۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۶۹۱۲۸۴
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

دل‌مشغولی‌های دنیوی مانع یاد خدا است

دل‌مشغولی‌های دنیوی مانع یاد خدا است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام احمدی گفت: علت‌العلل دوری از خدا اشاعه فحشا و منکرات و انواع سرگرمی‌ها و دل‌مشغولی‌های دنیوی یعنی امور از یاد برنده خدا و آخرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع شماری از طلاب حوزه علمیه استان، به تبیین خداجویی و بایسته‌ها و الزامات آن پرداخت.

وی با بیان اینکه سرگرمی‌ها و دل‌مشغولی‌های دنیوی مانع یاد خدا است، افزود: بزرگ‌ترین مانع بین بنده و خدا، خودبینی و هواپرستی و شهوت‌رانی است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت همه این امور حجاب و مانع از آشنایی دل با آفریدگار است.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: اگر به وضعیت اجتماع کنونی در جهان دقّت کنیم می‌بینیم علت‌العلل این بی‌ایمانی و دوری از خدا که بخش‌هایی از اجتماع جهان را فراگرفته، همان اشاعه فحشا و منکرات و پیروی از شهوات و انواع سرگرمی‌ها یعنی امور از یاد برنده خدا و آخرت است.

وی تصریح کرد: وقتی امور از یاد برنده حق‌تعالی زیاد شود انسان به هر طرف که رو کند جز اسباب غفلت چیزی به چشم او نمی‌خورد و به گوش او نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: این‌گونه می‌شود که تمام مردم همتشان تحصیل زندگی اشرافی و تجملات و تشریفات زائد و سودجوئی و ثروت‌اندوزی و مقام‌طلبی می‌شود و اگرچه همه در جوش و خروشند؛ ولی هدفی جز رسیدن به آرزوهای دنیوی و واهی ندارند.

این استاد حوزه با بیان اینکه این نشان می‌دهد راه را گم کرده‌ایم، اظهار کرد: وقتی افراد هنگامی که به آرزوی مادی برسند در خرّمی و شادی‌اند و وقتی که زیان دنیوی ببینند اندوهگین و نالان می‌شوند؛ یعنی در یاد و گفتگوی همه‌چیز جز یاد خدا هستند.

وی افزود: چنین افرادی در راه رسیدن به آرزوهای مادی کوشا هستند و رنج‌ها می‌برند؛ امّا در راه معنویت و رسیدن به مقام انسانیت همانند بی‌خبران هستند و این‌گونه می‌شود که از فقدان هر چیز نالانند جز از فقدان صفات آدمیت و از هر خطری و زیانی دلهره دارند و فرار می‌کنند جز از خطر گناه و زیان‌های آخرتی.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: این افراد برای ثروتمندی و افزودن مال دنیا کاملاً هشیار و مراقب‌اند؛ ولی برای ثروت باقی و سرمایه حقیقی که ایمان است، به‌کلی بی‌خبر بوده و حتی به فکر آن هم نمی‌افتند که نکند ایمانشان کم شود یا از بین برود و بیایمان بمیرند.

وی افزود: شگفت‌آور آنکه همه با این وضعشان که گفته شد، از فشار زندگی نالان بوده و شکوه می‌کنند و از بیماری‌های روانی و بدنی سخت در عذاب‌اند، مرتباً بر تعداد بیماران افزوده می‌شود و باز دست از راه شیطانی برنمی‌دارند و توبه نمی‌کنند و یادی از خدا که درمان درد همه است نکرده، تزلزل و اضطراب و ناراحتی‌های درونی خود را با یاد پروردگار چاره نمی‌کنند تا در وادی امن قرار گیرند.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: در چنین اجتماعی که موانع خداشناسی فراوان است اگر کسی بخواهد خداجو شود و به مقام یقین برسد و آخرت خود را تأمین کند باید تنها در صراط مستقیم و مسیر ولایت و اهل‌بیت (ع) حرکت کند تا در دنیا و آخرت به سعادت برسد./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات