۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۹۱۳۸۹
در سومین روز از پرسمان دینی مطرح شد؛

چکار کنیم امام رضا ما را دوست داشته باشد؟

چکار کنیم امام رضا ما را دوست داشته باشد؟
خراسان رضوی - افزایش محبت امام در دل، سکوت در برابر ظلم، توبه و جبران گناه، راه علاج وسوسه های شیطانی و راه افزایش بصیرت در سومین جلسه پرسمان دینی مطرح و پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام احمد امین نیا در سومین روز از برنامه پرسمان دینی در پاسخ به سوال « چکار کنیم امام رضا ما را دوست داشته باشد؟» با طرح مثالی پرسش گونه گفت: اگر چند فرزند داشته باشیم ممکن است یکی را بیش از بقیه بپسندیم و به او محبت کنیم از ما بپرسند چرا؟ می گوییم چون بیشتر از بقیه به حرف ما گوش می دهد احترام می گذارد!

وی افزود: بله جواب همین بود اگر به حرف امام رضا گوش بدهیم احترام بگذاریم و بدان عمل کنیم امام رضا ما را دوست خواهد داشت لازم نیست دنبال اعمال عجیب و غریب باشیم!

وی ادامه داد: اگر در جایی در حال کاری فکری عملی هستیم امام همانجا ما را ببیند چه می شود؟ خوشحال یا ناراحت؟ پس همیشه قبل هر کاری این را از خود بپرسیم و سبب شادی امام از خود شویم آنگاه محبت امام را در زندگی خود حس می کنیم.

چکارکنیم محبت امام رضا در دل زیاد شود؟

استاد امین نیا در ادامه به پرسشی مرتبط با عنوان«چه کنیم محبت امام رضا در دل زیاد شود» اشاره کرد و پاسخ داد: مسلما اگر به حرف امام گوش بدهیم و عمل کنیم آقا ما را دوست خواهد داشت در مقابل محبت امام هم در دل ما زیاد می شود.

وی افزود: از سوی دیگر هر چه از امام بیشتر بخوانیم و بدانیم از سرگذشت، سبک زندگی و اعمال و رفتار ایشان، علاقه ما به امام بیشتر می شود کمک می کند که طبق میل و فرمایش امام عمل کنیم.

اگر کسی در مقابل ظلمی سکوت کرد آیا در آن شریک است؟

در ادامه این جلسه سوالی پیرامون ظلم مطرح شد که اگر کسی ظلمی را دید و سکوت کرد آیا در آن شریک است؟ که حجت الاسلام امین نیا به زیارت عاشورا استناد کرد و گفت: در زیارت عاشورا چهار ظلم بیان شده که ظلم فرهنگی، سیاسی، نظامی واضح است اما یک ظلم هم بسترسازی برای آن سه مورد است بسترسازان آنهایی هستند که ظلم ببینند و سکوت اختیار کنند که این تایید ظالم محسوب شود یا استقبال از ظلم کنند که تقویت ظالم است.

وی در ادامه به داستان صفوان جمال مردی که شترهایش را برای سفر حج به هارون کرایه داد، اشاره کرد که مورد توبیخ امام کاظم(ع) قرار گرفت! او گفت برای حج دادم امام پرسید آیا در دل منتظر این هستی که او سالم برگردد تا شترها و کرایه ش را بدهد؟ گفت آری! فرمود همین مقدار هم شریک ظالم هستی!

پاسخگوی پرسمان ادامه داد: آیه ۴سوره احزاب می فرماید یک دل به انسان دادیم، این صد دله را یکدله کن یا خانه رحمان است یا خانه شیطان! اگر برای محمد و آل اوست دیگر جایی برای دیگران نیست.

وی افزود: فردی به امام صادق(ع) گفت من از شما و پدرانتان خوشم می آید و از دشمنان شما بدم می آید. امام فرمود دین همین است! در زیارت عاشوراست سلام به اینان و لعنت بر آنان! این یک سبک زندگی است باید به یک سویی باشی و از سوی دیگر مبرا شویم.

سالها گناه کردم چگونه می توان جبران کرد؟

استاد امین نیا در پاسخ به پرسش چگونگی جبران گناه بیان داشت: شرط اول برای ورود به طهارت این است که باور کنم که ظلم کردم خطا کردم! در دعای کمیل می خوانیم که غلط کردم و از کرده خویش پشیمانم.

وی افزود: پیامبر اکرم فرمودند اگر به اندازه سنگینی کوه ها و تعداد ریگ ها گناه کرده باشد اما توبه کند خدا می بخشد!

وی ادامه داد: هرچه گناه بزرگی باشد خدا بزرگتر است و می بخشد اما به چند شرط که صداقت در پذیرش خطا و گناه در کنار امکان جبران خطا و اینکه دیگر تکرار نشود رعایت شود در این صورت خداوند بخشنده مهربان توبه را می پذیرد.

راه علاج وسوسه های شیطانی چیست؟

در ادامه جلسه از راه علاج وسوسه های شیطان پرسش شد که حجت الاسلام امین نیا گفت: شیطان از چه مسیر و معبری به انسان نفوذ پیدا می کند؟ در قرآن دارد «الذی یوسوس فی الصدور الناس» از راه دل وارد می شود چکار کنیم فریفته و وسوسه نشویم؟ باید دل را خالی از شیطان کنیم از یاد و نام خدا غافل نشویم که از بین برنده اثر شیطان است.

وی افزود: به همین جهت گفته اند زیاد ذکر بگویید ذکر زیاد شیطان را از انسان دور می کند. غفلت از خدا و قبر و قیامت انسان را در صیدگاه شیطان قرار می دهد. غفلت از وظیفه و خویشتن جزو موارد نفوذ شیطان است باید طوری زندگی کنیم به فرموده امام علی که وقتی هستیم از بودن ما استقبال کنند و وقتی نبودیم از ما به نیکی یاد کنند.

وی در ادامه از سردار سلیمانی و مرحوم علامه حسن زاده نام برد و گفت ببینید چه کردند چگونه زیستند که همیشه اهل ذکر و دور از غفلت بودند.

چگونه بصیرتمان را افزایش دهیم؟

حجت الاسلام امین نیا در پاسخ به آخرین سوال که چگونگی افزایش بصیرت بود گفت: عبرت گرفتن از تاریخ و آنچه برما و دیگران گذشته است و نیز تجربه خود و دیگران را مورد توجه قرار دادان سبب درس گرفتن و افزایش بصیرت می شود.

وی افزود: از اهل بصیرت استفاده کنیم همنشین آنها باشیم با اولی الابصار همنشین باشیم به قول معروف می گویند، اول بگو با که همنشینی تاکه بگویم که هستی!

وی ادامه داد: با اهل فکر و اندیشه که دچار هیجان و تحت تاثیر هرچیزی قرار نمی گیرند ارتباط بگیریم تا چون آنها در حوادث و ماجراها با بصیرت رفتار کنیم./933/د۱۰۱/

جواد رستمی
ارسال نظرات