۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۹۱۳۸۶

ثبت ۱۹۹ وقف جدید در یک سال گذشته در خراسان رضوی

ثبت ۱۹۹ وقف جدید در یک سال گذشته در خراسان رضوی
خراسان رضوی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۱۹۹ وقف جدید در این استان در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده در نشست خبری دهه وقف با اشاره به اولین واقف جهان اسلام، پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: از همین رو در تقویم ما آخر ماه صفر دهه وقف نام گذاری شده است که بر اساس تاریخ شمسی از ۱۲ تا ۲۱ مهر ماه می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در روزشمار دهه وقف ، ۱۲ مهرماه روز وقف ، رسانه، تکریم واقفان خیر اندیش، ۱۳ مهر مهرماه روز وقف ، ترویج فرهنگ قرآن ، عترت و مهدویت، ۱۴ مهرماه روز وقف ، خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه، ۱۵ مهرماه روز وقف ، بقاع متبرکه ، ترویج فرهنگ زیارت، ۱۶ مهرماه روز وقف ، کاهش آسیب های اجتماعی، ۱۷ مهرماه روز وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی، ۱۸ مهرماه روز وقف ، توسعه آموزش و پژوهش و حمایت از نخبگان و موسسات دانش بنیان، ۱۹ مهرماه روز وقف ، سلامت و بهداشت جامعه، ۲۰ مهرماه روز وقف ، اشتغال و تولید و ۲۱ مهرماه روز وقف جمعی، توسعه مشارکتهای اجتماعی نام گذاری شده است.

وی با بیان اینکه مجموع برنامه های دهه وقف کمک خواهد کرد تا عموم مردم با این فرهنگ اصیل آشنا شده و نسبت به ایجاد وقف جدید اقدام نمایند؛ تصریح کرد: به همین منظور جهت راهنمایی و ثبت وقف جدید دفاتر مشاوره ای در تمامی شهرستان های استان که دارای ادارات اوقاف می باشند راه اندازی شده است و در مشهد نیز مرکز مشاوره وقف از سال ۹۰ فعال می باشد.

حجت الاسلام احمدزاده تعداد کل موقوفات استان را ۲۶ هزار و ۴۰۷ مورد دانست و بیان کرد: تعداد وقف های یکسال گذشته تاکنون ۱۹۹ مورد می باشد که مشهد مقدس با ۳۸ مورد، نیشابور ۳۴ مورد، گناباد ۱۸ مورد، تربت حیدریه ۱۵ مورد، جغتای ۱۴ مورد و داورزن ۱۴ مورد بیشترین تعداد وقفیات را در یک سال گذشته داشته اند. همچنین موقوفات با نیات مذهبی، مساجد و اجتماعی بیشترین سهم را دارا می باشند.

وی بیان کرد: در این ایام ویژه برنامه های متعددی در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده که می توان به طرح سفینه هدایت، همه وقف باشیم و ... اشاره کرد. ما در دهه وقف تلاش می کنیم این سنت حسنه بیش از پیش به مردم شناسانده شود. به همین منظور ۶۰ نشست علمی صنفی در این دهه در شهرستان ها با اصناف مختلف از جمله روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان برگزار می شود.

برپایی ۵۲ ایستگاه های همه واقف باشیم در دهه وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برپایی ۵۲ ایستگاه های همه واقف باشیم با حضور روحانیون و افراد آگاه به مسائل وقف و مشاوره وقف در سطح استان و برگزاری همایش یاوران وقف در دو سطح شهرستانی و استان و تجلیل از اصحاب وقف و بقاع متبرکه را از برنامه های دهه وقف عنوان کرد و افزود: همایش استانی یاوران وقف در ۲۱ مهر ماه برگزار می شود و در این همایش از هیئت امناء، خدام، مسئولین مراکز افق بقاع، خیرین بقعه و مدیران بقاع متبرکه، واقفین، متولیان، مستاجرین، امناء و سرمایه گذاران موقوفات، پژوهشگران، هنرمندان، اصحاب رسانه، مدیران و کارکنان سایر دستگاه ها و اعضای ستاد هماهنگی امور خیریه و مبلغین تجلیل صورت خواهد گرفت.

وی گفت: در طرح سفینه هدایت ارائه خدمات رایگان ایاب و ذهاب به بقاع متبرکه شاخص و بالعکس با حضور روحانی و روضه خوانی، بیان احکام و معارف در مشهد مقدس در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی و در شهرستان ها در مسیرهای منتهی به بقاع متبرکه و مراسم خطبه خوانی و عزاداری شب شهادت امام هشتم (ع) در ۱۹۷ بقعه متبرکه سراسر کشور که ۱۲ بقعه آن در استان خراسان رضوی می باشد، صورت می گیرد.

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: در خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی برپایی ستاد خبری دهه وقف جهت ارسال اخبار برنامه های دهه وقف، برپایی نمایشگاه هایی در دهه وقف، ارسال پیامک به مخاطبین با موضوع وقف و احکام آن، نصب سلسله پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه، پخش مستند از موقوفات و بقاع متبرکه و پخش تیزر تلویزیون شهری از دیگر برنامه های دهه وقف می باشد.

وی گفت: افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی، دیدار و عیادت از تعدادی از واقفین، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، دیدار با نمایندگان ولی فقیه (ائمه محترم جمعه) و فرمانداران و ارائه گزارش و استفاده از بیانات و رهنمودها، حضور روسای ادارات اوقاف در نماز جمعه و ارائه گزارش به نمازگزاران در سخنان پیش از خطبه ها، ارائه گزارش در جلسات شورای اداری شهرستان ها به مناسبت دهه وقف، برگزاری ۱۲ مورد مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه در دهه وقف صورت می گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به تقارن ایام دهه آخر صفر و دهه وقف مراسمات رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در بقاع متبرکه، مراسم شهادت امام رضا (ع)، قرائت زیارت از راه دور پیامبر (ص)، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و اکثرا در فضای مجازی برگزار می گردد.

وی برپایی ۶ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان، اعزام و به کارگیری بیش از ۱۵۲ روحانی و مبلغ در برنامه های دهه آخر صفر و دهه وقف، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه، غبارروبی و عطر افشانی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول از جمله برنامه های دهه وقف عنوان کرد و افزود: این برنامه ها با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، با حداقل ظرفیت و رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی اجرا خواهد شد.

کمک ۹۹ میلیارد ریالی اوقاف در حوزه دارو درمان به نیازمندان

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: در طول یک سال گذشته جهت اجرای امینانه نیات واقفین در حوزه دارو و درمان، مبلغ ۹۹ میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط به تعداد قریب به ۷۰.۰۰۰ نفر
نیازمند در حوزه دارو و درمان کمک شده است. همچنین ۵۰۰ دستگاه اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن و مانومتر با هزینه ریالی حدود ۱۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تهیه و از طریق مراکز افق بقاع متبرکه به صورت امانی در اختیار بیماران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۱۲۴.۰۰۰بسته معیشتی با مبلغی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال تهیه و بین نیازمندان توزیع شد؛ گفت: در حوزه کمک به دانش آموزان ۳ میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط برای ۱۵۰۰ دانش آموز بی بضاعت فراهم شد. همچنین در یک سال گذشته به ۶۲۶ هیات و اماکن مذهبی مبلغ ۲۰ میلیارد ریال کمک شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص فعالیت های عمرانی و سرمایه گذاری موقوفات و بقاع متبرکه در یک سال گذشته؛ اظهار کرد: ۴۱ هزار متر مربع پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه با هزینه بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال و ۶ هزار متر مربع پروژه سرمایه گذاری با هزینه ای بالغ بر ۴۱۰ میلیارد ریال انجام شده است که در مجموع بالغ بر ۴۹۵ میلیارد ریال برای این پروژه ها هزینه شده است.

وی به به احداث نیروگاه های خورشیدی در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته ۶۵۰ کیلووات نیروگاه برق خورشیدی به بهره برداری رسیده است و ۲۵۰ کیلو وات نیز در دست اقدام است و در مجموع تا کنون تعداد ۵۲ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۲۰۰۶ کیلو وات ساعت برق در محل موقوفات و بقاع متبرکه به بهره برداری رسیده است. که این میزان تولید انرژی خورشیدی، معادل کاشت ۹۴,۳۴۹ اصله درخت ده ساله، تامین برق ۱,۶۸۵ منزل مسکونی در سال، موجب جلوگیری از ۲,۳۱۷ تن آلایندگی با گاز دی اکسید کربن در سال ، موجب صرفه جویی ۹۴۳,۴۸۸ متر مکعب گاز در سال و موجب صرفه جویی ۷۴۱,۳۱۲ متر مکعب آب می شود.

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در یک سال گذشته ۲۲۵۷ تن ذرت، ۱۷۰ تن گندم، ۱۸۲ تن جو، ۶۴ تن یونجه، ۵۶ تن ماهی و ۱۲۶۴ راس دام سبک تولید شده است.

اشتغال زایی ۷۷۵ هزار نفر روز در پروژه های عمرانی اوقاف

وی در ادامه به اشتغال صورت گرفته طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته در مجموع پروژه های عمرانی، نیروگاه های برق خورشیدی و حوزه کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی موقوفات و بقاع متبرکه ۷۷۴,۶۸۰ نفر روز به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: در دهه وقف امسال ۲ پروژه عمرانی از جمله پروژه سرمایه گذاری پمپ بنزین نیشابور و پروژه تجاری موقوفه حاج محمد جاغرقی با هزینه ای بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

کلنگ زنی ۱۲ واحد مسکونی در دهه وقف صورت می گیرد

وی گفت: در دهه وقف پروژه ۱۲ واحد مسکونی موقوفه عبدالجواد ، پروژه کشاورزی از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت BLOT به مساحت ۶۰ هکتار و پروژه حد واسط تخم گذاری ماهی با ظرفیت یک ملیون و دویست هزار تخم ماهی با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیارد ریال از محل موقوفه عبدا... رضوی کلنگ زنی می شود.

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: در یک سال اخیر اسناد اجاره ۲۳ هزار و ۵۳۶ رقبه موقوفات استان بروز رسانی شده است؛ همچنین ۸۲۴ برگ سند مالکیت به نام موقوفات صادر شده است که موجب سنددار شدن ۱۶۶۳ رقبه شده است. همچنین ۸۱۳ فقره سند مالکیت قدیمی به سند تک برگ تبدیل شده است که مربوط به ۸۳۵ رقبه می باشد و مساحت ۴ هزار و ۷۵۶ هکتار از اراضی موقوفات را شامل می شود.

وی گفت: در یک سال اخیر در احقاق حقوق موقوفات ۴۲۲ رأی له موقوفات در محاکم قضایی صادر شده است./933/د۱۰۱/

جواد رستمی
ارسال نظرات