۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۶۹۱۱۵۵

تقسیم استان کرمان به نفع مردم است

تقسیم استان کرمان به نفع مردم است
در شرایطی که سال‌ها مسئله تقسیم استان کرمان مطرح است و هر چند وقت تنور آن گرم می‌شود و به تیتر یک اخبار می‌آید به نظر می‌رسد در سطح کلان برنامه‌ای برای تقسیم کرمان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سال‌هاست که مسئله تقسیم استان کرمان مطرح است و البته به تبع شرایط و موقعیت‌های خاص چون ایام انتخابات و ... تنور آن داغ می‌شود، به تیتر یک اخبار می‌آید و پس از مدتی با اظهار نظر مسئولان و تأیید و تکذیب‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود.

استان کرمان، بزرگترین استان کشور است، با سرمایه‌های ارزشمند، ظرفیت‌های فراوان و ثروت سرشار و البته محرومیت‌هایی که در جا جای آن موج می‌زند و این مسئله باعث شده که مردم مناطق مختلف استان کرمان، راه برون رفت از مشکلات، محرومیت‌ها و بی‌مهری‌ها را در مستقل شدن جست‌وجو کنند.

در تمامی این سال‌ها مسئله تقسیم استان کرمان مطرح بوده؛ گاهی خبر تقسیم استان و تشکیل استان جدید کرمان جنوبی مطرح می‌شد، گاهی تقسیم استان به شرقی و غربی، گاهی مستقل شدن بم یا سیرجان بر سر زبان‌ها می‌افتاد و گاهی تقسیم استان کرمان به سه استان سبزواران، سمنگان و کرمان.

شهباز حسن‌پور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه تا کنون سه تقاضا برای تقسیم استان کرمان به مجلس شورای اسلامی داده شده اظهار داشت: درخواست استان شدن جیرفت، استان شدن منطقه بم و استان شدن سیرجان از سوی نمایندگان این مناطق تا کنون مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیر هر سه این موضوع هستیم اما فعلاً استان شدن هیچ کدام از این مناطق در دستورکار دولت نیست ادامه داد: تا این لحظه هیچ اتفاق خاصی برای تقسیم استان کرمان نیفتاده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه تقسیم استان کرمان به چند استان، درخواست مردم است و وظیفه ما به عنوان نمایندگان مردم، پیگیری خواست‌ها و مطالبات مردمی است گفت: تا این لحظه دولت و مجلس هیچ برنامه خاصی برای تقسیم استان کرمان به چند استان، به صورت شفاف و روشن اعلام نکرده است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً تقسیم استان به نفع مردم است بیان کرد: استان کرمان پهناورترین و حاصلخیزترین استان است که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خاص خود را دارد و باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استان، به نفع مردم استان استفاده شود.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه در مجموع تابع قانون هستیم و هر جمع‌بندی که مجلس شورای اسلامی و دولت به آن برسد، با آن همراهی خواهیم کرد گفت: بنده نماینده شهرستان‌های سیرجان و بردسیر هستم و این منطقه پتانسیل‌های خاص خود را داشته و نسبت به خیلی از مناطقی که استان شدند، این منطقه از ظرفیت بالایی برای استان شدن برخورد است.

تقسیم استان کرمان به نفع مردم است

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان درخواست نمایندگان برای استان شدن منطقه بم نیستم اظهار داشت: سال‌ها قبل درخواست تبدیل شدن جنوب استان کرمان به یک استان مجزا مطرح شده بود.

وی با اشاره به اینکه در دولت دوازهم نیز این درخواست مطرح شده بود که منتفی شد و اعلام کردند که در حال حاضر در تقسیمات کشوری این موضوع قابل پیگیری نیست ادامه داد: اینکه دوباره مسئله تقسیم استان کرمان برای بم و سیرجان مطرح شده است منطقی به نظر نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با این درخواست‌هایی که وجود دارد باید استان کرمان به چهار قسمت تقسیم شود که از استان کرمان چیزی باقی نمی‌ماند گفت: اصل این موضوع که استان کرمان کوچک‌تر شود، برای اداره بهتر آن کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: اینکه استان به چه صورت تقسیم شود - شمالی جنوبی و یا شرقی غربی- نیاز به کار کارشناسی در وزارت کشور دارد که باید با توجه به جمعیت شهرها، قومیت‌ها و موضوعاتی که در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود بررسی شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه اگر تقسیم استان کرمان، منجر به اختلاف و دعواهای قومی و منطقه‌ای شود به صلاح استان نیست تصریح کرد: در شرایط فعلی همه در کنار هم در حال کار کردن هستند و اگر تقسیم استان رضایت مردم را به دنبال داشته باشد و امور مردم بهتر پیگیری شود، طبیعتاً به نفع مرد ماست.

وی با اشاره به اینکه در کلیت این قضیه اگر قرار باشد پیامدها، مشکلات، عوارض و مسائل منطقه‌ای به دنبال نداشته باشد خوب است و اگر هزینه آن بیشتر از منافع آن باشد به نظر من به نفع کشور و استان نیست افزود: البته در دولت دوازدهم این مسئله رد شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هر حال نمایندگان هر منطقه از جمله جنوب استان، شرق استان و غرب استان، علاقه‌مند هستند که منطقه آنها استان شود گفت: البته تقسیم استان کرمان به چهار استان عملاً امکان پذیر نیست و کرمان نهایتاً می‌تواند به دو استان تقسیم شود.

وی با اشاره به درخواست‌هایی که برای تقسیم استان از سوی نمایندگان مناطق مختلف استان مطرح شده بیان کرد: این درخواست‌ها می‌تواند واکنش نمایندگان مناطق مختلف استان نسبت به دیگر مناطق باشد.

تقسیم مدبرانه استان کرمان به مدیریت بهتر استان کمک می‌کند

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته مسئله تقسیم استان کرمان در مجمع نمایندگان مطرح شده است اظهار داشت: البته در دو هفته گذشته مجمع نمایندگان جلسه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه شخص بنده تجربه تقسیم استان خراسان را دارم بیان کرد: استان کرمان استان پهناوری است و از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن مسیر طولانی است گفت: در شرایط فعلی استان کرمان با مسائل زیادی چون مسافت‌های زیاد، مشکلات فراوان، تنوع آب و هوایی و کشاورزی‌های متنوع و ... مواجه است که قطعاً به دلیل پهناور بودن استان رسیدگی لازم به همه آنها انجام نمی‌شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تقسیم مدبرانه‌ای در استان کرمان انجام شود ظرفیت‌های آشکار و نهفته آن بر ملا می‌شود گفت: در این شرایط مدیران نیز می‌توانند اشراف بهتری به دور و نزدیک استان خودشان داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه تقسیم کرمان به نفع استان است و به نظر من اگر کرمان به سه استان تقسیم شود، کار بیشتر و بهتر به سامان می‌رسد ادامه داد: قطعاً سه مجموعه مدیریتی بهتر می‌توانند استان را هدایت کرده و هر استانی به نحو بهتر و مطلوب‌تری اداره می‌شود.

شریعتی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان اشراف کامل به قضایا دارند تصریح کرد: نمایندگان استان قطعاً پیشرفت استان را در محاق اختلافات شخصی و سلیقه‌ای قرار نخواهند داد.

علیار اسکندری‌نسب مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمان نیز به خبرنگار تسنیم گفت: حدود دو یا سه هفته قبل در وزارت کشور جلسه‌ای در ارتباط با تقسیم استان کرمان مطرح شد.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمان با بیان اینکه در این جلسه درخواست مجزا شدن استان کرمان بررسی شد افزود: گزارشی نیز از قبل تهیه و ارسال شده بود.

وی با بیان اینکه این جلسه مربوط به جنوب استان بوده ادامه داد: در این جلسه تصمیم بر این شد که تقسیم استان کرمان از دستورکار خارج شده و با توجه به شرایط خاصی استان، در حال حاضر در دستورکار قرار نگیرد.

به گزارش تسنیم، اخیراً 35 نماینده مجلس با تدوین طرحی خواستار تشکیل یک استان جدید شده‌اند که این طرح پس از اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی پارلمان ارجاع داده شده است.

به گزارش تسنیم، متن این طرح به شرح زیر است : استان کرمان با یازده درصد وسعت کشور به عنوان پهناورترین استان و از نظر جمعیت رتبه نهم را دارد. فاصله بین شمالی‌ترین نقطه استان با جنوبی‌ترین نقطه استان، قریب به 800 کیلومتر است. این مسافت و وجود شهرستان‌های زیاد عملاً سرکشی استاندار و مدیران کل را برای بررسی مسائل و مشکلات همه شهرستان‌های استان ناتوان و ناممکن ساخته است و این امر موجب عقب‌ماندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نتیجتاً موجب خسارات آشکاری به مردم شهرستان‌های شرق استان شامل بم، ریگان، فهرج و نرماشیر و دوازده شهر و قریب هفتصد روستا و آبادی گردیده است که آثار عقب‌ماندگی و توسعه نامتوازن در این شهرستان‌ها به روشنی مشهود است .

شهرستان‌هایی با سرمایه‌های فراوان ولی محرومیت‌های ناشی از ضعف شدید اِعمال مدیریت. مضافاً آنکه بُعد مسافت و خطرات جاده‌ای و هزینه‌های تردد و بوروکراسی‌های اداری و رفت و آمدهای پی‌درپی جهت اخذ مجوزها، انگیزه سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد و تردد برای حل مشکلات بعد از سرمایه‌گذاری مزید بر علت گردیده است؛ چنانچه مدیریت‌های کلان به خوبی انجام می‌شد این اندازه عقب‌ماندگی و محرومیت وجود نداشت.

بر این اساس چهار شهرستان شرقی استان کرمان (بم، ریگان، فهرج و نرماشیر) با گویش و فرهنگ مشترک، منابع درآمدی و اقتصاد مشابه در انواع محصولات دامداری و کشاورزی به خصوص خرمای مضافتی بم که قریب بیست هزار بهره‌بردار و تولید سالانه قریب دویست هزار تن، یکی از مناطق مهم تولید خرمای کشور محسوب می‌شوند، اضافه بر همه اینها، وجود کم آبی و خشکسالی‌های پی‌درپی، مدیریت متمرکز در این شهرستان‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به مردم و سرمایه‌های ملی و اِعمال مدیریت شایسته جهت محرومیت زدایی، ضروری می‌نماید. لذا طرح تفکیک چهار شهرستان شرقی استان کرمان و ایجاد استان بم به مرکزیت شهرستان بم ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است متأسفانه از منشأ معلوم و نامعلوم، کِش‌مَکش‌ها و حساسیت‌هایی بعضاً بی‌مبنا بین مردم شهرستان‌های شرقی و جنوبی در موضوع استان شدن هر یک از این دو سرزمین ایجاد گردیده که اتحاد این شهرستان‌ها را تحت عنوان یک استان، سخت و غیر ممکن نموده است .

عنوان طرح: طرح تشکیل استان بم

ماده واحده: شهرستان‌های شرق استان کرمان شامل بم، ریگان، فهرج و نرماشیر از استان کرمان تفکیک و تحت عنوان استان بم به مرکزیت شهرستان بم تشکیل می‌شود .

تبصره: با انتزاع شهرستان‌های فوق، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات و بودجه و اعتبارات مربوط، به تناسب جمعیت و وسعت و وضعیت جغرافیایی، از محل تجهیرات و امکانات فعلی استان کسر و به استان جدید اضافه می‌گردد. هیئتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزرای کشور و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، مسئول اجرای مفاد این تبصره می‌باشند .

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
این کار موجب تضعیف مناطق محرئم می شود و گران شدن زمین و خدمات به مستضعفان
0
0