۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۹۱۳۳۱
حجت الاسلام صمدی آملی:

طلب و اشتیاق علامه حسن‌زاده‌آملی در کسب علم و تدریس بی‌نظیر بود

طلب و اشتیاق علامه حسن‌زاده‌آملی در کسب علم و تدریس بی‌نظیر بود
مازندران - حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به چهار دهه مجاهدت علمی علامه حسن زاده آملی گفت: طلب و اشتیاق علامه حسن‌زاده‌آملی در کسب علم و تدریس بی‌نظیر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام صمدی‌آملی امروز در مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در ساری با اشاره به تلاش و مجاهدت علمی علامه حسن زاده آملی در طول دهه های اخیر، گفت: طلب و اشتیاق علامه حسن‌زاده‌آملی در کسب علم و تدریس بی‌نظیر بود.

وی با بیان این که علامه حسن زاده آملی می فرمود ما طی این سالیان تنها دو روز عاشورا و 28 صفر تعطیل بودیم، ادامه داد: این عالم ربانی برای کسب فیض از محضر فقها و علمای برجسته دوران خود تلاش های بسیاری داشت.

حجت الاسلام صمدی آملی ادامه داد: وقتی از علامه می‌پرسیدم آیا در کلاس درس آیا مطالب را یادداشت می‌کردید، می‌فرمود: ابدا، در کلاس درس تنها چشم بود و گوش، چشم روبرو استاد را می‌دید و گوش تنها به سخنا استاد بود.

وی در ادامه سخنان خود به نقل علامه شعرانی استاد آیت الله حسن زاده آملی گفت: علامه حسن زاده وقتی در جلسات فقه و یا اصول شرکت می‌کرد به عنوان اجتهاد شرکت می‌کرد نه به عنوان شاگرد؛ ایشان وقتی از جلسه درس بر می‌خاست مجتهدانه بر می‌خواست.

این استاد حوزه با اشاره به این که علامه حسن زاده آملی وقتی به تهران آمد به دلیل فقر مالی در منطقه حلبی آباد ساکن شد، ادامه داد: علامه حسن زاده می‌فرمود در این 14 سال همواره موقع اذان مغرب، دستم روی زنگ منزل استاد الهی قمشه ای بود، نه یک دقیقه زودتر و نه یک دقیقه دیرتر؛ بعد از درس تازه باید به حلبی آباد بر می‌گشت و گاه هم پیش می‌آمد که مجبور می‌شد این مسافت را پیاده طی کند و در نظر بگیرید باید فردا صبح، بین الطلوعین سر کلاس علامه شعرانی حاضر می‌شد.

حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که علامه حسن زاده آملی می فرمود در طی چهار دهه حتی یک جلسه درس در محضر اساتید را از دست نداد و جلسه ای از ایشان فوت نشد، خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمودند در هیچ یک از کلاس های درس، نه به دیوار تکیه دادم و نه جز دو زانو در محضر اساتید نشستم و در نظر بگیرید ایشان از بین الطلوعین تا غروب که در کلاس ها حاضر می‌شد طی چند دهه همین رفتار را داشتند.

وی با بیان این که علامه حسن زاده آملی می فرمود روزی را به یاد ندارد که به یاد همه اساتید نباشد، ادامه داد: ایشان می فرمود هیچ استادی نبود که من کف پایش را نبوسیده باشم.

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که علامه حسن زاده آملی در ماجرای سال 42 مدرسه فیضیه قم از ناحیه قفسه سینه مصدوم شد، افزود: ایشان می فرمود تا سال 76 این موضوع را حتی با خانواده اش در میان نگذاشت و چند دهه این درد را تحمل می‌کرد.

وی ادامه داد: علامه حسن زاده آملی با وجود اشتیاق به کسب فیض در محضر اساتید در تهران اما پس از دستگیری امام راحل و تعطیلی بسیاری از دروس با این نگاه که حوزه علمیه قم نیاز به تزریق دارد تا قم به قوام برسد، راهی قم شد.

این سخنران برجسته با اشاره به عشق و ارادت مردم به این عالم پارسا وصف ناپذیر است، تصریح کرد: این علاقه و ارادت در مراسم تشییع پیکر پاک علامه حسن زاده آملی به وضوح دیده شد./950/پ210/

ارسال نظرات