۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۹۱۵۶۳

امام حسن؛ رئالیسم و هدف گرایی

امام حسن؛ رئالیسم و هدف گرایی
حجت الاسلام حق پرست گفت: نکته قابل توجه این است که حضرت هردو موضع واقع گرایی و هدف گرایی را به هم گره زده بود و در همه زمینه ها، شرائط را مدیریت می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حق پرست استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه و نقش اجتماعی امام حسن(ع) گفت: درواقع امام حسن(ع) در دو موضع واقع گرایی و هدف گرایی قرار داشتند به این بیان که از یک سو حضرت در شرایطی که بر مسلیمن بار شده بود حرکت می کردند و از طرفی دیگر حضرت هدف مهمی داشتند که مسلمین و بشریت را هدایت کنند.

وی در ادامه با توجه به بیان دو موضعی که امام در آن قرار داشت ابراز داشت: نکته قابل توجه این است که حضرت هردو موضع را به هم گره زده بود و در همه زمینه ها، شرائط را مدیریت می کرد و درست است که با معاویه صلح می کند ولی مصلحت را در نظر دارد به گونه ای که نقشه های دشمن را بی اثر می کند.

حجت الاسلام حق پرست با اشاره به ضرورت نگاه واقع بینانه به عملکرد امام حسن(ع) بیان کرد: اگر کسی نگاه واقع بینانه نداشته باشد نمی تواند اقدامات مهم امام حسن را بفهمد که بعضی از روشنفکران و مستشرقین از این دسته هستند که می گویند امام حسن(ع) محافظه کار بود اما غافل از اینکه ایشان در ضمن رئالیسم، به شدت هدف گرا نیز بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان نحوه مدیریت امام حسن(ع) گفت: ایشان جامعه اسلامی را آنگونه که پیغمبر اکرم اداره می کرد اداره می کردند و چهره های مختلف حق و باطل و شرائط و مصلحت اسلام و مسلمین را بررسی کرد و با وجود این ها دست به یک نرمش قهرمانانه زد و راه چه گونه زیستن را به بشریت آموخت.

وی در پایان با بیان ضرورت مطالعه تاریخ خاطرنشان کرد: با مراجعه به تاریخ می فهمیم حضرت همه تاکنیک های دشمن را خنثی ساخت اما برای رسیدن به هدف و چون حضرت شرائط آن دوره و مصلحت اسلام و مسلمین را می‌دید به قیام خود ادامه نداد و صلح کرد و اگر هر امام دیگری در شرائط و موقعیت امام حسن(ع) قرار می گرفت راهی جزء این را بر نمی گزید.

ارسال نظرات