۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۶۹۱۰۸۴
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

علامه حسن زاده آملی بخشی از هویت علوم مختلف است

علامه حسن زاده آملی بخشی از هویت علوم مختلف است
اصفهان ـ حجت الاسلام واعظی با اشاره به جایگاه اخلاقی و علمی مرحوم علامه حسن زاده آملی گفت: علامه حسن زاده آملی بخشی از هویت علوم از جمله علوم اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم علامه حسن زاده آملی در گلستان شهدا اصفهان، با اشاره به مقامات علمی و معنوی و شخصیت برجسته علامه حسن زاده آملی، گفت: انسان به طور طبیعی در مقابل دو امر خاضع می‌شود، یکی در مقابل علم و دیگری اخلاق و معنویت است.

وی در ادامه افزود: اگر در فردی علم و معنویت توأمان باشد این حالت خضوع و احترام دوچندان خواهد شد، مرحوم علامه حسن زاده آملی به حق از کسانی بود که در هر دو حوزه علم و معنویت و اخلاق مجد بود و بسیار اهتمام داشت.

دیدگاه علامه شعرانی نسبت به علامه حسن زاده آملی

حجت الاسلام واعظی با اشاره به اینکه مرحوم علامه شعرانی که از علمای بزرگ دوران بوده است به مرحوم علامه حسن زاده آملی اجازه اجتهاد داده است، خاطرنشان کرد: علامه شعرانی در اجازه اجتهاد علامه حسن زاده آملی می‌نویسد «20 سال بلکه بیشتر از 20 سال او را آزمودم و امتحان کردم پس در او هیچ مایه نقص و عیب او باشد من ندیدم مگر جدیت و اجتهاد» چنین استاد تیزبین و بزرگی در وصف علامه حسن زاده آملی اینگونه سخن می‌گوید و این نشانه بزرگی علامه حسن زاده آملی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در ادامه عنوان کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی همواره می‌فرمودند در این دنیا ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم. آیت الله جوادی آملی می‌گفت مرحوم علامه حسن زاده آملی عجیب عاشق ماه مبارک رمضان بود و همیشه ماه‌های رجب، شعبان و رمضان روزه می‌گرفت و بریا رمضان غزل و شعر می‌گفت. مرحوم  علامه حسن زاده آملی وجودی مشتاق معنویت و خودسازی داشت.

وی با بیان اینکه مرحوم علامه حسن زاده آملی اهل چله نشینی و توسلات بود، اظهار کرد: علامه حسن زاده آملی اهل تلاش معنوی بود و این تلاش معنوی توأم بود با تلاش عالمانه و در این مسیر جدیت بسیار داشت، ایشان زحمت بسیاری کشیده است تا به مقاماتی که ما می‌دانیم رسیده است.

رسالتی که علامه حسن زاده آملی برای خود تعریف کرده بود

حجت الاسلام واعظی صیانت و پاسداشت علوم اسلامی و علوم اصیل و سنتی را رسالتی دانست که علامه حسن زاده آملی برای خود تعریف کرده بود و تصریح کرد: علامه حسن زاده آملی بر کتب اصلی دانش های مختلف اسلامی مسلط بود و بعضی کتاب‌هایی که ایشان درس داد شاید بسیاری از فضلا تا پایان عمر یکبار هم نبینند چه برسد به اینکه بخوانند و تدریس کنند.

وی علامه حسن زاده آملی را یک دایره المعارف در حوزه معارف اسلامی توصیف کرد و گفت: ایشان با تسلط بسیار زیاد و با دقت بالا دروس را به شاگردان خود آموزش می‌دادند و خودشان هم خوب درس خوانده بودند. باد روزگارانی بگذرد تا چشم حوزه علمیه به وجود همچین بزرگوارانی روشن بشود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای ولنگار و فاقد اخلاق است، خاطرنشان کرد: علامه حسن زاده آملی هرکجای دنیا بود به عنوان یک شخصیت ماندگار علمی و معنوی شناخته می‌شد، اما برخی در فضای مجازی ما می‌گفتند علوم علامه مربوط به قدیم بوده است و در زمان حال فایده‌ای ندارد. اما حقیقت این است که تاریخ هر علم هویت آن علم است، رشته‌های آکادمیک دنیا با تاریخ آن علم شکل می‌گیرد و برآن بنا می شود.

علما بخشی از هویت علوم هستند

حجت الاسلام واعظی در ادامه افزود: در دنیا مکررا و مرتب راجع به علمای قدیم نظیر افلاطون و ارسطو مقاله و کتاب منتشر می شود، چرا که اینها سند علمیت و هویت علمی بشریت هستند، شخصیت‌های بزرگ علمی نظیر علامه حسن زاده آملی بخشی از هویت علوم هستند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که مرحوم علامه حسن زاده آملی فقط و فقط خلاصه در علوم قدیم خلاصه نمی‌شدند، ایشان در معارف بلند فلسفه و عرفان و تفسیر و حدیث و فقه و اصول مجتهد بودند و اجازه اجتهاد داشتند و آثار گسترده‌ای در علوم مختلف داشتند، در دامنه بسیاری از علوم اسلامی نه تنها عالم و مجتهد بلکه از سرآمدان بودند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مشرب‌ها و شاخه‌های مختلف علمی، اظهار کرد: همه شاخه‌های علمی قابل احترام هستند و خطای بسیار فاحشی است که کسی یک شاخه علمی را قبول داشته باشد و به دیگر شاخه‌های علمی توهین و یا حمله کند، در همه مشرب‌های علمی اختلاف نظر وجود دارد و این موضوع در دنیا امری طبیعی است.

استدلال و ادب، ضرورت نقد در فضای علمی است

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه هر علمی جایگاه خود را دارد و هر عالمی در هر شاخه علمی زحمت بکشد و مسلط باشد شایسته تعظیم و تکریم است، تصریح کرد: آورده یک عالم در هر شاخه علمی آورده معصومانه‌ای نیست، حتی در فقه هم بزرگان فقه گاهی ادله یکدیگر را نقد کرده‌اند. از ائمه اطهار(ع) می‌آموزیم که در فضای علم و دانش و معرفت با منطق و استدلال و ادب عالمانه باید برخورد کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی مخالفین نظام مقدس اسلامی می‌گویند چرا علامه حسن زاده آملی علیه نظام موضع گیری نمی‌کرده است و بعضی طرفداران نظام مقدس اسلامی نیز می‌گویند چرا مواضع ایشان در حمایت از نظام زیاد نبوده است، باید بگویم روحانیت به ویژه بزرگان ما کار ویژه‌های متعددی دارند، هرکسی در منظومه نیازمندی‌های معنوی، فکری و اخلاقی جامعه اسلامی باید باری را به دوش بکشد و نمی‌توان انتظار داشت همه علما و روحانیت ما وارد عرصه اجرایی و فعالیت سیاسی بشوند، بلکه هرکسی باید بر مبنای قابلیت‌ها و جایگاه و توانمندی‌ که دارد وارد عرصه‌های مختلف بشود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضور برخی روحانیون در عرصه سیاسی، مدیریتی، نظام قضایی و دیگر عرصه ها نیاز کشور است، اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت همه یک کار بکنند و یک نوع فعالیت داشته باشند. مرحوم علامه حسن زاده آملی به گواه تاریخ و شواهد مختلف همواره همراه انقلاب اسلامی و ولایت و رهبری بودند، زمان جنگ تحمیلی ایشان در پشت جبهه حمایت می‌کردند و حتی در جبهه‌ها نیز حضور داشتند. ما باید مسائل را با دید وسیع و دقیق و صحیح در نظر بگیریم و متناسب با نیازمندی‌ها و شاکله کلی نظام مقدس اسلامی و جامعه اسلامی مسائل را مورد بررسی و سنجش قرار بدهیم./1304/پ۲۰۲/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات