۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۹۱۰۱۹

پاکسازی پایگاه تروریست ها در شرق البیضاء

پاکسازی پایگاه تروریست ها در شرق البیضاء
عملیات رزمندگان یمنی در مرکز یمن فقط به آزادی استان البیضاء و جمع کردن بساط تروریست های داعش و القاعده خلاصه نشد و راه برای نقره داغ کردن مزدوران سعودی در استان های شبوه و مارب باز کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در یک ماه گذشته استان البیضاء در مرکز یمن یکی از کانون های درگیری بوده و نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله در محورهای مختلف عملیات های گسترده ای را علیه عناصر ائتلاف سعودی ترتیب دادند.

نیروهای یمنی حملات را در این استان پس از دو ماه آرامش نسبی و پاکسازی مناطق وسیعی از مناطق شمالی (بخش های ناطع، نعمان) از سر گرفتند و در گام نخست موفق شدند ضربات مهلکی را به مزدوران سعودی وارد آورند.

عملیات همه جانبه در البیضاء از هفته پایانی شهریورماه آغاز شد و زمانی که آزادسازی مناطق اشغالی در محور شرقی این استان در دستور کار قرار گرفت، رسانه ها برای دریافت خبر پاکسازی کامل بخش «الصومعه» آماده شدند.

شروع عملیات در محور شرقی استان البیضاء از اهمیت خاصی برخوردار بود چرا که رزمندگان یمنی دست بر روی نقطه ای (بخش الصومعه) گذاشتند که به یکی از پایگاه های اصلی تروریست های القاعده و داعش در مرکز یمن تبدیل شده بود.

عناصر گروهک های تروریستی القاعده و داعش در بخش الصومعه حضور پررنگی داشتند و در تمامی این سالها با کمک های مالی و تسلیحاتی ائتلاف توانسته بودند، خطوط دفاعی مستحکمی را برای حفظ مناطق اشغالی ایجاد کنند.  

روایتی از عملیات برق آسا در پایگاه اصلی القاعده و داعش؛ البیضاء کلید رزمندگان یمنی برای فتح «مارب و شبوه» + نقشه میدانی و عکس
پاکسازی پایگاه تروریست ها در شرق البیضاء

با شروع عملیات، شواهد و داده های میدانی از یک درگیری تمام عیار، سخت و طولانی خبر می داد اما رزمندگان با انجام حملاتی که براساس اصل غافلگیری پیش بینی شده بودخطوط دفاعی تروریست ها را در کمترین زمان ممکن در هم شکستند و با سرعت زیاد پیشروی کردند.

به گزارش مشرق، نیروهای یمنی در جریان درگیری هایی که ۷۲ ساعت ادامه داشت، موفق شدند با سرعتی چشمگیر تروریست های القاعده و داعش را عقب برانند و مناطق مهم بخش الصومعه را از اشغال خارج کنند و به کنترل دربیاورند.

البته باید توجه داشت عاملی دیگر که باعث شد رزمندگان به سرعت مناطق اشغالی را در بخش الصومعه پاکسازی کنند و پیروزی بزرگ را به دست آوردند همراهی برخی از اهالی منطقه و قبایل بود که باعث شد زمان شکست تروریست ها کاهش یابد.

در جریان عملیات در بخش «الصومعه» در شرق استان البیضاء، مناطق مهمی از جمله «آل ثریا، الضمره، العقله و...» پاکسازی و امن شدند و در مجموع مساحتی در حدود ۱ هزار و ۳۲۰ کیلومتر مربع به سیطره رزمندگان یمنی درآمد.

پاکسازی کامل بخش الصومعه فقط به رسیدن نیروهای یمنی به مرزهای استان «ابین» خلاصه نشد و پیروزی در این عملیات مقدمه ای برای شروع حملات بزرگتری بود که باعث شد بخش های مهمی از استان های «شبوه و مارب» آزاد شوند.

روایتی از عملیات برق آسا در پایگاه اصلی القاعده و داعش؛ البیضاء کلید رزمندگان یمنی برای فتح «مارب و شبوه» + نقشه میدانی و عکس

در جریان این عملیات بخش های «عسیلان، عین و بیحان»  در محورهای جنوب غرب و غرب استان شبوه از اشغال خارج و رزمندگان همچنین موفق شدند مناطق و کوه های «ضلفاء، حقیل، المساوقه، افقان، اراک، بعره، الودم، الرف، شهر حریب، المدارین، الکعب و ...» را در جنوب شرق استان مارب به کنترل دربیاورند و همین مسئله به خوبی اهمیت عملیات را در بخش الصومعه نشان داد.

انجام عملیات در محور شرقی استان البیضاء به معنای شلیک تیر خلاص به سعودی ها بود چرا که هم کنترل بخش الصومعه (پایگاه تروریست های داعش و القاعده) را از دست دادند و از سویی دیگر در مارب و شبوه هم نقره داغ شدند و باید منتظر شکست های دیگر هم باشند.

نیروهای یمنی در عملیات پاکسازی مناطق غربی و جنوب غربی استان شبوه و جنوب شرق استان مارب موفق شدند معدود مناطق اشغالی را در محور شمالی استان البیضاء (حدود ۵ درصد از بخش های مسوره و السودایه ۱) از تصرف مزدوران سعودی خارج کنند.

به گفته منابع میدانی، در عملیات خیره کننده رزمندگان یمنی، دهها تن از تروریست های القاعده و داعش از پای در آمدند و به هلاکت رسیدند و عناصری هم که جان سالم به در بردند به سمت استان ابین و سایر مناطق متواری شدند.

رژیم سعودی بدون شک تلاش می کند در روزها و هفته های آینده ساختار متلاشی شده مزدوران خود را ترمیم کند و در اولین گام تروریست ها را در خطوط تماس استان ابین و مرزهای شرقی استان البیضاء (بخش الصومعه) برای انجام ضد حملات مستقر یا به خطوط نبرد در استان های شبوه و مارب اعزام خواهد کرد تا از این طریق روحیه ضعیف شده آنان را بازسازی و احیا کند.

در حال حاضر، حدود ۹۸ درصد از خاک استان البیضاء به مساحت حدود ۹ هزار و ۸۰ کیلومتر مربع پاکسازی شده و تنها مناطقی کوچکی از بخش «الزاهر» در محور جنوب و هم مرز با استان ابین (نصبه الکساد، الهضبه، وادی طسه و ...) در اشغال هستند.

روایتی از عملیات برق آسا در پایگاه اصلی القاعده و داعش؛ البیضاء کلید رزمندگان یمنی برای فتح «مارب و شبوه» + نقشه میدانی و عکس

استان البیضاء به دلیل قرار گرفتن در مرکز یمن و هم مرز بودن با استان های مهم «صنعاء، ذمار، مارب، إب، لحج، ابین، شبوه و ضالع» از اهمیت استراتژیک و بالایی برخوردار است و یکی از نقاط اتصال شمال به جنوب یمن به شمار می آید.

به گزارش مشرق، در سال های گذشته این استان به یکی از مراکز اصلی تجمع القاعده و داعش  تبدیل شده بوده و تروریست ها در راستای منافع سعودی ها فعالیت می کردند اما رزمندگان با پاکسازی این مناطق ضربه سختی را به ریاض و واشنگتن وارد کردند.

ارسال نظرات