۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۶۹۱۳۵۶

مکانیسم عطسه چگونه است؟

مکانیسم عطسه چگونه است؟
بررسی ها و تجزیه و تحلیل شبیه سازی عسطه معمولی نشان می دهد که پیش از این عمل، فشار در قفسه سینه بالا رفته و باعث تغییر زودگذر ضربان قلب می شود که فرد احساس می کند قلب از کار ایستده است اما با بازدم و کاهش فشار، این احساس رفع می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، قدیمی ها باور داشتند در هنگام عطسه، قلب از ضربان ایستاده و توقف می کند. باید در نظر داشت که این باور از نظر علمی درست نبوده و در حقیقت عطسه نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی بوده یا برای جلوگیری از التهاب مجاری تنفسی و یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری ایجاد می شود. مکانسیم عطسه در واقع خروج سریع هوای بازدم بر اثر انقباض عضلات تنفسی است.

وقتی پیش از عطسه نفس می کشیم، فشار در قفسه سینه ما افزایش پیدا می کند. این فشار ایجاد شده سپس، هنگام بازدم در حین عمل عطسه کردن، کاهش می یابد.

این فرآیند باعث تغییر زودگذر در ضربان قلب شده که به سرعت خود را اصلاح می کند بنابراین، اگرچه ممکن است در هنگام عطسه کردن احساس کنید قلب شما ضربان خود را از دست داده است، اما در واقع، عضله قابل اعتماد قلب هیچگاه فعالیت خود را متوقف نمی کند.

عطسه می تواند برای انسان مفید باشد زیرا بدن را از عوامل تحریک کننده تنفسی مانند گرده گل، ذرات ریز و گرد و غبار محافظت کرده و از ورود این عوامل به ریه جلوگیری می کند.

با این حال، بسیار مهم است که بدانیم مهار عطسه، با حبس کردن نفس یا فشار دادن بینی، می تواند بسیار مضر و خطرناک باشد.

در یک بررسی شبیه سازی کامپیوتری مشخص شد که یک عطسه معمولی، می تواند فشار داخل مجاری تنفسی را تا بیست و چهار برابر افزایش داده و در نتیجه آسیب احتمالی ایجاد کند.

این آسیب ها می توانند آسیب نسبتاً جزئی مانند پارگی پرده گوش یا ترکیدن رگ خونی در بینی شده یا آسیب تهدید کننده حیاتی مانند پارگی آنوریسم مغز یا به دام انداختن هوا در دیافراگم که منجر به فروپاشی ریه ها می شود، را شامل شود بنابراین با توجه به مطالعات متخصصان، باید به یاد داشته باشیم که با احتیاط عطسه کنیم و بینی و دهان خود را به حدی که از پاشیده شدن قطرات و میکروب ها به اطراف جلوگیری کند، بپوشانیم چرا که محکم گرفتن بینی و دهان برای کنترل عطسه بسیار خطرناک است.

در ضمن پوشاندن بینی و دهان مخصوصا در حال حاضر با توجه به همه گیری کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشیم که با هر عطسه قطرات بزاق و میکروب ها با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به اطراف پرتاب می شوند.

ارسال نظرات