۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۹۱۱۷۷

محمد در تورات و انجیل به روایت اسقف مسلمان شده

محمد در تورات و انجیل به روایت اسقف مسلمان شده
انتشارات جمکران کتاب «محمد در تورات و انجیل» نوشته پرفسور عبدالاحد داود و ترجمه و تحشیه فضل‌الله نیک آئین و بازبینی حامد فتاحی را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران کتاب «محمد در تورات و انجیل» نوشته پرفسور عبدالاحد داود (اسقف سابق، بنیامین کلدانی) و ترجمه و تحشیه فضل‌الله نیک آئین و بازبینی حامد فتاحی را روانه بازار نشر کرده است.

هر پژوهشگری که اندک تتبعی در موضوع بشارت‌های انبیا داشته باشد، پی می‌برد در میان آثاری که از دیرباز تا امروز به این موضوع پرداخته‌اند، کتاب محمد در کتاب مقدس نوشته اسقف مسلمان شده ایرانی، استاد «عبدالاحد داود» (1246 - 1319 ش)، یکی از آثار مهم، مرجع و اصلی این حوزه است.

عجیب و تأسف‌آور است که با وجود چاپ‌های متعدد این کتاب در کشورهای مختلف، در کشور زادگاه این کشیش ارشد، ترجمه فارسی آن یک‌بار در سال 1361 شمسی منتشر شده است. به لطف خدا پس از 38 سال، سرانجام ترجمه فارسی این کتاب با ویرایشی جدید پیش روی شماست.

ویژگی اثر:

از ویژگی‌های منحصر به فرد تألیفات، جدا از اینکه مؤلف سال‌ها مسیحی بوده و از روحانیون برجسته به شمار می‌رفته، تسلط وی به زبان‌های سریانی، عبرانی، لاتین، یونانی، ارمنی و عربی است و همچنین قلم ادیبانه وی به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، فارسی و ترکی تحسین هر خواننده با هر اعتقادی را برمی‌انگیزد. از دیگر ویژگی‌ این کتاب می‌توان به ترجمه روان ساده و پاورقی و رفرنس‌های دقیق می‌توان نام برد.

درباره نویسنده:

اسقف داود بنیامین در سال 1867 میلادی در خانواده‌ای مسیحی در ارومیه ایران متولد شد و تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر گذرانید، سپس برای تحصیلات تکمیلی به خارج از ایران رفت. در طی سال‌های 1886 تا 1889 در زمره اعضای فعال هیئت آموزشی میسیون اسقف اعظم کانتر بوری در میان عیسویان آسوری (نسطوری) قرار گرفت. در سال 1892 کاردینال وون او را به رم اعزام داشت و او در آنجا مشغول به تحصیل و مطالعه در الهیات و فلسفه شد.

در طی سال‌های بعد، ملاقات وی با عالِم جنجالی شیعه، سید جمال‌الدین اسدآبادی (که در آن زمان در ترکیه به جمال‌الدین افندی معروف بود) باعث آشنائی بیشتر او با اسلام و تعالیم آن شد. ایشان پس از مسلمان شدن نام عبدالاحد را برای خویش برگزید و تا پایان عمر به نگارش مقالات علمی و تحقیقاتی پرداخت. متأسفانه این دانشمند فرهیخته به دلیل پشت کردن به مناصب سابق، سال‌های پایانی عمر خود را در فقر و غربت گذراند، به‌گونه‌ای که به رغم سواد بالای علمی، حتی گاهی برای گذران زندگی به تدریس خصوصی زبان انگلیسی برای دانش آموزان می‌پرداخت.

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه 135 کتاب درباره «پسر انسان» که در تورات آمده است چنین می‌نویسد:

محمد همان «پسر انسان» است در این فصل کتاب، تحقیق خود را با صبر و دقت درباره برناشا یعنی «پسر انسان، که به افتخار و شرف استثنائی عرضه شدن در درگاه خداوند متعال بر فراز آسمان‌ها نائل شد و به وی «حکومت و عزت و ملکوت جاوید» داده شد و مأمور نابود کردن آثار اقدام «شاخ کوچک» گشت، ادامه می‌دهیم.

بنابراین ابتدا به تعیین هویت این «پسر انسان» می‌پردازیم. و برای انجام این مهم، نکات و ملاحظات زیر را در نظر خواهیم داشت:

الف) وقتی یک نبی عبرانی می‌گوید «تمام امت‌ها و ملت‌های زمین در خدمت او» (در خدمت «پسر انسان») خواهند بود یا هنگامی که از «خلق قدیسین خداوند متعال» سخن می‌راند، منظور او به یقین امت‌ها و ملت‌هایی هستند که نام آن‌ها در سفر پیدایش ذکر شده نه ملت‌های انگلیس، فرانسه یا چین.

ب. منظور از «خلف قدیسین خداوند متعال» در آن زمان، یهودیان و نیز مسیحیان موحد هستند که به توحید مطلق خدا ایمان دارند و تا هنگام ظهور «پسر انسان» و نابودی آثار «شاخ» ناطق کفرگو، مبارزه کرده و در راه خدا متحمل زجر و شکنجه شده‌اند.

مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران کتاب «محمد در تورات و انجیل» نوشته پرفسور عبدالاحد داود (اسقف سابق، بنیامین کلدانی) و ترجمه و تحشیه فضل‌الله نیک آئین و بازبینی حامد فتاحی را در 420 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 65000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم، خیابان معلم، پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل کنند.

ارسال نظرات