وی در سخنان خود ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر به ساحت مقدس امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران (مدظله العالی) و کلیه حاضرین گفت: سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) پس از مرگ معاویه و به درخواست مردم کوفه در سال 61 هجری قمری به سوی کوفه حرکت کردند و این سر آغاز قیامی بود که تا ابد ادامه خواهد داشت، این قیام ثمرات بیشماری داشت که اولین اثر آن آشکار شدن چهره حکومت استبدادی و ستمگر یزید ملعون بود که در انتها به فروپاشی حکومت امویان انجامید.

وی افزود: خطبه های امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (ع) باعث رسوایی حکومت امویان شد، در کوفه حضرت زینب (س) چنان پایه های حکومت ابن زیاد ملعون را لرزاند که مجبور شد هرچه زودتر اسرای کربلا را به شام بفرستد و در شام نیز حضور امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) چنان مراسم عیاشی  یزید که تصور می کرد فاتحی بزرگ شده است را برهم زدند و باعث خوار و ذلیل شدن او و موجب تبدیل شدن غرور و تکبرش به خذلان گردید و از سوی دیگر مظلومیت خاندان عصمت و طهارت (ع) برهمگان مسلم گردید.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور بیان کرد: دومین اثر قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تبدیل قیام آن امام همام به الگوی جامع و کامل برای قیام ها و جنبش های آزادی خواه جهان شد که تا امروز شاهد آنها هستیم، مهاتما گاندی خود عنوان می کند که قیام آزادی هندوستان را با تاسی از قیام ابا عبدالله حسین (ع) انجام داد و موفق گردید که کشور هند را با عظمت چند هزار ساله اش از دست استعمارگران بریتانیا آزاد نماید.

نماینده مقام معظم رهبری در ھند با اشاره به این که خون مطهر آن امام همام(ع) اسلام ناب را احیا کرد و دین اسلام را زنده کرد افزود: سومین اثر قیام والای سید و سالار شهیدان ناکامی برای مسببان این حادثه بود. عمر سعد لعنه الله علیه با ارتکاب به این عمل پلید تصور داشت می تواند بر ری حکومت کند اما در نهایت موفق نشد.

وی ادامه داد: ابن زیاد پس از چندی از کوفه به بصره رفت و نتوانست مدت زیادی حکومت کند و همه آنها توسط مختار ثقفی به هلاکت رسیدند. دشمنان باید بدانند حرکت های آزادیخواه ، به تاسی از قیام سید و سالار شهیدان توانسته اند به کامیابی برسند و خواهند رسید و از سوی دیگرستمگران در مقابل این تفکر هرگز به اهداف شوم خویش نخواهند رسید و جز سرافکندگی برای ایشان چیزی بدنبال نخواهد داشت.

قیام اباعبدالله الگوی کامل و جامع برای جنبش های آزادی خواه جهان شد

آشوری وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بمبئی ضمن عرض تشکر و قدردانی از همه حاضرین بیان داشت: جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) دچار دگرگونی های بسیار زیاد شد،  اگر به تاریخ مراجعه کنید به خوبی متوجه می شویم که آرمان های والایی که در ابتدای حکومت اسلامی بود همگی در مدت کمتر از چهل سال دستخوش تغییر می شوند و فردی ظالم و ستمگر به سلطنت می رسد که از معیارهای انسانی و بشری هیچ چیز نمی دانست و قدرت بلا منازع را برای خود می خواستند، قیام امام حسین (ع) در زمانه ای رخ می دهد که همه جا راخفقان فرا گرفته است و هیچ کس نمی توانست بر ضد حکومت ستمگر یزید سخن گوید اما امام قیام خود را از کنار خانه خدا آغاز کردند. با شهادت ایشان و یاران با وفایشان و افشاگریهای حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) پایه های کاخ ستم به لرزه در می آید و حکومت ظلم اموی نابود می شود و قیام امام حسین (ع) موجب گردید که اسلام ناب محمدی (ص) دوباره احیا گردد. آن امام همام الگوی کاملی برای بشریت و آزادی خواهان هستند و قیام ایشان تا ابد پایدار خواهد بود.

ماذون سعید الخیر رهبر آینده جماعت بوهرا علوی برودا ایالت گجرات که به زبان فارسی سخنرانی کرد، در آغاز سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی برای برگزاری این وبینار با قرائت آیه ای از کلام الله مجید اظھار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند بی تردید در گفتار و رفتار پیامبر اسلام (ص) سرمشق و الگوی نیکو برایتان وجود دارد، برای کسانی که به قیامت اعتقاد دارند.

وی گفت: خداوند سبحان را بسیار شاکر هستیم که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) را الگوی کامل در جامعه انسان ها قرار داد و ایشان را رحمه للعالمین (ص) اعلام کردند و خاندان عصمت و طهارت در زمان خود نیز اسوه کاملی برای جامعه خود بودند و سید الشهدا (ع) از سال 61 هجری تاکنون اسوه کامل برای بشر است و اخلاق اسلامی را از گذشته تا کنون به نسل های پس از خود ارائه داده اند.

میلیند خیر روانپزشک و مختصص اعصاب و روان در سخنرانی خود ضمن عرض تشکر از رایزن فرھنگی جمهوری اسلامی ایران در بمبئی بخاطر برگزاری وبینار روز حسین (ع) با عنوان پیام انسانیت با اشاره به داستانی در مورد فرشته ای به نام فطروس بیان داشت: فطروس فرشته ‏ای بود كه در عرش الهی بود و کبر و غرور او را فرا گرفته بود و به همین منظور بال وی چيده شد و به يكي از جزيره ‏ها تبعيد گرديد، اما هنگامي كه امام حسين(ع) متولد شدند، جبرئيل(ع) براي عرض تبريك به پيامبر(ص) به سوي زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد، جبرئيل(ع) به وي پيشنهاد كرد، براي عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر(ص) برود، هنگامي كه جبريل(ع) او را به حضور پيامبر(ص) برد، به امر پيامبر(ص)، بال را به بدن پاك امام حسين(ع) ماليد و سلامتی اش را باز يافت، پس از آن فرشتگان دیگر به فطرس گفتند دیگر تکبر نداشته باشد او در جواب به آنها گفت من به امام حسین (ع) فخر می ورزم که واسطه میان من و عالم بالا بود.

وی گفت: حضرت سید الشهدا(ع) در میان مذاهب گوناگون دارای جایگاه و درجه ای والا می باشند و قیام ایشان تا ابد زنده خواهد بود و درس های آن الگوی کامل برای آزادی خواهان جهان خواهد بود.

پرفسور دکتر ضیا الرحمن نیز ضمن اظهار خرسندی از حضور در این وبینار گفت: امام حسین (ع) و راه ایشان چراغ راهی برای آزادی خواهان و طرفداران عدل و عدالت خواهد بود، ایشان به همگان درس خودگذشتگی و ایثار دادند و با قیام خود به همگان نشان دادند که بایستی در مقابل ظالم و ستمگر ایستاد و از آرمان ها و اعتقادها دفاع کرد.

آهوجا رئیس گروه صنعتی آهوجا و رئیس بنیاد ضد تروریست ضمن تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی از برگزاری این وبینار ابراز داشت: پیامبران و اولیای همه ادیان و مذاهب برای راهنمایی بشر از سوی خداوند سبحان انتخاب شده اند و تنها هدفشان رستگاری انسان ها بوده است و اگر جوامع و گروه ها از دستورات آنها به درستی پیروی کنند هیچ گاه برای هیچ انسانی مشکلی ایجاد نمی شود و همگان می توانند در کنار هم به خوبی زندگی کنند اما مشکل آنجاست که گروهی ستمگر با سوء استفاده از احساسات به دنبال منافع خود هستند و همین امر باعث اختلافات می شود.

وی افزود: امام حسین (ع) با حرکت خود و قیام علیه ستمگر زمان خویش نشان داد که بایستی در مقابل ظالم و ستمگر ایستاد و در این راه خون خود را نیز داد. باید گفت که این امام همام برای همه ادیان و گروه ها است.

قیام اباعبدالله الگوی کامل و جامع برای جنبش های آزادی خواه جهان شد

مفتی منظور ضیاءالدین با اشاره به ظلم و ستم یزید اظهار داشت: اگر تاریخ اسلام را مورد مطالعه عمیق قرار دهیم به خوبی پی می بریم که یزید نمادی واقعی از رذیلت های انسانی بود و به تمام معنا نمادی از حکومتی فاسد در جهان بود و امام با خاندان و یاران با وفایش در مقابل آنها ایستادند و این حرکت امام درس مهمی برای انسان ها است و نشانگر پیروزی خون بر شمشیر است و درسی برای همه ما که خود را پیروان و علاقمندان می دانیم نیز می باشد که نبایستی در مقابل ستم و ظلم بی تفاوت بود و باید به مستضعفان کمک کرد.

دکتر ذوالقرنین حکیم الدین راس الحدود بهره های علوی ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی بیان داشت: نام بردن از امام حسین (ع) اشاره به همه خوبی های است و یادآور انسانیت و مقابله با ظلم و ستم می باشد و قیام ایشان چراغ راهی برای آزادی خواهان جهان است. برخی به نام دین خواهان بهره برداری های سیاسی هستند و اسلام یک دین کامل و جامع می باشد و ابزاری نیست که افراد بخواهند برای منافع سیاسی خود از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد فیضان ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی به دلیل برگزاری این وبینار مهم با اشاره به واقعه روز عاشورا بیان داشت: در ظهر روز عاشور امام حسین (ع) پس از کشته شدن یاران باوفایشان خطاب به لشکر عمر سعد کردند و گفتند اگر دین ندارید آزاده باشید و این بسیار نکته مهمی برای همه انسان ها است.

وی افزود: آزادگی نشانه ای از وابستگی به معیارهای اخلاقی است که هر فرد در هر دین و مذهب بایستی به آن پایبند باشد، امروزه در دنیا این واژه بسیار غریب است و بسیاری از افرادی که به مراکز قدرت وابسته هستند و همین امر باعث شده که منافع خود را بر هر چیز، حتی اخلاق مقدم بشمار آورند ولی امام حسین (ع) با نثار خون خود و خاندان و یارانشان نشان دادند که وابستگی به هیچ یک از لذایذ دنیا ندارند و ما به عنوان پیروان ایشان بایستی راه آن امام همام را پیشه خود سازی.

محمد وجیه الدین خبرنگار معروف ھندی به عنوان آخرین سخنران ضمن تشکر و قدردانی از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی از برگزاری وبینار روز حسین (ع) با عنوان پیام انسانیت، به سفر خود به ایران اسلامی و عتبات عالیات اشاره کرد و آن سفر را برای خویش فراموش نشدنی توصیف کرد.

وی با تحلیل به جنبه ھای قیام امام حسین (ع) گفت: همین بس که همه ادیان و مذاهب شناخت بسیار خوبی از آن امام همام دارند و در تمامی محافل راه و قیام ایشان را مورد تاکید قرار می دهند و امام را نمونه ای کامل از انسانیت و ارزش های اخلاقی می دانند. 

یاد اوری می شود که این وبینار همزمان در صفحه یوتیوب نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و کانال اینترنتی "اس ان ان" پخش گردید و بیش از هزار و پانصد نفر توانستند آن را مشاهده کنند و درضمن در فضای مجازی زوم نیز بیش از صد نفر حضور یافتند.

علاقمندان می توانند برای مشاهده و بهره برداری از این وبینار به آدرس https://youtu.be/Vax2wZuKxXY در کانال اینترنتی یوتیوب خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هند مراجعه کنند./988/

ارسال نظرات