۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۹۱۱۹۳
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

رسالت دین جهت‌دهی و قالب بخشی به همه شئون حیات فردی و اجتماعی است

رسالت دین جهت‌دهی و قالب بخشی به همه شئون حیات فردی و اجتماعی است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: رسالت دین شکل دادن، جهت‌دهی و قالب بخشی به تلاش‌های انسانی در همه شئون حیات فردی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از مسؤولان فرهنگی با اشاره به در پیش بودن 28 صفر سالروز رحلت جان‌سوز نبی اکرم(ص)، به تبیین مضمون رسالت‌ها و نبوت‌ها در طول تاریخ پرداخت.

وی اظهار کرد: با نگاهی به مضمون رسالت‌های الهی می‌بینیم که در طول تاریخ نبوت‌ها و رسالت‌ها این خطِ روشن دست‌به‌دست آمده تا به نبی مکرم خاتم(ص) رسیده است، اگر نگاه کنیم همین خط روشن را در اول دعای ندبه ملاحظه می‌کنیم که می‌فرماید «اللَّهُمَّ لَک الْحَمْدُ عَلَی مَا جَرَی بِهِ قَضَاؤُک فِی أَوْلِیَائِک»؛ یعنی خداوندا ستایش تو را برای آنچه به سبب آن، قضای تو درباره اولیائت جاری شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: مضمون رسالت دین خدا و در حقیقت شکل دادن و جهت دادن و قالب بخشیدن به همه تلاش‌های انسانی است و معنای دین صراط زندگی است.

وی اضافه کرد: وقتی به جامعه انسانی نگاه می‌کنیم می‌بینیم انسان‌ها در این جامعه فعالیت‌های متنوع و گوناگونی برای مسائل شخصی، مسائل عاطفی، معیشتی و عمومی دارند. دین همه این فعالیت‌ها را جهت‌دهی و هدایت می‌کند و به کمک خِرد انسانی می‌شتابد تا انسان بتواند این فعالیت‌ها را طوری تنظیم و کنار هم بنشاند که سعادت او را در دنیا و آخرت تأمین کند. این، معنای دین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: تلاش‌هایی که انسان‌ها می‌کنند، بعضی مربوط به مسائل شخصی آن‌هاست که بخشِ کوچک‌تر فعالیت‌های انسانی است؛ اما بخش بزرگ‌تر فعالیت‌های انسانی، آن فعالیت‌هایی است که در صحنه جامعه با تلاش جمعی انجام می‌گیرد که به آن سیاست میگویند، درواقع سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی بخش عمده تلاش انسان‌ها در زندگی‌شان است.

وی تصریح کرد: چون این سیاست‌ها درواقع افراد را در فعالیت‌های شخصی خود هم به سمت‌وسوی خاصی می‌کشاند، عمده تلاش انسان آن تلاش‌های کلان انسانی است که جهت‌گیری‌های کلی فعالیت‌های شخصی و ریز و کوچک را هم جهت می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: دین برای هر دو صحنه است؛ هم صحنه تلاش‌های فردی انسان و هم صحنه سیاست که صحنه بسیار گسترده و وسیعی برای زندگی انسان است./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات