۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۹۱۱۶۸

مهم ترین مطالبه از رسانه ملی، تقویت اعتماد مخاطبان و تولید محتوای قوی

مهم ترین مطالبه از رسانه ملی، تقویت اعتماد مخاطبان و تولید محتوای قوی
معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: تقویت اعتماد مخاطبان و تولید محتوای قوی و جذاب از جمله مهم ترین مطالبات از رسانه ملی در دوره جدید است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،دکتر لیلا وصالی معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران با اشاره به معرفی رئیس جدید سازمان صداوسیما و آرزوی موفقیت برای دکتر جبلی در این مسئولیت بسیار مهم ابراز داشت: در حال حاضر رسانه ملی باید در جهت ارتقای اعتماد در میان مخاطبان و نیز تولید محتوای مفید و متناسب با نیاز و خواست و سلایق مخاطبان تلاش کند و این نکته را هم مدنظر داشته باشیم هر چقدر هم که محتواهای خوبی در رسانه ملی تولید شود، اما متناسب با نیاز و سلایق آن ها نباشد، گویا بودجه ها را به هدر داده ایم.

وی افزود: در واقع ابتدا باید مخاطبان به تلویزیون اقبال نشان دهند و این بستگی به میزان اعتماد به سازمان صداوسیما دارد و بعد به دنبال پیگیری اهداف و برنامه ها باشیم و این در حالی است که در سال های اخیر تا حدودی اعتماد مخاطبان به محتواهای رسانه ای تولید شده در رسانه ملی کمتر شده و در مقابل، رجوع به دیگر رسانه ها افزایش یافته است که این مساله می بایست به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر در همین سال ها، گاهی اخباری در رسانه ملی منتشر شده که بعداً تکذیب شده و همین مسأله هم باعث شده که از اعتبار صداوسیما نزد مخاطب کاسته شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آن چه مهم است این که باید در انتشار هر خبر و مطلبی دقت کافی صورت گرفته و از کارشناسان و خبرنگاران حرفه ای و مورد اعتماد در این زمینه استفاده شود.

ذائقه رسانه ای بسیاری از مخاطبان در جامعه تغییر یافته است

وی همچنین بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در سال های اخیر به جهت نوع مصرف رسانه ای تعداد قابل توجهی از مخاطبان جامعه، ذائقه های مخاطبان ایرانی تا حدود زیادی افت پیدا کرده و گاه دچار بیماری شده که این مساله نیز باید مورد مداقه و تحلیل کارشناسان و صاحب نظران قرار گیرد که چرا به این وضعیت دچار شده ایم و راه برون رفت از آن چیست!؟

وصالی افزود: در این میان آنچه به نظر می رسد این که اولاً برای مخاطبان ذائقه سازی درست داشته باشیم که این مهم از طریق تولید محتواهای قوی و جذاب بصری و آموزشی و تفریحی رخ می دهد که خودش هم البته باعث جلب مخاطب عام است، کما این که در این سال ها تولید سریال هایی مثل پایتخت آثار خوبی در جذب مخاطب داشته است.

وی ابراز داشت: در واقع اگر فرم و محتوا به درستی انتخاب شده و کار حرفه ای صورت گرفته باشد، می توان از داستان های معمولی و از بازیگران قوی و نه صرفاً بسیار معروف کارهای خوبی برای مخاطبان عام و خانواده های رسانه تولید کرد که در عین حال در درون خود اهداف عالی سازمان صداوسیما را نیز محقق سازد.

وصالی گفت: از سوی دیگر در همین سال ها، محصولات تولید شده در شبکه نمایش خانگی به گونه ای بوده که محتواهایی عرضه شده که بسیاری از آن ها با فرهنگ و باورهای دینی ما همخوانی چندانی نداشته و این مساله نیز بر تغییر سلیقه و ذائقه مخاطب تأثیر نامطلوب گذاشته است.

لزوم تلاش هدفمند در راستای تولید محتوای فاخر و جذاب

معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ما باید بتوانیم هم محتواهای فاخر و قوی و هم جذاب و به روز داشته باشیم که مخاطب جلب رسانه ملی شود، خاطرنشان کرد: این مساله نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدفمند است و باید هزینه های درستی صورت گیرد. گاهی در رسانه ملی محتواهای تولید شده که بعضاً به دلیل عدم اختصاص بودجه های مناسب، با وجود ایده های خوب، دیده نشده و در واقع به نوعی کار حرفه ای و قوی ساخته نشده است، کما این که از آن سو در برخی فیلم ها و سریال ها لازم است که از هنرپیشه های مطرح و حرفه ای استفاده شود و البته در کنار آن ها استعدادهای جوان مورد توجه باشند تا تلفیق این ها باعث غنای حرفه ای کارها شود.

وی افزود: گاهی اوقات نیز برخی برنامه های خوب رسانه ملی در ساعات نامناسب پخش شده مثلاً همزمان با برنامه و سریال پرمخاطبی بوده که آن را تحت الشعاع قرار داده است و لذا باید در این زمینه نیز فکری جدی صورت گیرد.

وصالی بیان داشت: هزینه کردن و سرمایه گذاری صحیح در راستای اعتمادافزایی بین مخاطبان رسانه ملی و تولید محتوای قوی با بهره گیری از نیروهای حرفه ای، خوش فکر و کاربلد از جمله بایسته های صداوسیما در مقطع کنونی است که امیدواریم رئیس جدید سازمان در این زمینه موفق باشد.

نیازمند ایده های جدید و خلاقانه هستیم

وی افزود: همچنین نیاز به ایده های هنری جدید و خلاقانه در برنامه های صدا و سیما داریم تا کارهای تولیدی مطابق با نیاز روز مخاطبان باشد، هر چند که از سوی دیگر می بایست از افراد جوان و پویا برای ساخت برنامه ها استفاده شود.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در مدیریت های مختلف سازمان صدا و سیما گفت: در سال های اخیر متأسفانه ذهن های کلیشه ای و بسته در برنامه سازی ها وجود داشته و همین هم باعث شده که سریال ها و برنامه ها نتواند آن طور که باید و شاید نظر مخاطب را جلب کند و گاهی برنامه هایی تولید و ارایه شده که به نظر می رسد بیشتر برای بیلان کاری و پر کردن آنتن تلویزیون ساخته شده است و لذا کمتر شاهد برنامه هایی توأم با جذابیت ویژه و خلاقیت های بصری و محتوایی بوده ایم.

لزوم ارتباط مستمر با نخبگان و کارشناسان

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه اظهار داشت: از این حیث به اعتقاد بنده، دکتر جبلی باید نشست های متعدد و مکرر با صاحبان اندیشه و افراد دارای ذوق و ابتکار عمل داشته و از دیدگاه های مختلف استفاده کند و همچنین از ظرفیت نیروهای جوان و متعهد که دارای خلاقیت و تحصیل کافی هستند نیز غافل نشود تا برنامه هایی تولید شود که قابلیت رقابت با شبکه های ماهواره ای و شبکه نمایش خانگی داشته باشد ضمن آن که در عین پرمحتوا بودن برای توده های مختلف مردم هم توأم با جذابیت لازم باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود یادآور شد: در سال های اخیر، یکی از مواردی که باعث آسیب دیدن اعتماد مخاطب در رسانه ملی شده این است که در رابطه با مسایل روز و تحولات جامعه، بعضاً اطلاع رسانی مناسب و به موقع صورت نگرفته است، ضمن آن که گاهی اوقات صدا و سیما به دنبال فضای مجازی حرکت می کند و این که می بینیم گاهی اوقات مطالب جذاب و طنز بعد از یک ماه از انتشار در فضای مجازی، در رسانه ملی پخش می شود که این نشان دهنده عقب بودن از تحولات روز است.

کاهش اعتماد به رسانه ملی؛ زنگ خطری برای مدیران

وی افزود: نکته بعدی بی خبری در جایی است که مردم نیاز به اطلاعات دقیق و کافی و سریع در موضوعات مختلف هستند که این مساله باعث می شود که مخاطب اعتمادش ضعیف شود و به این خاطر بخشی از مخاطبان به سمت رسانه های دیگر گرایش پیدا می کنند و این مساله باعث می شود که مرجعیت خبری صداوسیما در بین توده های مردم تا حدودی کمرنگ شود.

وصالی همچنین گفت: در مسایل مختلف و تحولات روز جامعه، لازم است که با مردم بسیار شفاف بوده و اطلاع رسانی درست و سریعی صورت گیرد، مثلاً در بحث طالبان و افغانستان لازم است که یک سری اطلاعات و مطالب شفاف و قانع کننده برای مخاطب انبوه رسانه ملی مطرح شود که این رویکرد اقناعی در عین تولید محتوای جذاب و حرفه ای باعث افزایش اعتماد به صداوسیما می شود.

وی در خاتمه افزود: از این نکته هم غافل نشویم که سکوت و بایکوت خبری برای مخاطب آزاردهنده است، ضمن آن که خود باعث ایجاد و تقویت شایعات می شود و لذا اطلاع رسانی دقیق و شایسته از جمله انتظارات به حق از رسانه ملی است که امیدواریم دکتر جبلی و همکاران و مدیرانش در صدا و سیما در این زمینه موفق باشند.

ارسال نظرات